13.3.2023

Tilastot kertovat – sähköautojen akkukoteloviat eivät aiheuttaneet hylkäysvyöryä katsastuksessa

Alkuvuonna uutisoitu sähköautojen katsastusperusteiden muutos ei ole aiheuttanut hylkäysvyöryä sähköautojen katsastuksissa.

Sähköautojen akkukoteloihin mahdollisesti tulleet vauriot ja sitä myötä sähköauton hylkäys katsastuksessa ei ole aiheuttanut mitään erityistä piikkiä tai hylkäysvyöryä sähkö- tai hybridiajoneuvojen katsastuksessa, käy ilmi Traficomin ja Tilastokeskuksen tilastoista.

Sähköajoneuvojen katsastuksen arvosteluperusteiden muutos oli tammi-helmikuussa puheenaihe, kun kävi ilmi, että kolhu sähköauton akkukotelossa voi aiheuttaa katsastuksessa hylkäyksen, mutta samalla myös mahdollisesti arvokkaan remontin, joka päätyy auton omistajan tai vakuutusyhtiön korvattavaksi. If-vakuutusyhtiöstä kerrottiin, että arvokkain Porsche-sähköauton korjaus tuli maksamaan vakuutusyhtiölle 80 000 euroa.

Autojen katsastuksen arvosteluperusteita muutettiin ja uudistettiin marraskuun alussa vuonna 2022. Tässä uudistuksessa esimerkiksi sähköautoille tuli uusia tarkastuskohteita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huoli on aiheeton

Tilastojen perusteella huoli siitä, että uusien arvosteluperusteiden astuttua voimaan, sähköauto ei läpäisi määräaikaiskatsastusta, on aiheeton, todetaan katsastusta valvovasta liikenne- ja viestintävirasto Traficomista. Toki täytyy muistaa, että tällä hetkellä sähköautoja on vielä pieni osuus autokannasta ja tilastoaineisto on vielä pieni, vain kahden kuukauden mittainen viime vuoden marras-joulukuulta.

– Mediassakin esillä ollut huoli siitä, että katsastuksen arvosteluperusteiden uudistuksen jälkeen pienikin vaurio sähköauton kotelossa voisi johtaa hylkäykseen, ei näyttäisi konkretisoituneen. Ensimmäisen kahden kuukauden aikana tästä syystä ei ole tehty yhtään hylkäyspäätöstä. Sähköautojen katsastusmäärät ovat vielä aika pieniä ja määrien kasvaessa tulevaisuudessa nähdään paremmin, miten vikojen arvostelu kehittyy. Tähän voi vaikuttaa esimerkiksi maahantuojien erityisohjeet omien merkkiensä kohdalta, tarkastaja Tatu Siivonen Traficomista toteaa.

Sähköautojen keski-ikä on Suomessa vielä verrattain alhainen ja se näkyy myös katsastusten määrissä. Vuonna 2022 Suomessa katsastettiin kaikkiaan 3 158 sähköautoa.

– Sähköautojen hylkäykseen johtavat viat ovat pääsääntöisesti samoja kuin kaikilla muillakin henkilöautoilla, pois lukien tietenkin päästöistä johtuvat hylkäyssyyt, Siivonen sanoo.

Sähköautojen yleisimmät hylkäyssyyt ovat siis etuakselistoon, valoihin, jousitukseen ja iskunvaimennukseen liittyviä syitä – samoja kuin muillakin henkilöautoilla.

Sähköautojen hylkäysprosentit vuodesta toiseen melko samat

Viime vuonna Suomessa katsastetuista sähköautoista hylättiin katsastuksessa 11,07 prosenttia. Vuonna 2021 hylkäysprosentti oli 11,95, vuonna 2020 10,66 ja vuonna 2019 9,77.

Katsastuksen vikatilastot malleittain ja käyttöönottovuosittain löytyy tilastotietokantasta, jos automallia on katsastettu tilastovuonna 100 kertaa tai enemmän.

Sähköautojen määrä kasvaa koko ajan ja niitä koskevat katsastusmääräykset ovat myös "elävä dokumentti", Tatu Siivonen sanoo Moottori-lehdelle.

Siivosen mukaan määräystä päivitetään luonnollisesti myös sen mukaan, millaista kokemusta sähköautojen katsastuksesta ja sähköautoista saadaan, kun ne yleistyvät.

– Jos arvosteluperusteisiin tarvitaan muutosta, määräys avataan ja sitä aletaan tutkia, miten sitä olisi tarpeen päivittää. Suomi on EU-maa, ja sitä kautta nämä perusteet ja määräykset tulevat, Siivonen sanoo.

Katsastuksen arvosteluperusteiden muutos on alunperin myös lähtenyt EU:sta ja sen taustalla on Wienin kansainvälinen tieliikennesopimus, jonka yhtenä osana säädetään myös ajoneuvojen yleisistä teknisistä vaatimuksista. Myös Suomessa sähköautojen kohdalla otettiin käyttöön uudet katsastusmääräykset, koska katsastusta yhdenmukaistettiin muiden maiden kanssa Wienin katsastussopimuksen mukaisesti.

Muutoksilla helpotetaan sähkö-, hybridi- ja kaasuajoneuvoilla ajettavaa rajat ylittävää liikennettä ja kuljetustoimintaa. Toisin sanoen, katsastusmääräyksiä muuttamalla Suomessa katsastetun ajoneuvon tieliikennekelpoisuutta ei tarvitse osoittaa ulkomailla jollain muulla tavalla, vaan Suomen katsastusmääräykset Suomessa rekisteröidylle ajoneuvolle pätevät myös ulkomailla.

Teksti Manu Tuppurainen Lähteet Traficom, Tilastokeskus

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat