2.9.2023

Koeajo: Peugeot 508 SW PSE – leijonakuningas pukeutuu Adidas-raitoihin

Peugeot 508 -malliston Peugeot Sport Engineered -malli herättää runsaasti huomiota sporttisella lookillaan. Hyvää: suorituskyky, ulkonäkö, alustan toiminta, kattava varustelu, istuinergonomia. Huonoa: rengasmelu, hidas lataus.

Mitä isompi numerosarja, sitä isompi ja loistokkaampi malli, siitähän Peugeot-mallisto on tunnettu kautta aikojen. Numerosarjan viimeinen numero Peugeot-autoissa kertoo myös mallisukupolven.

Kun edustusluokan automallisto lopetettiin 607-malliin, sen tilalle tuli Peugeot 508 jääden koko malliston huipuksi ja suurimmaksi autoksi. Se on nyt leijonakuningas Peugeot-malliston huipulla. Nyt 508:n mallisukupolvi on siinä vaiheessa, että mallisto on nyt kaiken kaikkiaan päivitetty.

Peugeot 508 -malliston huipulta puolestaan löytyy PSE-mallit sedanina ja farmarina. PSE-mallit ovat Peugeot’n mallistossa sporttisin elementein höystettyjä automalleja, joiden voimalinjasta irtoaa myös normaalia enemmän tehoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Peugeot Sport Engineered

Peugeot’n mallinimessä oleva PSE-kirjainyhdistelmä tulee sanoista Peugeot Sport Engineered. Auton keulassa, kyljissä ja esimerkiksi ohjauspyörässä olevat kolme ”Adidas-raitaa” ovat myös Peugeot Sport Engineeredin logo ja ne ilmentävät sitä, että kyseisessä autossa on jotain poikkeuksellista normaaliin pösöön verrattuna.

Myös keltaiset auton vanteiden takaa kurkistelevat jarrusatulat ovat osoitus jostain poikkeuksellisesta. Pyörien helmoissa on Peugeot Sport -rata-autoista tutut ilmanohjaimet. Auton alla pyörivät pyörät ovat auton luonteen mukaisesti 20-tuumaiset ja matalaprofiiliset, joita vaivaa varsinkin moottoritienopeuksissa kova rengasmelu.

PSE-mallin mukana tulevat muutokset eivät ole pelkästään kosmeettisia. Auton alusta on myös matalampi kuin muissa 508-malleissa ja voimalinja on tehokkaampi kuin missään muussa sarjatuotantoisessa Peugeot’ssa. Alusta on myös mukautuva ja se on erittäin miellyttävä kaikissa olosuhteissa. Kaarreajossa oikealla asetuksella jäykkä ja perusajossa miellyttävä eikä lainkaan pintakova.

Koska auto on matala, siihen myös istutaan alas. Sähkösäätöiset sportti-istuimet tarjovat Peugeot'ssa hyvät säädöt sekä erinomaisen tuen.

Heppoja yli 350

Peugeot 508 SW:n PSE-versio on varustettu auton luonteeseen sopivalla tehokkaalla hybridivoimalinjalla, jonka kokonaisteho on 265 kilowattia (360 hv) ja vääntöä irtoaa 520 newtonmetriä. Auto on nelivetoinen ja neliveto on toteutettu sähkömoottorilla.

Taka-akselin sähkömoottori on 83-kilowattinen (113 hv) ja se pyörähtää tarvittaessa 14 000 kierrosta minuutissa. Edessä oleva sähkömoottori on integroitu auton vaihteistoon ja se on 81-kilowattinen.

Samaa teknistä rakennetta käytetään myös Peugeot 3008 SUV:n kaikkein tehokkaimmassa mallissa, mutta 60 hevosvoimaa pienempitehoisena.

Peugeot 508:n korkeajänniteakun kapasitteetti on 12,4 kilowattituntia, käytössä siitä on 11,3 kilowattituntia. Akun koko on edellismallista kasvanut hieman, mutta latausteho ei. Nopeimmillaan akun saa tyhjästä täyteen vähän alle parissa tunnissa. Pelkällä sähköllä auton toimintamatka käytännössä on enintään 45 kilometriä, WLTP-syklin mukaisesti se on 55 kilometriä.

Auton ajomoodeja saa säädettyä keskikonsolin kytkimestä, aina puhtaasti sähköisestä ajosta jatkuvaan nelivetoon. Kaiken kaikkiaan auton hybridivoimalinja toimii moitteitta kaikissa ajotiloissa eikä esimerkiksi polttomoottorin ajoittaista käynnistymistä huomaa juuri lainkaan, muualla kuin hitaassa ajossa.

Auton ohjaamo on myös hieno, mutta keskikonsoliin vaakatasoon sijoitetut kytkimet, tai paremminkin niiden toiminnot on hieman hankala hahmottaa. Kytkimien toimintaa ilmaisevat logot eivät erotu kovin selvästi kuljettajalle, koska ne osoittavat suoraan ylöspäin.

I-Cockpit -ohjaamon pieni ratti ja oikeiden säätöjen löytyminen siinä vaativat myös hieman hiomista. Istuin täytyy olla juuri oikealla korkeudella suhteessa ratin korkeuteen, että myös ratin ylitse näkee mittariston tarjoaman informaation.

Ohjaus tuntuu hyvän alustatuntuman lisäksi sopivalta auton luonteeseen ja ohjaus tarjoaa hyvin vastetta.

Vähän kilpailijoita

Peugeot 508:n huippuversiolle on vaikea löytää markkinoilta vastinetta ja ihan vastaavaa kilpailijaa. Cupra Leon Sportstourerin tehokkain versio ei yllä samoihin tehoihin, eikä sitä saa ladattavana hybridinä, vaikka se neliveto onkin.

Volvo V60 T6 AWD -farmari on myös ladattava hybridi, jossa on 350-hevosvoimaa kehittävä voimalinja, joka on 10 hevosvoimaa vähemmän kuin Peugeot’ssa. Volvon alkaen hinta on noin 60 000 euroa. Siihen mitä Volvossa tuohon hintaan saa ja ei saa verrattuna Peugeot’n, ei tässä yhteydessä oteta sen enempää kantaa. Paperilla Volvo kiihtyy nollasta sataan 0,2 sekuntia hitaammin kuin Peugeot, mutta on perusfiillikseltään kuitenkin hieman erilainen auto kuin Peugeot.

BMW 340i xDrive Touring on myös Peugeot’n tavoin nelivetoinen tehokas ladattava hybridi. BMW:ssä on kuitenkin tehoa 15 hevosvoimaa enemmän kuin Peugeot’ssa, ja alkaen hintakin nousee BMW:ssä huomattavasti korkeammalle, kyseisen BMW-mallin alkaen hinta on noin 94 500 euroa, eli yli 20 000 euroa enemmän kuin Peugeot’n hinta.

BMW:n lisähinnalla ja lisätehoilla, nollasta sataan kiihtyvyydestä saadaan napsaistua noin puoli sekuntia pois. BMW ilmoittaa mallilleen 4,8 sekunnin kiihtyvyyden kun Peugeot’lla vastaava arvo on 5,2 sekuntia.

Käytännön elämässähän tällä ei ole mitään merkitystä. BMW:n malli edustaa kuitenkin niin sanottua M Performance -autojen sarjaa BMW:llä ja tähän joukkoon Peugeot’kin haluaa PSE-tuotteellaan. Kuinka vakavasti otettava Peugeot joukossa olisi, se vaatisi perusteellisen vertailun autojen kesken.

Pärjää Peugeot Bemarille ja muille vastaaville tai sitten ei, Peugeot on kuitenkin ehdottomasti yksi kiinnostavimmista, jollei jopa kiinnostavin Peugeot-malli markkinoilla juuri sen vuoksi, että auto on erittäin tyylikäs ja myös paljon huomiota herättävä. Se on omiaan tekemään juuri sitä työtä, mihin se on tarkoitettukin eli näyttämään maailmalle, että parhaimmat ranskalaiset voi saada muualtakin kuin snagarilta.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8

Hinta alkaen

71 097 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

72 648 €

Moottori

Bensiinimoottori, 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori edessä 81 kW (110 hv), takana 83 kW (113 hv). Hybridijärjestelmän kokonaisteho 265 kW (360 hv), 520 Nm.

Teho

147 kW (200 hv), 6 000 r/min

Vääntö

300 Nm (3 000 r/min)

Vääntö

300 Nm (3000 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 12,4 / 11,3 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A).

Toimintamatka

55 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

265 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,2 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,8 (yhd.)

CO2-päästöt

40 g/km

Mitat

pituus 4 790 mm, leveys 1 860 mm, korkeus 1 420 mm, akseliväli 2 800 mm
Tavaratila: 530–1780 l
Omamassa: 1 967 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1 260 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, korkeajänniteakun takuu 8 vuotta / 160 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat