7.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 3008 – sähköä fiksusti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se on itse asiassa hämmentävää, miten paljon jo pienestä sähköavusta on iloa taajamissa paljon ajaville. Peugeot 3008 ja 5008 saivat sähköä voimalinjoihinsa 48 voltin hybridijärjestelmän muodossa. Olemme käyneet jo tekniikkaa läpi 5008:n koeajon yhteydessä. Kompaktimmassa 3008:ssa on käytössä samat palikat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Iso oivallus Muistan sen, kun itse heräsin ensimmäisen kerran tosissani ajattelemaan pienen perushybridin etuja. Kyseessä oli erään toisen autonvalmistajan koeajo Hollannissa kesällä 2012 – siis 11 vuotta sitten. Koeajojen yhteydessä toimittajille järjestettiin "leikkimielinen” kilpailu siitä, kuka ajaa koeajolenkistä suurimman osan pelkällä sähköllä. Ajoin tuolloin 44 kilometrin matkasta hieman yli puolet pelkällä sähköllä. Tuon auton akun kapasiteetti oli suurin piirtein sama kuin mitä Peugeotin 48 voltin hybridijärjestelmässä nyt – siis alle yksi kilowattituntia. Pelkällä sähköllä Ja vaikka 3008:n sähkömoottori on myös pieni ja teholtaan vain 21 kW (28 hv), sen avulla päästään liikkeelle nätisti kiihdytettäessä. Sähkömoottorihan sijaitsee kuusiportaisen kaksoiskytkinautomaattivaihteiston yhteydessä. Voimalinjassa palikoiden järjestys on: voimalinjan alussa on polttomoottori, sitten seuraavat irrotuskytkin, sähkömoottori, kaksoiskytkinvaihteisto, vetoakselit ja komponenttiketjun päässä viimeisenä vielä etupyörät. Sähköllä edetään aina silloin, kun se vain on mahdollista eli 1,2-litrainen polttomoottori sammuu. Tämän toki huomaa ajossa, mutta mitään häiritsevää nytkähdystä ei tapahtumaan liity. Pelkällä sähköllä ajettaessa sähkömoottorista kuuluu hiljaista vihellystä/ujellusta, mutta siihenkin tottuu pian. Eikä alle 0,9 kWh akussa edes riitä virtaa kovin pitkiin yhtämittaisiin sähköajoihin, sillä käytössä oleva kapasiteetti on vain 0,43 kWh. Rullaten ja energiaa talteen ottaen Tekniikka tekee tänä päivänä paljon mahdolliseksi, mutta tärkein kulutukseen vaikuttava yksittäinen tekijä istuu silti yhä ratin ja kuskin penkin selkänojan välissä. Ja etenkin sähkön myötä oikea ajotapa on noussut vieläkin tärkeämmäksi. Taloudellisinta on antaa auton rullata aina kuin mahdollista. Jalka kannattaa siis nostaa aina kaasulta kuin ajotilanne sen sallii. Ja kun vauhtia pitää hidastaa, se kannattaa tehdä pehmeästi ennakoiden ja kaikki mahdollinen jarrutusenergia talteen ottaen. Ennakoiva ajo on muutenkin taloudellisen ajon a ja o. Suurimmillaan sähköstä saatava etu on taajamissa, kun autoa kiihdytetään ja jarrutetaan jatkuvasti. Polttoainetta säästyy urbaanissa liikenteessä pari litraa sadalla kilometrillä. Maan- ja moottoritiellä etu jää selvästi pienemmäksi. Peugeotin kertoo, että sen kevythybridillä on mahdollista ajaa taajamissa puolet kaikista ajoista pelkällä sähköllä. Lyhyen koeajon perusteella tämä väittämä vaikuttaisi todenmukaiselta… kunhan kuljettaja vain omaksuu järjestelmän vaatiman ajotavan, jotta hybridivoimalinjasta saadaan kaikki etu irti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Etu isossa kuvassa Se, miten paljon jo pienestä akusta ja sähkömoottorista saadaan irti, on tietysti ilahduttava asia, koska kuluttaja säästää polttoainetta ja tuottaa siten vähemmän hiilidioksidipäästöjä ilman että tekniikasta tarvitsee maksaa maltaita. Kevyt hybridijärjestelmä on myös nimensä mukaisesti kevyt. Komponentit eivät lisää auton massaa liikaa. Tämäkin on hyvä asia sen ison kuvan kannalta. Mutta on kevythybrideissä vielä kolmaskin idea. Niissä rajallisia raaka-aineita tarvitaan vähemmän kuin täyssähköautoissa, joiden akkujen kapasiteetit ovat kasvamassa jopa turhankin suuriksi. Toki ladattavassa hybridissä sähköä hyödynnetään vielä normaalihybridiä enemmän, mutta se edellyttää sitä, että akkua todellakin ladataan aina kuin vain mahdollista. Muutoin autossa kuljetetaan mukana vain turhaa kuollutta painoa – useimmin lähemmäs parisataa kiloa. Ja olkaamme onnellisia siitä, että tarjolla on vielä riittävästi erilaisia vaihtoehtoja, joista valita. Yhtä kaikille sopivaa ratkaisua kun ei ole oikeasti olemassa. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Peugeot 3008 48 V kevythybridi Hinta ei ilmoitettu Moottori Kevythybridi, 1199 cm3 bensaturbo, 6-v. kaksoiskytkinautomaatti, etuveto Teho Polttomoottori 100 kW (136 hv) 5500 r/min Sähkömoottori 21 kW (28 hv) Vääntö Polttomoottori 230 Nm/1750 r/min Sähkömoottori 550 Nm Akku 0,9 kWh litium-ioni, käytettävissä 0,43 kWh WLTP-kulutus 5,6 l/100 km CO2-päästöt 126 g/km Kiihtyvyys 0–100 km/h 10 s Huippunopeus 200 km/h Mitat pituus: 4447 mm, leveys: 1841 mm, korkeus: 1620 mm, akseliväli: 2675 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2024 Ajoneuvot Jaguarin ensimmäisen maasturin tuotanto loppuu 90-vuotisjuhlamalliin – niin, siis koko Jaguarin 90-vuotisjuhlamalliin 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Autoilu Traficomin ajoneuvorekisterin tietovuoto: jos luovutuskielto, säästyit ongelmalta 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle