28.8.2020

Triumph herättää Trident-mallinimen uudelleen henkiin – tulossa uusi keskikokoinen roadster

Triumph Trident

Brittiläinen moottoripyörävalmistaja Triumph tuo vuoden 2021 alussa markkinoille uuden keskikoon roadsterin, joka palauttaa Trident-mallinimen jälleen käyttöön.

Triumph-moottoripyörien ystäville mallinimi Trident on lähes yhtä tärkeä kuin legendaariset Tiger ja Bonneville. Vuodesta 1968 alkaen kolmisylinteristä Tridentiä valmistettiin kolmen vuosikymmenen ajan ensin 750-kuutioisena ja myöhemmin mukaan tuli 900-kuutioinen versio. Omana aikanaan 750-kuutioinen ja 84-hevosvoimainen Trident tunnettiin yhtenä kovimmista superpyöristä, joka saavutti 200 kilometrin huippunopeuden.

Triumph Trident

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neljän vuoden suunnittelun tulos

Nyt Trident palaa Triumphin mallistoon, ja kuten nimi velvoittaa, yhä kolmisylinterisenä. Triumph ei ole paljastanut uutuuden moottorin iskutilavuutta, mutta brittimerkin mallistosta vastaavan Steve Sargentin puheista voi päätellä, että uutuus sijoittuu nykyisen 765-kuutioisen Street Triplen alapuolelle. Sargentin mukaan uutuus tarjoaa edullisen vaihtoehdon tutustua Triumphin kolmisylinterisiin roadstereihin, kuitenkin niin että ominaisuuksien ja hinnan suhde on vähintäänkin kohdallaan.

Triumph Trident

Triumphin tiedotteen mukaan Tridentin kolme vahvuutta ovat kolmisylinterisen moottorin suorituskyky, luokkansa johtava teknologia sekä Triumphin roadstereille tyypillisesti hyvät ajo-ominaisuudet ja helppo käsiteltävyys. Kun Sargent vielä toteaa uutuudella tavoiteltavan uuden sukupolven motoristeja, niin voidaan päätellä että uutuus joko sopii suoraan tai on ainakin kuristettavissa 35 kilowatin maksimitehoiseksi eli A2-ajokorttiluokkaan sopivaksi.

Triumph Trident

”Prototyyppi erittäin lähellä tuotantomallia”

Vitivalkoisen prototyypin kuvista voidaan nähdä, että runkorakenne on yksinkertaisempi kuin Triumphin isommissa nakumalleissa, 765-kuutioisessa Street Triplessä ja 1050-kuutioisessa Speed Triplessä. Pienemmästä iskutilavuudesta ja alhaisemmasta tehosta huolimatta prototyypissä on kaksi etujarrulevyä. Valmistajan mukaan nyt julkaistut prototyyppikuvat ovat lähellä lopullista tuotantomallia, joskin pieniä muutoksia saattaa ulkonäköön ja tekniikkaan vielä tulla. Valmistajan mukaan uusi malli tulee tuotantoon jo vuoden 2021 alussa.

Triumph Trident

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Luetuimmat