5.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV6 – Rutkasti parantunutta lataustehoa ohjelmistopäivityksellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia EV6 sai lokakuussa päivityksen, jonka avulla auton lataus paranee. Ja kyllä se on parantunut, kun tietyt raja-arvot täyttyvät. Hyvää: parantunut latausteho, ajettavuus, suorituskyky, neliveto. Huonoa: tavaratilan muoto, kevyehkö ohjaus. Sähköautoilijat sen varsinkin tietävät, että olosuhteet, kuten lämpötila vaikuttavat paljon sähköauton ajoakuston latautumiseen sekä auton toimintasäteeseen. Esimerkiksi aiemmin Moottorin koeajossa Lapin matkalla käytettyä Kia EV6:ta moitittiin nimenomaan heikosta pikalataustehosta sekä siitä, että pikalatausteho jäi alhaiseksi juuri akun esilämmitysominaisuuden puuttumisen vuoksi.Nyt Kia EV6 on saanut päivityksen, joka on tuonut lataukseen parannusta. Kia ilmoitti lokakuun puolivälissä, että kaikki jo liikenteessä olevat Kia EV6 -automallit saavat päivityksen, jossa autoihin asennetaan ajoakuston esilämmitys lataustapahtuman nopeuttamiseksi ja paremman lataustehon saavuttamiseksi.Lisäksi päivitys on luonnollisesti jo valmiina tulevissa uusissa asiakkaille toimitettavissa mallivuoden 2023 autoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNestekierto valmiinaEV6-malleissa on jo valmiina akustossa nestekierto sen pitämiseksi oikeassa lämpötilassa silloin kun autolla ajetaan, jotta akusto luovuttaa energiaa sähkömoottoreille optimaalisesti. Nyt nestekiertoa hyödynnetään myös laturille navigoitaessa, jolloin akusto on oikeassa lämpötilassa ottamaan energiaa tehokkaammin vastaan. Tiettyjen ehtojen täytyy kuitenkin täyttyä, jotta ajoakun esilämmitys käynnistyy. Autossa täytyy olla oikeat asetukset asetettuna, akun lämpötila täytyy olla alle 21 astetta ja akun varaustason pitää olla vähintään 24 prosenttia. Koska kysymys on navigoinnin mukaan aktivoituvasta esilämmityksestä, autolle täytyy antaa reitti, jossa navigoidaan tietylle laturille.Lisäksi Kian kohdalla täytyy huomata se, että auto käyttää niin sanottu 800 voltin järjestelmää, joka tarkoittaa sitä, että parhaan lataustehon saadakseen, latauksessa on käytettävä niin sanottua L-tyypin latauslaitetta, jonka jänniteväli on 200–920 volttia. K-tyypin latauslaitteet käyttävät 50–500 voltin jännitettä, joten tällaiset latauslaitteet eivät yllä Kian vaatimalle jännitealueelle eivätkä siten tarjoa parasta mahdollista lataustehoa Kia EV6:lle.Parantunutta lataustehoa testattiinMoottori testasi, onko Kian latausteho parantunut syksyllä tulleen päivityksen myötä. Lataussähköä sähköautoille tarjoavalta K-Lataukselta saadun tiedon mukaan ainakin K-latauksen käyttämät 200 kilowatin laturit, joita pääkaupunkiseudulta löytyy useita, ovat juuri L-tyypin latureita. K-Lataus käyttää sekä Siemensin että Deltan laitteita ja molemmat antavat 800 voltin latausjännitteen. Kian ja Hyundain lisäksi esimerkiksi Audi ja Porsche käyttävät korkeampaa 800 voltin jännitettä ja 800 voltin järjestelmät myös yleistyvät sähköautoissa. Auton navigoinnista valittiin latausasema ja pian navigoinnin käynnistyttyä mittaristoon ilmestyi lumihiutaleen kuva merkiksi siitä, että auto alkoi valmistella akustoa latausta varten. Lisäksi mittaristossa välähti teksti, joka kertoi esivalmistelun alkaneen. Mallivuoden 2023 autoissa lumihiutaleen tilalle mittaristoon tulee näkyviin lämpövastuksen kuva.Auto ajettiin laturille, jonka maksimiteho olisi 200 kilowattia eikä muita autoja jakamassa kuormaa. Lataus alkoi, kun autossa oli akkua jäljellä 24 prosenttia. Latausteho nousi heti alkuun 74 kilowattiin. Kun auton akussa oli latausta 33 prosenttia, latausteho nousi 80 kilowattiin, mutta ei enää siitä korkeammalle. Se, miksi tällä kertaa ei päästy korkeampaan lataustehoon, johtui todennäköisesti siitä, että akku ei ehtinyt lämmetä tarpeeksi. Ajomatka laturille jätettiin tarkoituksella lyhyeksi, vain muutaman minuutin mittaiseksi.Toinen ja kolmas kertaLataustesti uusittiin toiseen kerran, ja nyt laturille ajettiin pidempi matka, 30 minuuttia, jolloin esilämmitys ehtisi toimia. Tällä kertaa akku jätettiin tarkoituksella varaustasoltaan alhaisemmaksi, 22 prosenttiin, kuin mitä Kian ilmoittama 24 prosentin raja-arvo on. Laturissa oli kuitenkin kiinni jo toinen auto, joten latauksessa alussa päästiin vain 56 kilowatin lataustehoon. Kun Kian akun varaus oli noussut 31 prosenttiin, toinen auto poistui, jolloin latausteho nousi 128 kilowattiin. Kian akun varaustason ollessa 36 prosenttia, latausteho nousi peräti 153 kilowattiin.Lataustapahtuma lopetettiin pian tämän jälkeen, auto irroitettiin laturista ja autolla lähdettiin ajamaan navigoiden uudelleen laturille. Esilämmitys käynnistyi jälleen hyvin pian navigoinnin aloittamisesta. Laturille saavuttiin 20 minuutin ajon jälkeen akun varaustason ollessa 28 prosenttia.Kolmannella kerralla lataustatehoa päästiin testaamaan siten, että kaikki Kian antamat kriteerit esilämmityksen toteutumiselle täyttyivät eikä latauslaitteen kuormaa ollut jakamassa toista autoa. Lataus lähti tällä kertaa liikkeelle rivakasti. Laturi antoi samantien Kialle 153 kilowatin lataustehon, jota jatkui lähes koko lataustapahtuman ajan. Akun ollessa 64 prosentin varaustasossa, latausteho hiipui 131 kilowattiin, mutta 70 prosentissa se nousi takaisin 153 kilowattiin pysyen siinä 75 prosentin akun varaustasoon saakka ja lähti tämän jälkeen laskemaan hiljalleen lähestyttäessä 80 prosentin varaustasoaAkun varauksen ollessa 80 prosenttia lataaminen lopetettiin. Auton akku saatiin ladattua 28 prosentista 80 prosenttiin 18 minuutissa, tänä aikana Kiaan ladattiin 43,3 kilowattituntia virtaa – joka on varsin hyvä suoritus. Kian lupaus 10 prosentista 80 prosenttiin 18 minuutissa voisi olla mahdollista myös pienessä pakkasessa, jos käytössä olisi enemmän tehoa, esimerkiksi 300 kilowattia tarjoava laturi. Kian pystyy valmistajan ilmoituksen mukaan ottamaan vastaan jopa 240 kilowatin lataustehoa.Pakkasta kaikkien kolmen lataustapahtuman aikana oli yhdestä kahteen astetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäivitys vaatii huoltokäynninKian EV6:n uusi ohjelmistopäivitys vaatii jo ajossa olevalta autolta huoltokäynnin, se asennetaan Kian huollossa veloituksetta. Moottorin koeajossa ollut EV6 oli auto, joka on ollut Kian maahantuojan fleetissä jo pidemmän aikaa ja autoon ohjelmistopäivitys oli siis asennettu.Kia EV6 onkin tuttu jo monelle sähköautoilijalle. Kia EV6 on mukava, hiljainen ja miellyttävä auto ajaa varsinkin nelivetoisena myös talvella. Tiloiltaan, varsinkin tavaratilaltaan se on hieman pienempi, kuin mitä sen ulkokuori antaa ymmärtää. Kia EV6 muuttui ohjelmistopäivityksen myötä entistä paremmaksi, sillä sähköautossa auton energian vastaanottokyky on todella tärkeä asia, myös talviaikaan.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Kia EV6 GT-Line AWD 77 kWh 325 hv Hinta alkaen 64 906 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 756 € Moottori Sähköauto, neliveto. Teho 235 kW (325 hv) Vääntö 605 Nm Vääntö 605 Nm Akku Akku: teoreettinen / käytössä oleva 77/72,6. Lataus: Type 2 11 kW (16 A) CCS 240 kW. Toimintamatka 506 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 188 km/h Mitat pituus 4695 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2900 mm Tavaratila: 520–1300 l Omamassa: 2105 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 v / 150000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Koeajo Koeajo: Citroën C3 Aircross tarjoaa luokassaan oivat tilat jopa perhekäyttöön 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Sähköautot Yhdysvaltalaisstartup pelasti Northvoltin tehtaan – tähtäimessä Euroopan valloitus 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Sähköautot Yhdysvaltalaisstartup pelasti Northvoltin tehtaan – tähtäimessä Euroopan valloitus 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen