7.7.2023 Ajoneuvot Peugeot i-cockpit: seuraava askel Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Peugeot 3008 esitellään tulevana syksynä, ja siinä esitellään myös uusittu i-cockpit-ohjaamo. Sen näyttävin piirre on kaareva ja peräti 21 tuumaa eli 53,3 senttiä leveä näyttö. Mittaristoa katsellaan i-cockpit versio kahdessa yhä ohjauspyörän yli, mutta sitä ei tarvitse enää tirkistellä yhtä paljon kuin ennen. Parannus on selvä. Näyttö ei ole myöskään aivan suorakulmainen vaan puolisuunnikkaan muotoinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKelluva näyttöIso näyttökokonaisuus on kiinnitetty kojelaudan päälle ovelasti niin, ettei kiinnitys näy matkustajille. Näin ollen näyttö vaikuttaa leijuvan kojelaudan yläpuolella. Ilmiötä vahvistetaan vielä optisesti näytön alapuolelle sijoitetulla LED-valaistuksella, joka jatkuu koko kojelaudan mitan.Näyttö on jaettu kahteen informaatiokenttään. Vasemmalla laidalla oleva ja samalla mittariston virkaa ajava näyttö keskittyy suoraan ajamiseen liittyvään tiedon jakeluun: siis mm. nopeuteen, ajoavustimiin sekä kulutukseen – sekä tietysti myös navigointiin.Näytön oikealla puoliskolla, lähes kojelaudan keskellä, sijaitsee sitten kosketusnäyttöosio. Se on sekä kuljettajan että etumatkustajan ulottuvilla. Siitä käskytetään mm. ilmastointia, navigointia sekä media- että liitettävyysjärjestelmiä.Tämä näyttötyyli vaikuttaisi yleistyvän useammallakin merkeillä, samantapainen ratkaisu on mm. BMW:n uusissa i-malleissa sekä uudessa Kia EV9:ssä. Niissä molemmissa näyttö on toki alempana kojelaudassa eli mittaristo-osaa katsellaan ratin kehän lävitse.Peugeotissa näyttöä katsellaan puolestaan siis jo i-cockpitista tuttuun tapaan kompaktin kokoisen ratin kehän ylitse. Tästä etuna on se, että nyt näytön koon kasvaessa ei jatkossa tuulilasiin heijastuvaa erillistä HUD-näyttöä enää tarvita.PersonoitavissaKeskikonsolin ja kosketusnäytön välissä on lisäksi pieni näyttöruutu, jossa on haptiset ja kosketuksen tunnistavat painikkeet. Ne voi personoida omien mieltymysten mukaan yleisimmin käytettäville toiminnoille – kuten ilmastoinnille, navigoinnille, yhteystiedoille sekä medialle. Pianokytkimet jäävät siis historiaan.Lisää säilytystilaa keskikonsoliinMyös keskikonsoli on järjestetty uusiksi. Sen vasemmalle laidalle on sijoitettu fiksusti muutamia usein tarvittavia painikkeita – kuten käsijarru, ajotila-asetukset, tuuli- ja takalasin lämmitys, sisäilman kierto sekä muutama ilmastoinnin komento. Myös multimedian äänenvoimakkuuden säätämiseen on pieni rulla, josta etumatkustaja voi säätää helposti äänenvoimakkuutta.Vaihdevipu on siirretty ylös kojelautaan starttinappulan viereen. Myös ratin säätimet on laitettu uusiksi, ja ne ovat nyt hipaisutyyppiset.Lyhyen virtuaalitutustumisen perusteella Peugeotilla on selvästi mietitty, miten nykyistä i-cockpit-arkkitehtuuria voidaan parantaa ja siirtää se samalla uudelle vuosikymmenelle. Homma toimii, ja myös i-cockpitista saatua palautetta on varmasti kuunneltu. Äkkiseltään uusi versio on hyvä kompromissi kosketusnäyttöjen ja erilaisten fyysisten painikkeiden yhteispelistä.Palaamme aiheeseen syyskuussa uuden Peugeot 3008:n esittelyn yhteydessä.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: PeugeotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?