5.12.2022

Koeajo: Kia EV6 – Rutkasti parantunutta lataustehoa ohjelmistopäivityksellä

Kia EV6 sai lokakuussa päivityksen, jonka avulla auton lataus paranee. Ja kyllä se on parantunut, kun tietyt raja-arvot täyttyvät. Hyvää: parantunut latausteho, ajettavuus, suorituskyky, neliveto. Huonoa: tavaratilan muoto, kevyehkö ohjaus.

Sähköautoilijat sen varsinkin tietävät, että olosuhteet, kuten lämpötila vaikuttavat paljon sähköauton ajoakuston latautumiseen sekä auton toimintasäteeseen. Esimerkiksi aiemmin Moottorin koeajossa Lapin matkalla käytettyä Kia EV6:ta moitittiin nimenomaan heikosta pikalataustehosta sekä siitä, että pikalatausteho jäi alhaiseksi juuri akun esilämmitysominaisuuden puuttumisen vuoksi.

Nyt Kia EV6 on saanut päivityksen, joka on tuonut lataukseen parannusta. Kia ilmoitti lokakuun puolivälissä, että kaikki jo liikenteessä olevat Kia EV6 -automallit saavat päivityksen, jossa autoihin asennetaan ajoakuston esilämmitys lataustapahtuman nopeuttamiseksi ja paremman lataustehon saavuttamiseksi.

Lisäksi päivitys on luonnollisesti jo valmiina tulevissa uusissa asiakkaille toimitettavissa mallivuoden 2023 autoissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nestekierto valmiina

EV6-malleissa on jo valmiina akustossa nestekierto sen pitämiseksi oikeassa lämpötilassa silloin kun autolla ajetaan, jotta akusto luovuttaa energiaa sähkömoottoreille optimaalisesti. Nyt nestekiertoa hyödynnetään myös laturille navigoitaessa, jolloin akusto on oikeassa lämpötilassa ottamaan energiaa tehokkaammin vastaan.

Tiettyjen ehtojen täytyy kuitenkin täyttyä, jotta ajoakun esilämmitys käynnistyy. Autossa täytyy olla oikeat asetukset asetettuna, akun lämpötila täytyy olla alle 21 astetta ja akun varaustason pitää olla vähintään 24 prosenttia. Koska kysymys on navigoinnin mukaan aktivoituvasta esilämmityksestä, autolle täytyy antaa reitti, jossa navigoidaan tietylle laturille.

Lisäksi Kian kohdalla täytyy huomata se, että auto käyttää niin sanottu 800 voltin järjestelmää, joka tarkoittaa sitä, että parhaan lataustehon saadakseen, latauksessa on käytettävä niin sanottua L-tyypin latauslaitetta, jonka jänniteväli on 200–920 volttia. K-tyypin latauslaitteet käyttävät 50–500 voltin jännitettä, joten tällaiset latauslaitteet eivät yllä Kian vaatimalle jännitealueelle eivätkä siten tarjoa parasta mahdollista lataustehoa Kia EV6:lle.

Parantunutta lataustehoa testattiin

Moottori testasi, onko Kian latausteho parantunut syksyllä tulleen päivityksen myötä. Lataussähköä sähköautoille tarjoavalta K-Lataukselta saadun tiedon mukaan ainakin K-latauksen käyttämät 200 kilowatin laturit, joita pääkaupunkiseudulta löytyy useita, ovat juuri L-tyypin latureita. K-Lataus käyttää sekä Siemensin että Deltan laitteita ja molemmat antavat 800 voltin latausjännitteen. Kian ja Hyundain lisäksi esimerkiksi Audi ja Porsche käyttävät korkeampaa 800 voltin jännitettä ja 800 voltin järjestelmät myös yleistyvät sähköautoissa.

Auton navigoinnista valittiin latausasema ja pian navigoinnin käynnistyttyä mittaristoon ilmestyi lumihiutaleen kuva merkiksi siitä, että auto alkoi valmistella akustoa latausta varten. Lisäksi mittaristossa välähti teksti, joka kertoi esivalmistelun alkaneen. Mallivuoden 2023 autoissa lumihiutaleen tilalle mittaristoon tulee näkyviin lämpövastuksen kuva.

Auto ajettiin laturille, jonka maksimiteho olisi 200 kilowattia eikä muita autoja jakamassa kuormaa. Lataus alkoi, kun autossa oli akkua jäljellä 24 prosenttia. Latausteho nousi heti alkuun 74 kilowattiin. Kun auton akussa oli latausta 33 prosenttia, latausteho nousi 80 kilowattiin, mutta ei enää siitä korkeammalle. Se, miksi tällä kertaa ei päästy korkeampaan lataustehoon, johtui todennäköisesti siitä, että akku ei ehtinyt lämmetä tarpeeksi. Ajomatka laturille jätettiin tarkoituksella lyhyeksi, vain muutaman minuutin mittaiseksi.

Toinen ja kolmas kerta

Lataustesti uusittiin toiseen kerran, ja nyt laturille ajettiin pidempi matka, 30 minuuttia, jolloin esilämmitys ehtisi toimia. Tällä kertaa akku jätettiin tarkoituksella varaustasoltaan alhaisemmaksi, 22 prosenttiin, kuin mitä Kian ilmoittama 24 prosentin raja-arvo on. Laturissa oli kuitenkin kiinni jo toinen auto, joten latauksessa alussa päästiin vain 56 kilowatin lataustehoon. Kun Kian akun varaus oli noussut 31 prosenttiin, toinen auto poistui, jolloin latausteho nousi 128 kilowattiin.  Kian akun varaustason ollessa 36 prosenttia, latausteho nousi peräti 153 kilowattiin.

Lataustapahtuma lopetettiin pian tämän jälkeen, auto irroitettiin laturista ja autolla lähdettiin ajamaan navigoiden uudelleen laturille. Esilämmitys käynnistyi jälleen hyvin pian navigoinnin aloittamisesta. Laturille saavuttiin 20 minuutin ajon jälkeen akun varaustason ollessa 28 prosenttia.

Kolmannella kerralla lataustatehoa päästiin testaamaan siten, että kaikki Kian antamat kriteerit esilämmityksen toteutumiselle täyttyivät eikä latauslaitteen kuormaa ollut jakamassa toista autoa.

Lataus lähti tällä kertaa liikkeelle rivakasti. Laturi antoi samantien Kialle 153 kilowatin lataustehon, jota jatkui lähes koko lataustapahtuman ajan. Akun ollessa 64 prosentin varaustasossa, latausteho hiipui 131 kilowattiin, mutta 70 prosentissa se nousi takaisin 153 kilowattiin pysyen siinä 75 prosentin akun varaustasoon saakka ja lähti tämän jälkeen laskemaan hiljalleen lähestyttäessä 80 prosentin varaustasoa

Akun varauksen ollessa 80 prosenttia lataaminen lopetettiin. Auton akku saatiin ladattua 28 prosentista 80 prosenttiin 18 minuutissa, tänä aikana Kiaan ladattiin 43,3 kilowattituntia virtaa – joka on varsin hyvä suoritus. Kian lupaus 10 prosentista 80 prosenttiin 18 minuutissa voisi olla mahdollista myös pienessä pakkasessa, jos käytössä olisi enemmän tehoa, esimerkiksi 300 kilowattia tarjoava laturi. Kian pystyy valmistajan ilmoituksen mukaan ottamaan vastaan jopa 240 kilowatin lataustehoa.

Pakkasta kaikkien kolmen lataustapahtuman aikana oli yhdestä kahteen astetta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päivitys vaatii huoltokäynnin

Kian EV6:n uusi ohjelmistopäivitys vaatii jo ajossa olevalta autolta huoltokäynnin, se asennetaan Kian huollossa veloituksetta. Moottorin koeajossa ollut EV6 oli auto, joka on ollut Kian maahantuojan fleetissä jo pidemmän aikaa ja autoon ohjelmistopäivitys oli siis asennettu.

Kia EV6 onkin tuttu jo monelle sähköautoilijalle. Kia EV6 on mukava, hiljainen ja miellyttävä auto ajaa varsinkin nelivetoisena myös talvella. Tiloiltaan, varsinkin tavaratilaltaan se on hieman pienempi, kuin mitä sen ulkokuori antaa ymmärtää. Kia EV6 muuttui ohjelmistopäivityksen myötä entistä paremmaksi, sillä sähköautossa auton energian vastaanottokyky on todella tärkeä asia, myös talviaikaan.

Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen

Kia EV6 GT-Line AWD 77 kWh 325 hv

Hinta alkaen

64 906 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

69 756 €

Moottori

Sähköauto, neliveto.

Teho

235 kW (325 hv)

Vääntö

605 Nm

Vääntö

605 Nm

Akku

Akku: teoreettinen / käytössä oleva 77/72,6. Lataus: Type 2 11 kW (16 A) CCS 240 kW.

Toimintamatka

506 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,2 s

Huippunopeus

188 km/h

Mitat

pituus 4695 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2900 mm
Tavaratila: 520–1300 l
Omamassa: 2105 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1600 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 v / 150000 km

Luetuimmat