13.3.2023 Ajoneuvot Tilastot kertovat – sähköautojen akkukoteloviat eivät aiheuttaneet hylkäysvyöryä katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkuvuonna uutisoitu sähköautojen katsastusperusteiden muutos ei ole aiheuttanut hylkäysvyöryä sähköautojen katsastuksissa. Sähköautojen akkukoteloihin mahdollisesti tulleet vauriot ja sitä myötä sähköauton hylkäys katsastuksessa ei ole aiheuttanut mitään erityistä piikkiä tai hylkäysvyöryä sähkö- tai hybridiajoneuvojen katsastuksessa, käy ilmi Traficomin ja Tilastokeskuksen tilastoista.Sähköajoneuvojen katsastuksen arvosteluperusteiden muutos oli tammi-helmikuussa puheenaihe, kun kävi ilmi, että kolhu sähköauton akkukotelossa voi aiheuttaa katsastuksessa hylkäyksen, mutta samalla myös mahdollisesti arvokkaan remontin, joka päätyy auton omistajan tai vakuutusyhtiön korvattavaksi. If-vakuutusyhtiöstä kerrottiin, että arvokkain Porsche-sähköauton korjaus tuli maksamaan vakuutusyhtiölle 80 000 euroa.Autojen katsastuksen arvosteluperusteita muutettiin ja uudistettiin marraskuun alussa vuonna 2022. Tässä uudistuksessa esimerkiksi sähköautoille tuli uusia tarkastuskohteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuoli on aiheetonTilastojen perusteella huoli siitä, että uusien arvosteluperusteiden astuttua voimaan, sähköauto ei läpäisi määräaikaiskatsastusta, on aiheeton, todetaan katsastusta valvovasta liikenne- ja viestintävirasto Traficomista. Toki täytyy muistaa, että tällä hetkellä sähköautoja on vielä pieni osuus autokannasta ja tilastoaineisto on vielä pieni, vain kahden kuukauden mittainen viime vuoden marras-joulukuulta.– Mediassakin esillä ollut huoli siitä, että katsastuksen arvosteluperusteiden uudistuksen jälkeen pienikin vaurio sähköauton kotelossa voisi johtaa hylkäykseen, ei näyttäisi konkretisoituneen. Ensimmäisen kahden kuukauden aikana tästä syystä ei ole tehty yhtään hylkäyspäätöstä. Sähköautojen katsastusmäärät ovat vielä aika pieniä ja määrien kasvaessa tulevaisuudessa nähdään paremmin, miten vikojen arvostelu kehittyy. Tähän voi vaikuttaa esimerkiksi maahantuojien erityisohjeet omien merkkiensä kohdalta, tarkastaja Tatu Siivonen Traficomista toteaa.Sähköautojen keski-ikä on Suomessa vielä verrattain alhainen ja se näkyy myös katsastusten määrissä. Vuonna 2022 Suomessa katsastettiin kaikkiaan 3 158 sähköautoa.– Sähköautojen hylkäykseen johtavat viat ovat pääsääntöisesti samoja kuin kaikilla muillakin henkilöautoilla, pois lukien tietenkin päästöistä johtuvat hylkäyssyyt, Siivonen sanoo.Sähköautojen yleisimmät hylkäyssyyt ovat siis etuakselistoon, valoihin, jousitukseen ja iskunvaimennukseen liittyviä syitä – samoja kuin muillakin henkilöautoilla.Sähköautojen hylkäysprosentit vuodesta toiseen melko samatViime vuonna Suomessa katsastetuista sähköautoista hylättiin katsastuksessa 11,07 prosenttia. Vuonna 2021 hylkäysprosentti oli 11,95, vuonna 2020 10,66 ja vuonna 2019 9,77.Katsastuksen vikatilastot malleittain ja käyttöönottovuosittain löytyy tilastotietokantasta, jos automallia on katsastettu tilastovuonna 100 kertaa tai enemmän.Sähköautojen määrä kasvaa koko ajan ja niitä koskevat katsastusmääräykset ovat myös "elävä dokumentti", Tatu Siivonen sanoo Moottori-lehdelle.Siivosen mukaan määräystä päivitetään luonnollisesti myös sen mukaan, millaista kokemusta sähköautojen katsastuksesta ja sähköautoista saadaan, kun ne yleistyvät.– Jos arvosteluperusteisiin tarvitaan muutosta, määräys avataan ja sitä aletaan tutkia, miten sitä olisi tarpeen päivittää. Suomi on EU-maa, ja sitä kautta nämä perusteet ja määräykset tulevat, Siivonen sanoo.Katsastuksen arvosteluperusteiden muutos on alunperin myös lähtenyt EU:sta ja sen taustalla on Wienin kansainvälinen tieliikennesopimus, jonka yhtenä osana säädetään myös ajoneuvojen yleisistä teknisistä vaatimuksista. Myös Suomessa sähköautojen kohdalla otettiin käyttöön uudet katsastusmääräykset, koska katsastusta yhdenmukaistettiin muiden maiden kanssa Wienin katsastussopimuksen mukaisesti.Muutoksilla helpotetaan sähkö-, hybridi- ja kaasuajoneuvoilla ajettavaa rajat ylittävää liikennettä ja kuljetustoimintaa. Toisin sanoen, katsastusmääräyksiä muuttamalla Suomessa katsastetun ajoneuvon tieliikennekelpoisuutta ei tarvitse osoittaa ulkomailla jollain muulla tavalla, vaan Suomen katsastusmääräykset Suomessa rekisteröidylle ajoneuvolle pätevät myös ulkomailla.Teksti Manu Tuppurainen Lähteet Traficom, TilastokeskusLisää aiheestaKatsastustilastot kertovat – lähes 30 prosenttia kaikista Suomessa katsastetuista autoista hylätäänMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?