30.5.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV9 – tähtilampun autossa on tilaa vaikka seitsemälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kookas sähkökatumaasturi Kia EV9 on jälleen yksi auto, joka ravistelee vanhoja mielikuvia korealaisbrändistä. Kääntyvillä istuimilla voi tehdä vaikka henkisen täyskäännöksen. Kia esitteli uuden logonsa ja brändinsä 2021 ja siitä asti vyörytys on ollut melkoista. Uudet kujeet ovat näkyneet jopa polttomoottoripuolella, mutta todellinen irtiotto vanhoista mielikuvista on tapahtunut EV-sähköautomallien parissa. EV6 malliversioineen oli jo lievä yllätys, mutta nyt lippulaivaksi saapuu särmästi suunniteltu kookas katumaasturi, jonka sisätilat saattavat aiheuttaa kateutta jopa premium-luokassa. Tätä kaikkea on Kia EV9. Oletettavasti sitoutuminen numeroon 9 tarkoittanee, että Kia EV9 on merkkinsä suurin sähköauto. Hiuksenhienosti yli viisimetrinen (5,01 m) EV9 on jo kokonsa puolesta melkoinen ilmestys. Akseliväli on tasan 3,1 metriä sisätilojen venyttämiseksi. Olemuksen kruunaa 1,98 metrin leveys ja 1,76 metrin korkeus. Kuvissa näkyvä GT-line venyttää mittoja vielä muutamilla milleillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisätilakärjellä Kia EV9 ideana on panostaa sisätiloihin. Perusmallinen seitsenpaikkainen versio on jo harvinaisuus markkinoilla sinänsä, sillä kolmannella penkkirivillä varustetut autot ovat olleet vähissä myös sähköautoissa. Kippitoiminnolla varustettu keskirivi antaa kohtuullisen kulkuaukon kolmannelle riville. Kia esittelee autosta myös mielellään kuusipaikkaista versiota, jossa keskimmäisen rivin penkki on vaihtunut kahteen erillisistuimeen. Istuimet kääntyvät tarvittaessa 180°, niissä on liukutoiminto ja käsinojat. Tehdas itse visioi istuimille rentouttavaa käyttöä lataus- tai evästaukojen aikana. Ei kuitenkaan vaadi suurta ideointia pohtia käyttöä esimerkiksi perheautona niin, että perheen vanhempi ja jälkikasvut istuvat vastakkain. Kääntyvät istuimet voi myös pysäyttää kohti ovea helpompaa kulkua varten. Etumatkustajan istuinta voi hallita istuimen sivussa olevista painikkeista, joten keskiriviltä voidaan raivata tilaa. Tavaratilaa on 312-333 litraa kaikki tuolit käytössä ja 828 litraa ilman kolmosriviä. Keulatilaa on käytössä 52 litraa nelivedossa ja 90 litraa takavedossa. Kierrätysmateriaalit ovat mukana EV9:n suunnittelussa alusta alkaen, joten uusiokäyttöistä muovia ja siitä saatavaa kuitua käytetään autossa lattiasta kattoon. Kuljettajan näyttökoe Etuistuimilla ideana on tarjota rentouttava matkakokemus. Istuimien lisäksi huomio kiinnittyy jälleen materiaaleihin, jotka ovat lupaavia. Kojelaudassa on joitain painikkeita lämmityslaitteen perustoiminnoille ja äänenvoimakkuudelle on oma rulla. Lisäksi virrat kytkettynä kojelaudan listaan ilmestyy hipaisupainikkeet tietoviihdejärjestelmän perustoiminnoille. Kia EV9:n erikoisuus on 12,3-tuumaisen digimittariston ja 12,3-tuumaisen tietoviihdejärjestelmän väliin sijoitettu 5,1-tuumainen lämmitysjärjestelmän näyttö. Ajatuksena on kertoa yhdellä vilkaisulla ilmastoinnin ja esimerkiksi istuinlämmitysten tila. Päivitetyssä ohjauspyörässä on ajotilavalinnan lisäksi painike maastotilaan. Tietoviihdejärjestelmästä puolestaan löytyy toivottu autonpesutila, joka kytkee auton järjestelmät valmiiksi pesukatua tai -konetta varten. Autoon on saatavilla lisävarusteena digitaaliset sivupeilit. Myös klassinen taustapeili saa tarvittaessa digihöysteen, sillä siitä voi katsella peilikuvan lisäksi kamerakuvaa auton takalasilta. Yhteensä kuljettajan pisteeltä voi siis tuijotella kuutta näyttöruutua! Tähdet tähdet Uudet teräväpiirteiset valot ovat ottaneet inspiraationa tähtikartoista ja samaa ideaa tullaan näkemään myös muissa Kian malleissa. Keulalla on puolestaan leikitelty tutulla tiikerikeulailmeellä, joskin konseptiversiossa nähty valaistu etumaskiratkaisu ei ole vielä tulossa Eurooppaan. Ulkokuoren yksityiskohtiin kuuluvat myös ujostelevat ovenkahvat. Varsinaista olkalinjaa ei ole, sillä autolle on haluttu antaa melko tilava laatikkomainen olemus ikkunoita korostaen. Värivalikoimassa on haluttu heijastella luontoa. Valkoinen, musta, punainen, harmaa ja vihreä kuuluvat perusvalikoimaan. EV9 Baseline on lisäksi saatavilla hopeanharmaana joko matta- tai kiiltovärisenä. Kian muotoilutiimi on ylpeä siitä, että konseptiautossa nähty merensininen väri on tulee myös tuotantoon matta- ja kiiltoversiona. Kia EV9:n ilmanvastuskerroin on auton luokka huomioiden hyvä 0,28, joskin otsapinta-alaa on ymmärrettävästi jonkin verran. Aerodynaamisuuteen on kiinnitetty huomiota myös kaikissa vannevaihtoehdoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vahvasti sähköllä Pinnan alla Kia EV9 perustuu Hyundain ja Kian E-GMP-perusrakenteeseen. Pitkä akseliväli tarkoittaa, että auton lattiaan on sijoitettu 99,8 kilowattitunnin akusto. Pienempiakkuista versiota ei näillä näkymin tuoda Eurooppaan. Lataamisen huipputeho on 800 voltin järjestelmän ansiosta 240 kW (CCS) ja Type 2:lla sähköä saadaan akkuihin 10,5 kW teholla. V2L-virran ulosoton teho on 3,7 kW, minkä lisäksi Kia EV9 tukee V2H-kotisähkö- ja V2G-sähköverkkostandardeja 10 kW huipputeholla. Tarjolla on kaksi voimalinjaratkaisua. Takavetomallissa tehoa on 150 kW (203 hv) ja sillä saavutetaan noin 540 kilometrin WLTP-toimintamatka. WLTP-kulutukseksi on arvioitu 21,0 kWh/100 km. Kiihdytys 0–100 km/h kellotetaan 9,4 sekunnissa ja huippunopeus on 185 km/h. Takavetomallin suurin vetomassa on 950 kg. Nelivedossa yhteisteho on 283 kW (384 hv) ja se jakautuu tasan etu- ja taka-akselin kesken. WLTP-toimintamatka on hiukan alle 500 km ja kulutukseksi on arvioitu 22,8 kWh/100 km. Kiihdytys 0–100 km/h vie perusohjelmistolla 6,0 sekuntia ja ohjelmistopäivityksellä 5,3 sekuntia. Huippunopeus on 200 km/h. Nelivedon yhteydessä suurin vetomassa on 2 500 kg. Kia EV9:n ajokokemuksista ei ole vielä kerrottavaa, mutta mielenkiintoinen piirre ovat uudet iskunvaimentimet. Iskunvaimentimet huolehtivat nimittäin perän korkeudesta kuormatilanteessa – ilman ulkoista pumppua. Suomeen vielä syksyllä Kookas sähköauto isolla akulla ei varmasti asetu malliston edullisimpaan päähän, mutta Kialle kyse on sähkömalliston uudesta lippulaivasta, jolla muokataan mielikuvia hiukan räväkän EV6 GT:n tapaan. Markkinoilla on myös tilaa kuusi- tai seitsemänpaikkaiselle perheautolle. Suomeen Kia EV9:ää odotetaan vielä loppusyksyn myötä. Hinnat pyritään puolestaan lukitsemaan kesän aikana. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen ID. Buzz GTX – neliveto ja pitkä akseliväli kiinnostavat sporttia enemmän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta