13.9.2023

Koeistuttu: Peugeot E-3008 – uutta peliä avaamassa

Peugeotin kompakti ja coupémaisen linjakas katumaasturi – vai pitäisikö sanoa nyt ihan rehellisesti crossover – avaa Stellantis-konsernin uuden pohjalevypelin.

Täyssähköisen E-3008:n strategiset mitat ovat: pituus 4,54 metriä, leveys 1,89 metriä ja korkeus 1,64 metriä. Akseliväli on 2,74 metriä. Pituus on kasvanut noin 10 sentillä, leveyttä on tullut lisää viisi senttiä, ja korkeuttakin on pari senttiä enemmän kuin aiemmin. Akseliväli on venynyt kuudella sentillä. Kasvu on siis selvää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei krumiluureja

Uusi 3008 kieltämättä hätkähdyttää. Sitä ei voi ohittaa yhdellä katseella. Keula on Peugeotin nykyilmeen mukainen uusine ”leijonavaakunoineen” ja 3D-säleikköineen.

Viirumaiset ajovalot ja päivänajovalot ovat kuin kynnen raapaisut.

Kyljet ovat mukavan puhdaslinjaiset, eikä ikkunalinjaa ole kutistettu liian pieneksi. Helmoja ja pyöränkoteloita on toki sen verran, että ilme on katumaasturimaisen katu-uskottava. Tummat ikkunat yhdessä GT-versioissa vakiona olevan mustan katon kanssa luovat jännittävän kontrastin.

Perä on veistetty todella viistoksi, ja syy tähän löytyy sähköautojen toimintamatkasta. Siitä on tullut kummallisen tärkeä myyntikriteeri, ja kun yksi kulutukseen merkittävästi vaikuttava tekijä on ilmanvastus, auton muodot tehdään nykyään se edellä. E-3008:n linjakas olemus antaa sen ilmanvastuskertoimeksi 0,28. Se on hyvä muttei mitenkään erinomainen lukema. Perän varsin viistolla muotoilulla on tämän lukeman saavuttamisessa oma tärkeä roolinsa. Perä on viistoudestaan huolimatta jyhkeä, ja alaosa on huomattavan pysty – ja täynnä teräviä linjoja. Takavalot kiertyvät nätisti perän ympärille.

Tummanpuhuvaa ilmettä korostaa myös se, ettei kromi kiillä enää entiseen malliin. Esittelytilaisuudessa oli esillä vain GT-tason autoja, joissa oli runsaasti mustaa kiiltäväpintaita muovia – esimerkiksi pyöränkaarissa. Allure-verioissa nuo osat ovat mattapintaisia, mikä saattaa olla Suomen ilmasto-olosuhteissa pidemmän päälle nätimpi ratkaisu. Vanteiden ilmeestä sen sijaan pidimme.

Uusi pohjarakenne

E-3008 saa kunnian olla ensimmäinen tuote, jossa esitellään Stellantis-konsernin uusi STLA Medium -alustarakenne. Se on ensimmäinen neljästä uudesta pohjalevystä; mediumin alle tulee luonnollisesti vielä small, yläpuolelle tulee large, ja lisäksi avolavoille ja vastaaville tulee vielä oma alustansa.

STLA on skaalautuva ratkaisu, jolle voidaan rakentaa eripituisia autoja erilaisilla akseliväleillä. Mediumissa akseliväli voi olla mitä tahansa välillä 2,7–2,9 metriä. Auton pituus voi puolestaan vaihdella 4,3 ja 4,9 metrin välillä.

Alusta joustaa myös vielä perinteisen tekniikan käyttöön, sillä myöhemmin E-3008 saa rinnalleen hybridivaihtoehtoja, eli sähkömoottori keulalla vaihtuu polttomoottoriin. Tämä selittää myös sen, miksi E-3008:t ovat perusversioina etuvetoisia. Oletettavaa on, että tarjolle tulee sekä plugari että kevythybridi, jonka edellinen 3008 sai hiljattain mallistoonsa.

Ei 800 vaan 400 V

Ensihuhuissa alustan veikkailtiin tarjoavan 800 voltin järjestelmän, mutta lopulta ranskalaiset olivat päätyneet 400 volttiin. Se on rationaalinen päätös. Maksimilatausteho on silti 160 kW, mikä riittänee valtaosalle asiakkaista. Kotilatauksia varten on 11 kW 3-vaihelaturi.

Kyllä 800 voltin järjestelmä on sekin tulossa käyttöön Stellantiksella, mutta vasta isommassa pohjarakenteessa. Tarvittaessa se voidaan varmasti lisätä myös Medium-rakenteesseen. Pohja ottaa vastaan myöhemmin ja niin tarvittaessa myös uudempaa akkuteknologiaa.

E-3008:n akut valmistetaan Ranskan Mulhousessa ja akut sekä autot kasataan lähes siinä vieressä Sochaux’ssa. Se vähentää logistiikkakustannuksia ja pienentää kokonaistuotannon hiilijalanjälkeä.

Akkupaketti painaa noin 600 kiloa, mikä nostaa E-3008:n omamassan hieman yli kahteen tonniin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolme voimalinjaa

E-3008 on siis edullisimpana versiona etuvetoinen, ja moottorissa on voimaa 154 kW (210 hv). Pienemmän akun kapasiteetti on 73 kWh eli sekin on jo varsin kookas. WLTP-arvoja ei vielä ole, mutta Peugeot puhuu 525 kilometrin toimintamatkasta. Kulutus asettuisi siis noin 14 kWh/100 km lukemaan.

Etuvetoiseen malliin on saatavilla myös isompi 98 kWh akku, jolloin toimintamatka kasvaa peräti 700 kilometriin. Siinä tehoa on kasvatettu hieman kompensoimaan auton kasvanutta painoa. Tehoa on 170 kW (230 hv).

Näiden päälle tulee sitten kahdella moottorilla varustettu neliveto, jossa on tehoa 235 kW (320 hv). Sen akkukoko on 73 kWh. Etu- ja nelivedolle luvataan täsmälleen sama toimintamatka, eli takapää osallistuu vetotalkoisiin vain tarvittaessa.

Kaksi varustetasoa

Varustetasoja on kaksi: Allure ja GT. Oman maun mukaiseksi autoja voi vielä muokata erillisillä varustepaketeilla sekä lisävarusteilla.

Istuimet ovat Peugeotin tyyliin nätit, mukavat ja vielä hyvät istuakin. Penkeille on myönnetty AGR-sertifikaatti. Alluressa verhoilu on kangasta ja nahkaa, GT:ssä pinta on Alcantaraa. Lisärahalla parhaaseen penkkiin saa myös ilmastoinnin. Kuljettajan penkki myös muotoutuu entistä paremmin kuljettajan ympärille säädettävien sivuttaistukien sekä BMW-tyyppisen muunneltavan reisituen ansiosta.

Ulkovärejä on kuusi, eli valikoima on yllättävän suppea. Lanseerausväri on näissä kuvissa esiintyvä sinivihreä Obsession Blue, jonka sävy vaihtuu hallitsevan valon mukaan. Sen lisäksi tarjolla on vaaleampi sininen, valkoinen, musta sekä kaksi harmaata. Punaista tai jotain muuta pirteää väriä toivovat joutuvat pettymään.

Suomeen Peugeot E-3008:n odotetaan saapuvan ensi keväänä, lanseeraus on näillä näkymin helmi-maaliskuussa. Myynti startannee kuitenkin nyt syksyn mittaan, eli hinnat ja tarkemmat varusteet selvinnevät sen myötä.

Uusi i-Cockpit

Uuden pohjalevyn ja sähköistymisen myötä Peugeot on miettinyt i-Cockpitia taas hieman uusiksi. Kerroimme tästä jo etukäteen, mutta nyt pääsimme ensimmäistä kertaa kokemaan muutokset.

Ensituntumalta käsissä on ensimmäinen i-Cockpit-ratkaisu, joka ei tunnu niin pakotetulta kuin ennen. Näytöt, pieni ohjauspyörä, keskikonsoli – ne kaikki asettuvat luonnollisesti paikoilleen. Mutta kuten sanottua, pääsimme kokemaan vain GT-tason autoja. Niissä oleva yhtenäinen ja 21-tuumaa (53,3 cm) leveä ”leijuva” panoraamanäyttö asettuu luontevasti kuljettajan näkökenttään. Mittaristo virkaa ajava näytön vasen puoli on selkeä ja luettavissa paremmin kuin edeltävien i-Cockpit-sovellusten hieman turhan pienet mittaristot.

Keskikonsoliin on jäänyt äänenvoimakkuuden säädin, hätävilkkujen kytkin, ajotilavalitsin (Eco, Normal, Sport sekä nelivedossa 4WD) sekä napit ilmastoinnin yleisimmille säädöille. Niiden yläpuolella on sitten i-Toggle-kytkin, johon voi ohjelmoida itselleen 10 ylesimmin käytettyä toimintoa. Ratkaisu on toimiva ja tuttu jo Peugeot 408:sta.

Vaihdekytkin on siirtynyt keskikonsolista kojelautaan, ja lisäksi rattiin on lisätty nyt vaihdevivut jarrutusenergian talteenoton tason säätöä varten. Jarrutusenergian talteenotolle on kolme eri tasoa.

Allure-tasossa näyttö koostuu kahdesta 10-tuumaisesta diginäytöstä, jotka toki on sijoitettu yhteen paneeliin. Miten toimiva ratkaisu on, ja miten se eroaa nätistä 21-tuumaisesta ja kaarevasta panoraamanäytöstä, sen näemme todennäköisesti vasta tammikuussa, kun pääsemme ensimmäistä kertaa koeajolle.

Takana matkustaa keskimittainen aikuinenkin vielä kohtuullisen mukavasti, etenkin pääntilaa on loppupeleissä yllättävän hyvin, mitä ei ulkoa päin autoa katsellessa heti uskoisi.

Ja luonnollisesti myös takapenkkiläiset saavat nauttia Peugeotin mukavalta tuntuvista verhoilumateriaaleista.

Tavaratilan vetoisuudeksi ilmoitetaan 520 litraa, mikä on silmämääräisesti varsin teoreettinen luku, ja lisäksi litroja on piilotettu vielä välipohjan alle. Nelivetoisissa versioissa (ja todennäköisesti myös plugareissa) tuota ylimääräistä tilaa ei enää ole.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paljon vartija

Kuten jo sanoimme, STLA Medium -pohjan päälle kaadetaan kovat paineet. Kun platta on löytänyt tiensä myös kaikkiin konsernisisariin, alustan päälle rakentuu jopa kaksi miljoonaa autoa vuosittain. Peugeot perheestä sinne lisätään yhden nolla pois pudottavat E-308 – ja todennäköisesti myös E-308 SW sekä E-408. Ensi vuoden alussa esiteltävä E-5008 tulee sen sijaan ottamaan hieman nykyistä isomman hajuraon pikkusisareensa, nykymallistossa 3008 ja 5008 ovat hieman turhan lähellä toisiaan.

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

Luetuimmat