14.2.2019 Ajoneuvot Triumphilta tulossa uusi Daytona 765 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumphin 765-kuutioinen Street Triple -naku saa tulevaisuudessa rinnalleen katetun sporttimalli Daytona 765:n. Markkinoille uutuutta odotetaan vuoden kuluessa. Vuonna 2006 esiteltyä kolmisylinteristä Triumph Daytona 675 -mallia pidettiin yleisesti luokkansa kehittyneimpänä ja kilpailukykyisimpänä pyöränä. Sillä kilpailtiinkin tuotantopyöriin perustuvassa Supersportin MM-sarjassa aina viime vuoteen asti. Mallin valmistus lopetettiin Euro4-normien tullessa voimaan, sillä pienten valmistusmäärien takia Daytonan moottoria ei kannattanut päivittää uusien melu- ja päästönormien mukaiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Moto2-moottori” tuotantopyöräänMoto2-luokan moottoritoimittajaksi tästä vuodesta alkaen tuleva Triumph on johdonmukaisesti aikaisemmin kieltänyt, että se suunnittelisi iskutilavuudeltaan 90 kuutiosenttimetriä suuremman 765-kuutioisen Moto2-moottorin pohjalle perustuvaa Daytonaa. Jokin aika sitten tehtaan edustajat myönsivät, että tottakai he seuraavat markkinoiden mielenkiintoa kyseistä mallia kohtaan ja jos kiinnostusta on, saattavat he aloittaa Daytona 765:n suunnittelun. Nyt uusi Daytona 765 on nähty jo hyvin valmiin oloisena testeissä Espanjassa, mikä viittaa siihen että suunnittelu on aloitettu viimeistään silloin kun Triumphin Moto2-moottoritoimitussopimus julkistettiiin.Nakumalli Street Triplen tehokkaimmassa versiossa on 123 hevosvoimaa. Moto2-moottoreita on testeissä ajettu parhaimmillaan 160 hevosvoiman tehoilla. Moto2-moottorien lopullinen teho ei tule olemaan moottorista parhaimmillaan saatava maksimiteho, vaan se sovitetaan niin että Moto2-pyörien nopeus asettuu sopivasti MotoGP- ja Moto3-pyörien kierrosaikojen väliin. Viimeisissä testeissä kerrotaankin käytetyn vähän yli 140 hevosvoiman teholukemia. Tulevan Daytona 765:n tehon voikin ennustaa asettuvan 123 ja 140 hevosvoiman väliin.Useita mallivariaatioita - huipulle TFC-versio?Muiden uusien Triumph-mallien tapaan Daytonankin voidaan todeta suurella varmuudella saavan väri-TFT-mittariston, jota ohjataan vasempaan ohjaustankoon sijoitetulla viiteen suuntaan liikkuvalla joystickillä. Kuljettajan valittavat ajoasetukset, kaarre-ABS-jarrut ja kallistuksen huomioiva luistonesto kuuluvat jo muiden Triumphin urheilullisten mallien varustukseen, joten Daytonaankin ne oletettavasti tulevat vakiovarusteina. Odotettavissa on, että joko heti esittelyn yhteydessä tai viimeistään parin vuoden kuluessa uudesta Daytonasta nähdään nykyisen Street Triplen tapaan kaksi tai kolme teholtaan sekä jousitus- ja jarruvarustukseltaan poikkeavaa versiota. Malliston huipulle tulee mahdollisesti myös huippuvarusteltu ja rajoitettuna eränä valmistettava TFC-versio (Triumph Factory Custom).Triumphin odotetaan tuovan uusi Daytona markkinoille joko vuoden 2019 syksyllä tai viimeistään keväällä 2020. Malli julkistetaan virallisesti jo selvästi aikaisemmin, villeimmät huhut ennustavat julkistuksen tapahtuvan jo MotoGP-kauden avauskisan yhteydessä Qatarin radalla maaliskuussa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph (pyörästä, jossa Triumph on testannut Moto2-moottoria) Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen