7.7.2023 Ajoneuvot Peugeot i-cockpit: seuraava askel Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Peugeot 3008 esitellään tulevana syksynä, ja siinä esitellään myös uusittu i-cockpit-ohjaamo. Sen näyttävin piirre on kaareva ja peräti 21 tuumaa eli 53,3 senttiä leveä näyttö. Mittaristoa katsellaan i-cockpit versio kahdessa yhä ohjauspyörän yli, mutta sitä ei tarvitse enää tirkistellä yhtä paljon kuin ennen. Parannus on selvä. Näyttö ei ole myöskään aivan suorakulmainen vaan puolisuunnikkaan muotoinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKelluva näyttöIso näyttökokonaisuus on kiinnitetty kojelaudan päälle ovelasti niin, ettei kiinnitys näy matkustajille. Näin ollen näyttö vaikuttaa leijuvan kojelaudan yläpuolella. Ilmiötä vahvistetaan vielä optisesti näytön alapuolelle sijoitetulla LED-valaistuksella, joka jatkuu koko kojelaudan mitan.Näyttö on jaettu kahteen informaatiokenttään. Vasemmalla laidalla oleva ja samalla mittariston virkaa ajava näyttö keskittyy suoraan ajamiseen liittyvään tiedon jakeluun: siis mm. nopeuteen, ajoavustimiin sekä kulutukseen – sekä tietysti myös navigointiin.Näytön oikealla puoliskolla, lähes kojelaudan keskellä, sijaitsee sitten kosketusnäyttöosio. Se on sekä kuljettajan että etumatkustajan ulottuvilla. Siitä käskytetään mm. ilmastointia, navigointia sekä media- että liitettävyysjärjestelmiä.Tämä näyttötyyli vaikuttaisi yleistyvän useammallakin merkeillä, samantapainen ratkaisu on mm. BMW:n uusissa i-malleissa sekä uudessa Kia EV9:ssä. Niissä molemmissa näyttö on toki alempana kojelaudassa eli mittaristo-osaa katsellaan ratin kehän lävitse.Peugeotissa näyttöä katsellaan puolestaan siis jo i-cockpitista tuttuun tapaan kompaktin kokoisen ratin kehän ylitse. Tästä etuna on se, että nyt näytön koon kasvaessa ei jatkossa tuulilasiin heijastuvaa erillistä HUD-näyttöä enää tarvita.PersonoitavissaKeskikonsolin ja kosketusnäytön välissä on lisäksi pieni näyttöruutu, jossa on haptiset ja kosketuksen tunnistavat painikkeet. Ne voi personoida omien mieltymysten mukaan yleisimmin käytettäville toiminnoille – kuten ilmastoinnille, navigoinnille, yhteystiedoille sekä medialle. Pianokytkimet jäävät siis historiaan.Lisää säilytystilaa keskikonsoliinMyös keskikonsoli on järjestetty uusiksi. Sen vasemmalle laidalle on sijoitettu fiksusti muutamia usein tarvittavia painikkeita – kuten käsijarru, ajotila-asetukset, tuuli- ja takalasin lämmitys, sisäilman kierto sekä muutama ilmastoinnin komento. Myös multimedian äänenvoimakkuuden säätämiseen on pieni rulla, josta etumatkustaja voi säätää helposti äänenvoimakkuutta.Vaihdevipu on siirretty ylös kojelautaan starttinappulan viereen. Myös ratin säätimet on laitettu uusiksi, ja ne ovat nyt hipaisutyyppiset.Lyhyen virtuaalitutustumisen perusteella Peugeotilla on selvästi mietitty, miten nykyistä i-cockpit-arkkitehtuuria voidaan parantaa ja siirtää se samalla uudelle vuosikymmenelle. Homma toimii, ja myös i-cockpitista saatua palautetta on varmasti kuunneltu. Äkkiseltään uusi versio on hyvä kompromissi kosketusnäyttöjen ja erilaisten fyysisten painikkeiden yhteispelistä.Palaamme aiheeseen syyskuussa uuden Peugeot 3008:n esittelyn yhteydessä.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: PeugeotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 8.7.2025 Ajoneuvot Koripalloilija Mikael Jantunen ja Opel Suomi yhteistyöhön 6.7.2025 Ajoneuvot Matka jatkuu Tyrrhenanmeren rannikkoa pitkin etelään… tervetuloa Ferrari Amalfi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: "kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja" 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 - erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 4.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz CLA – Vantaalta Kuusamoon lataamatta 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen