7.7.2023

Peugeot i-cockpit: seuraava askel

Uusi Peugeot 3008 esitellään tulevana syksynä, ja siinä esitellään myös uusittu i-cockpit-ohjaamo. Sen näyttävin piirre on kaareva ja peräti 21 tuumaa eli 53,3 senttiä leveä näyttö.

Mittaristoa katsellaan i-cockpit versio kahdessa yhä ohjauspyörän yli, mutta sitä ei tarvitse enää tirkistellä yhtä paljon kuin ennen. Parannus on selvä. Näyttö ei ole myöskään aivan suorakulmainen vaan puolisuunnikkaan muotoinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kelluva näyttö

Iso näyttökokonaisuus on kiinnitetty kojelaudan päälle ovelasti niin, ettei kiinnitys näy matkustajille. Näin ollen näyttö vaikuttaa leijuvan kojelaudan yläpuolella. Ilmiötä vahvistetaan vielä optisesti näytön alapuolelle sijoitetulla LED-valaistuksella, joka jatkuu koko kojelaudan mitan.

Näyttö on jaettu kahteen informaatiokenttään. Vasemmalla laidalla oleva ja samalla mittariston virkaa ajava näyttö keskittyy suoraan ajamiseen liittyvään tiedon jakeluun: siis mm. nopeuteen, ajoavustimiin sekä kulutukseen – sekä tietysti myös navigointiin.

Näytön oikealla puoliskolla, lähes kojelaudan keskellä, sijaitsee sitten kosketusnäyttöosio. Se on sekä kuljettajan että etumatkustajan ulottuvilla. Siitä käskytetään mm. ilmastointia, navigointia sekä media- että liitettävyysjärjestelmiä.

Tämä näyttötyyli vaikuttaisi yleistyvän useammallakin merkeillä, samantapainen ratkaisu on mm. BMW:n uusissa i-malleissa sekä uudessa Kia EV9:ssä. Niissä molemmissa näyttö on toki alempana kojelaudassa eli mittaristo-osaa katsellaan ratin kehän lävitse.

Peugeotissa näyttöä katsellaan puolestaan siis jo i-cockpitista tuttuun tapaan kompaktin kokoisen ratin kehän ylitse. Tästä etuna on se, että nyt näytön koon kasvaessa ei jatkossa tuulilasiin heijastuvaa erillistä HUD-näyttöä enää tarvita.

Personoitavissa

Keskikonsolin ja kosketusnäytön välissä on lisäksi pieni näyttöruutu, jossa on haptiset ja kosketuksen tunnistavat painikkeet. Ne voi personoida omien mieltymysten mukaan yleisimmin käytettäville toiminnoille – kuten ilmastoinnille, navigoinnille, yhteystiedoille sekä medialle. Pianokytkimet jäävät siis historiaan.

Lisää säilytystilaa keskikonsoliin

Myös keskikonsoli on järjestetty uusiksi. Sen vasemmalle laidalle on sijoitettu fiksusti muutamia usein tarvittavia painikkeita – kuten käsijarru, ajotila-asetukset, tuuli- ja takalasin lämmitys, sisäilman kierto sekä muutama ilmastoinnin komento. Myös multimedian äänenvoimakkuuden säätämiseen on pieni rulla, josta etumatkustaja voi säätää helposti äänenvoimakkuutta.

Vaihdevipu on siirretty ylös kojelautaan starttinappulan viereen. Myös ratin säätimet on laitettu uusiksi, ja ne ovat nyt hipaisutyyppiset.

Lyhyen virtuaalitutustumisen perusteella Peugeotilla on selvästi mietitty, miten nykyistä i-cockpit-arkkitehtuuria voidaan parantaa ja siirtää se samalla uudelle vuosikymmenelle. Homma toimii, ja myös i-cockpitista saatua palautetta on varmasti kuunneltu. Äkkiseltään uusi versio on hyvä kompromissi kosketusnäyttöjen ja erilaisten fyysisten painikkeiden yhteispelistä.

Palaamme aiheeseen syyskuussa uuden Peugeot 3008:n esittelyn yhteydessä.

Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Peugeot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat