19.9.2023

Täyssähköinen Peugeot e-308 on jo Suomessa – tulossa myöhemmin farmarimallina!

Peugeotilla on kaikkiin suosituimpiin autoluokkiin mallit, ja nyt myös täyssähköisinä versioina.

Peugeot e-308 -automallin kansainväliset lehdistökoeajot ovat vasta joskus parin kuukauden kuluttua Euroopassa, mutta automalli on nyt jo Suomessa ja jälleenmyyjillä. Miksi e-308 nähdään juuri Suomessa täyssähköisenä versiona paljon aiemmin kun auto esitellään kansainväliselle lehdistölle, johtuu Peugeotin maahantuojan, Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolteen mukaan kysynnästä. Kysyntä Suomessa on niin hyvä, että tehdas on halunnut esittelyautot Pohjolaan niin nopeasti kuin mahdollista.

– Tämä koskee ihan yleisesti Pohjoismaita, Vuolle sanoo.

Peugeot e-308:n täyssähköversion myynti alkoi siis maanantaina. Auto tuli myyntiin lähes samaan aikaan kuin saman Stellantis-konsernin Opel Astra, joka on teknisesti käytännössä sama auto kuin Peugeot e-308.

Täyssähköisestä Peugeot 308:sta nähdään myös vielä farmarikorinen versio, kuten Opelistakin.

– Viisiovisen osalta ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa nopeasti, täyssähköinen farmari on myös se odotettu uutuus ja sen myynti käynnistyy lähiaikoina, viikkojen kuluessa. Auton toimitukset alkavat tällä tiedolla vuoden vaihteen jälkeen, Vuolle sanoo.

Farmarikori on myös Peugeot e-308:n etu, sillä se on Opel Astran tavoin niitä harvoja automalleja, joista on tulossa täyssähköversiona myyntiin puhdas farmarikori. Se on sähköautojen maailmassa vielä jonkunlainen harvinaisuus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevythybridi myös tulossa

Peugeot e-308 on merkin ensimmäinen täyssähköinen auto C-segmentissä, joka on Euroopan myydyin kokoluokka ja siksi e-308 on Peugeotille tärkeä. Autojen niin sanottuun keskiluokkaan Peugeot 308:n ja Opel Astran lisäksi kuuluvat Volkswagen Golf, Ford Focus sekä esimerkiksi Skoda Octavia.

Peugeotin, kuten myös Opelin melkoinen etu on, että autot tulevat nyt myyntiin sekä täyssähköisinä että farmarimalleina.

– Peugeot on normaalin auton näköinen auto, sanoo Peugeotin tuotepäällikkö Asko Kettunen.

Sitäkin voi pitää jonkunlaisena etuna myyntiä ajatelleen. Kaikki asiakkaat eivät välttämättä edes halua autoa, joka ”näyttää sähköautolta”. Peugeot 308 onkin saatavilla täyssähköisen voimalinjan lisäksi myös polttomoottorikäyttöisillä voimalinjoilla.

Peugeot kuin Opelkin ovat saatavilla niin lataushybridinä kuin bensiinikäyttöisenäkin. Myöhemmin Peugeot 308 -mallista on tulossa vielä kevythybridi 100 kilowatin tehoisella voimalinjalla.

– Kevythybridi on tulossa ensi vuonna, Kettunen paljastaa.

"Riittävä" toimintamatka

Täyssähköisen Peugeot e-308 -malli on etupyörävetoinen ja siinä on 115 kilowatin tehoinen (156 hv) voimalinja. Auton energianlähteenä toimii 54 kilowattitunnin kokoinen akku, joka antaa WLTP-syklin mukaisesti 415 kilometrin toimintamatkan.

– Auto on toteutettu asiakaskuulemisten kautta. Tehdas on käynyt perusteellista vuoropuhelua asiakkaiden kanssa ja auto on suunniteltu asiakkaan liikkumisen ja tilan tarpeiden näkökulmasta, Markus Vuolle sanoo.

Peugeot e-308 vastaa esimerkiksi toimintasäteeltään ja latausominaisuuksiltaan siis niitä tarpeita, mitä asiakkaat liikkumiseltaan vaativat.

– Auton tehokas lataus antaa riittävän sähköisen ajomatkan, Vuolle sanoo paino sanalla riittävä.

– Tällöin myös luonnonvaroja kulutetaan vähemmän, kuin jos tehtäisi valtava suuria akkuja – jolloin myös energiatehokkuus kärsisi, Vuolle jatkaa.

Peugeot aloitti täyssähköisen e-308-mallin myynnin Suomessa niin sanotulla First Edition -mallilla, jonka hinta on 45 990 euroa. Auton varustelu on hyvin lähellä e-308:n hinnastossa olevaa GT-mallia, jonka hinta on 3 000 euroa kalliimpi.

Kettunen ei paljasta, että kuinka paljon First Edition -malleja on tarjolla. Kun sama maahantuoja Auto-Bon Oy lanseerasi viikkoa aiemmin Opel Astran ensimmäisen myyntiversion, niiden määrä oli noin 30 autoa. Peugeot-erän voisi kuvitella olevan suunnilleen samaa luokkaa.

Peugeot e-308:n hinnat alkaen malli on Allure, jonka hinnaston mukainen hinta on 45 990 euroa.

Peugeot e-308 on Peugeot-malliston tämän hetkinen päätähti, johtuen esimerkiksi siitä, missä luokassa auto kilpailee paikasta auringossa.

Myös 2008 uudistui

Peugeot on uudistanut voimakkaasti viime aikoina muidenkin mallien ulkoista ilmettä, muun muassa Peugeot 2008 on uudistunut. Peugeot 2008:n edustama koko luokka, eli B-segmentin SUV-autot ovat myös tärkeässä asemassa markkinalla, sillä luokka kasvaa kovaa vauhtia – ja siihen myös siirtyy paljon asiakkaita, kun itselle halutaan pienempi auto.

Peugeot 2008:n malliuudistus tässä vaiheessa menee niin, että auton hinta on faceliftin kohdalla laskenut, ja hintaan saa nyt aiempaa enemmän varusteita. Näin automallien kohdalla yleisesti tehdään, kun auto halutaan pitää elinkaarensa jälkimmäinen puolisko myös houkuttelevana.

Peugeot e-2008 -mallin alkaen hinta on nyt 44 990 euroa ja edullisimman polttomoottoriversion hinta on 24 600 euroa. Täyssähköisessä Peugeot e-2008:ssa on sama voimalinja kuin Peugeot e-308 -mallissakin. Peugeot 2008 on Peugeotin myydyin malli Suomessa tällä hetkellä.

Peugeot e-2008 -automallia on rekisteröity tänä vuonna yhteensä 259 kappaletta, joista esimerkiksi kesäkuussa 67 kappaletta ja heinäkuussa 137 kappaletta. Nämä rekisteröinnit liittyvät oletettavasti kaikki Peugeotin maahantuojan taannoin tekemään Hullujen päivien kampanjaan ja siihen liittyviin autojen toimituksiin.

Peugeot 508 on myös uudistunut ja sen lippulaivamalli 508 PSE on käynyt jo Moottorin koeajossa loppukesästä. Myöhemmin Peugeot saa vielä lisää vahvistusta riveihinsä, kun sen 3008-malli saapuu Suomeen ensi vuoden puolella myös täyssähköisenä e-3008 -mallina.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat