13.3.2023 Ajoneuvot Tilastot kertovat – sähköautojen akkukoteloviat eivät aiheuttaneet hylkäysvyöryä katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkuvuonna uutisoitu sähköautojen katsastusperusteiden muutos ei ole aiheuttanut hylkäysvyöryä sähköautojen katsastuksissa. Sähköautojen akkukoteloihin mahdollisesti tulleet vauriot ja sitä myötä sähköauton hylkäys katsastuksessa ei ole aiheuttanut mitään erityistä piikkiä tai hylkäysvyöryä sähkö- tai hybridiajoneuvojen katsastuksessa, käy ilmi Traficomin ja Tilastokeskuksen tilastoista.Sähköajoneuvojen katsastuksen arvosteluperusteiden muutos oli tammi-helmikuussa puheenaihe, kun kävi ilmi, että kolhu sähköauton akkukotelossa voi aiheuttaa katsastuksessa hylkäyksen, mutta samalla myös mahdollisesti arvokkaan remontin, joka päätyy auton omistajan tai vakuutusyhtiön korvattavaksi. If-vakuutusyhtiöstä kerrottiin, että arvokkain Porsche-sähköauton korjaus tuli maksamaan vakuutusyhtiölle 80 000 euroa.Autojen katsastuksen arvosteluperusteita muutettiin ja uudistettiin marraskuun alussa vuonna 2022. Tässä uudistuksessa esimerkiksi sähköautoille tuli uusia tarkastuskohteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuoli on aiheetonTilastojen perusteella huoli siitä, että uusien arvosteluperusteiden astuttua voimaan, sähköauto ei läpäisi määräaikaiskatsastusta, on aiheeton, todetaan katsastusta valvovasta liikenne- ja viestintävirasto Traficomista. Toki täytyy muistaa, että tällä hetkellä sähköautoja on vielä pieni osuus autokannasta ja tilastoaineisto on vielä pieni, vain kahden kuukauden mittainen viime vuoden marras-joulukuulta.– Mediassakin esillä ollut huoli siitä, että katsastuksen arvosteluperusteiden uudistuksen jälkeen pienikin vaurio sähköauton kotelossa voisi johtaa hylkäykseen, ei näyttäisi konkretisoituneen. Ensimmäisen kahden kuukauden aikana tästä syystä ei ole tehty yhtään hylkäyspäätöstä. Sähköautojen katsastusmäärät ovat vielä aika pieniä ja määrien kasvaessa tulevaisuudessa nähdään paremmin, miten vikojen arvostelu kehittyy. Tähän voi vaikuttaa esimerkiksi maahantuojien erityisohjeet omien merkkiensä kohdalta, tarkastaja Tatu Siivonen Traficomista toteaa.Sähköautojen keski-ikä on Suomessa vielä verrattain alhainen ja se näkyy myös katsastusten määrissä. Vuonna 2022 Suomessa katsastettiin kaikkiaan 3 158 sähköautoa.– Sähköautojen hylkäykseen johtavat viat ovat pääsääntöisesti samoja kuin kaikilla muillakin henkilöautoilla, pois lukien tietenkin päästöistä johtuvat hylkäyssyyt, Siivonen sanoo.Sähköautojen yleisimmät hylkäyssyyt ovat siis etuakselistoon, valoihin, jousitukseen ja iskunvaimennukseen liittyviä syitä – samoja kuin muillakin henkilöautoilla.Sähköautojen hylkäysprosentit vuodesta toiseen melko samatViime vuonna Suomessa katsastetuista sähköautoista hylättiin katsastuksessa 11,07 prosenttia. Vuonna 2021 hylkäysprosentti oli 11,95, vuonna 2020 10,66 ja vuonna 2019 9,77.Katsastuksen vikatilastot malleittain ja käyttöönottovuosittain löytyy tilastotietokantasta, jos automallia on katsastettu tilastovuonna 100 kertaa tai enemmän.Sähköautojen määrä kasvaa koko ajan ja niitä koskevat katsastusmääräykset ovat myös "elävä dokumentti", Tatu Siivonen sanoo Moottori-lehdelle.Siivosen mukaan määräystä päivitetään luonnollisesti myös sen mukaan, millaista kokemusta sähköautojen katsastuksesta ja sähköautoista saadaan, kun ne yleistyvät.– Jos arvosteluperusteisiin tarvitaan muutosta, määräys avataan ja sitä aletaan tutkia, miten sitä olisi tarpeen päivittää. Suomi on EU-maa, ja sitä kautta nämä perusteet ja määräykset tulevat, Siivonen sanoo.Katsastuksen arvosteluperusteiden muutos on alunperin myös lähtenyt EU:sta ja sen taustalla on Wienin kansainvälinen tieliikennesopimus, jonka yhtenä osana säädetään myös ajoneuvojen yleisistä teknisistä vaatimuksista. Myös Suomessa sähköautojen kohdalla otettiin käyttöön uudet katsastusmääräykset, koska katsastusta yhdenmukaistettiin muiden maiden kanssa Wienin katsastussopimuksen mukaisesti.Muutoksilla helpotetaan sähkö-, hybridi- ja kaasuajoneuvoilla ajettavaa rajat ylittävää liikennettä ja kuljetustoimintaa. Toisin sanoen, katsastusmääräyksiä muuttamalla Suomessa katsastetun ajoneuvon tieliikennekelpoisuutta ei tarvitse osoittaa ulkomailla jollain muulla tavalla, vaan Suomen katsastusmääräykset Suomessa rekisteröidylle ajoneuvolle pätevät myös ulkomailla.Teksti Manu Tuppurainen Lähteet Traficom, TilastokeskusLisää aiheestaKatsastustilastot kertovat – lähes 30 prosenttia kaikista Suomessa katsastetuista autoista hylätäänMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?