10.7.2023

Koeajo: Peugeot 508 – katoavaa kansanperinnettä

Katumaasturi, SUV, crossover; autojen suunnittelussa on vallalla valitettavan yksipuolinen trendi. Siksi on kiva ajaa välillä kaunista farmariautoa. Hyvää: kaunis katsella, helppokäyttöinen tavaratila. Huonoa: sähköistämisen mukanaan tuoma paino.

Peugeot 508. Muistatteko vielä kesän 2018, kun se saapui – ensin sedanina ja myöhemmin loppusyksystä farkkuna?

Auton ulkomuotoja kehuttiin, ranskalaiset olivat uskaltaneet tehdä linjakkaan porrasperän sekä vähintään yhtä nätin mutta enemmän perheellisten käyttöön sopivan farmariperän.

Viidessä vuodessa on ehtinyt tapahtua kuitenkin paljon, ja lähes kaikki brändit ovat petranneet autojensa muotoilun rohkeutta. Leijonankin oli uusiuduttava.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valoista uutta ilmettä

Vallalla olevan muutoshuuman hengessä 508 on päivitetty ajan tasalle etenkin keulan ja perän ilmeen kohdalla. Ajovalojen uusi muoto sekä varsinkin uusi vaakunamainen leijonalogo keulalla huokuvat modernia ilmettä.

Kolmiulotteinen maski on kasvanut, ja se ulottuu nyt rekisterikilven puoliväliin. Päivänajovalot ovat saaneet kaksi raapaisua lisää, ja varsinaiset ajovalot ovat hieman viirumaisemmat kuin ennen.

Takana leijonalogo on saanut väistyä takalasin alta ajovalojen väliin pudotetun brändin nimen tieltä. Kolme valoyksikköä takavalojen sisällä on myös kallistettu enemmän kohti vaakasuoraa. Tällä luodaan perään hieman aiempaa leveämpi ilme.

Sisätiloissa muutosta on tapahtunut vähemmän mutta kuitenkin jonkin verran. Olemme käyneet nuo tärkeimmät uudistukset jo läpi aiemmin.

Hieman nostalgisissa tunnelmissa

Olimme ajaneet edellisenä päivänä isommin uudistunutta Peugeot E-2008:aa, joten 508:n penkille oli pudottauduttava – aivan kuten silloin ennen vanhaan hyvään aikaan lähes kaikkien autojen kohdalla. Ihmisillä lienee ollut aiemmin terveemmät polvinivelet.

Peugeotin omanlaisensa i-cocpit ei enää hätkähdytä kuten silloin ennen, ja pian kaikki laitetaan joka tapauksessa uusiksi, kun i-Cockpit siirtyy seuraavaan sukupolveen. 508:ssa i-Cockpit on joka tapauksessa yhä yksi parhaista eri malleihin tehdyistä toteutuksista.

Farmarina 508 on hieman sedania perheystävällisempi, kun takamatkustajille on enemmän pääntilaa ja myös näkymät ulos on avarammat. Se tekee itse asiassa yllättävän paljon matkustusmukavuudelle.

Tavaratilan koko kärsii hieman tyylikkään viistosta perästä, mutta matala nostokynnys sekä tilan pituus muistuttavat farmarin valttikorteista. Ja 530 litraa on ihan kelvollinen tilavuus.

Se on oikeasti sääli, miten farmareiden suosio on laskenut katumaastureiden nostaessa suosiotaan. Korimallissa on niin paljon hyvää SUVeihin verrattuna. Kuljettajan yhteys tiehen on selkeästi parempi, kun kuskin peffa sekä samalla koko auton painopiste on lähempänä asfalttia

Uusi 180 hv versio

Ajettavana Espanjassa oli kaksi vaihtoehtoa, molemmat plugareita kuten koko mallisto Suomessa nykyään. Huippuversio eli 360-heppainen PSE kyllä kutkutteli, mutta valitsimme silti 225-hevosvoimaisen GT-version alapuolelle lisätyn ja siten koko malliston edullisimman version eli 180-heppaisen ladattavan hybridin.

1,6-litrainen bensaturbo on sama kuin tehokkaammassa GT:ssä, mutta se tuottaa nyt 110 kW (150 hv). Sähkömoottorin teho on ennallaan eli 81 kW (110 hv).

Tuplamoottoreista ulos otettava teho 132 kW (180 hv) kertoo sen, että hakusessa ei ole ollut maksimi suorituskyky vaan enemmänkin optimoitu taloudellisuus. WLTP-kulutus 1,5 litraa bensaa ja 15,9 kWh sähköä sadalla kilometrillä kertoo samaa. Ilmoitettu maksimi ajomatka pelkällä sähköllä on 62 kilometriä, mikä on aika optimistinen lukema.

Poltto- ja sähkömoottori pelaavat hybridiajotilassa suht jouhevasti yhteen, mutta aikoinaan sähköistämisen myötä noin 1800 kiloon kasvanut massa aiheuttaa sen, ettei 180 hv plugari varsinaisesti vastaa kaasun painalluksiin eloisasti edes kaiken sähköreservin kera. Tästä on tosin se etu, että se kannustaa ajamaan autoa taloudellisen jouhevasti. Kuormattuna ilmiö vain korostuu. Mutta ennakoivalla ajolla tehon ja voiman kanssa kyllä pärjää enemmän kuin hyvin.

Omamassan tuntee myös jousituksessa; muistikuvissa muutaman vuoden takaa 508-farkku kulki ilman sähkölisiä hieman pehmeämmin. Ja rehellisesti sanottuna myös Peugeotin hienosti vääntäviä dieseleitä on jotenkin hieman ikävä.

Suomeen uudistunut 508 saapuu kesälomien jälkeen syksyllä. 180 hv PHEVin hinta on sedanina 49 233 euroa ja SW:nä 50 471 euroa. GT-versio kustantaa vastaavasti 54 854 ja 56 091 euroa.

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

Peugeot 508 SW PHEV

Hinta alkaen

50 471 €

Moottori

Ladattava hybridi, 1598 cm3 bensaturbo, 8-v. automaatti, etuveto

Teho

110 kW (150 hv), 6000 r/min

Vääntö

360 Nm

Vääntö

360 Nm

Akku

11,8 kWh li-ion, käytettävissä 9,3 kWh

Toimintamatka

62 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

132 kW

Huippunopeus

230 km/h (pelkällä sähköllä 135 km/h) km/h

Kulutus l/ 100 km

1,5 l ja 15,9 kW/h /100 km (vapaakenttä)

Mitat

pituus 4778 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1420 mm, akseliväli 2793 mm

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat