14.2.2019

Triumphilta tulossa uusi Daytona 765

Moto2

Triumphin 765-kuutioinen Street Triple -naku saa tulevaisuudessa rinnalleen katetun sporttimalli Daytona 765:n. Markkinoille uutuutta odotetaan vuoden kuluessa.

Vuonna 2006 esiteltyä kolmisylinteristä Triumph Daytona 675 -mallia pidettiin yleisesti luokkansa kehittyneimpänä ja kilpailukykyisimpänä pyöränä. Sillä kilpailtiinkin tuotantopyöriin perustuvassa Supersportin MM-sarjassa aina viime vuoteen asti. Mallin valmistus lopetettiin Euro4-normien tullessa voimaan, sillä pienten valmistusmäärien takia Daytonan moottoria ei kannattanut päivittää uusien melu- ja päästönormien mukaiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

”Moto2-moottori” tuotantopyörään

Moto2-luokan moottoritoimittajaksi tästä vuodesta alkaen tuleva Triumph on johdonmukaisesti aikaisemmin kieltänyt, että se suunnittelisi iskutilavuudeltaan 90 kuutiosenttimetriä suuremman 765-kuutioisen Moto2-moottorin pohjalle perustuvaa Daytonaa. Jokin aika sitten tehtaan edustajat myönsivät, että tottakai he seuraavat markkinoiden mielenkiintoa kyseistä mallia kohtaan ja jos kiinnostusta on, saattavat he aloittaa Daytona 765:n suunnittelun. Nyt uusi Daytona 765 on nähty jo hyvin valmiin oloisena testeissä Espanjassa, mikä viittaa siihen että suunnittelu on aloitettu viimeistään silloin kun Triumphin Moto2-moottoritoimitussopimus julkistettiiin.

Moto2

Nakumalli Street Triplen tehokkaimmassa versiossa on 123 hevosvoimaa. Moto2-moottoreita on testeissä ajettu parhaimmillaan 160 hevosvoiman tehoilla. Moto2-moottorien lopullinen teho ei tule olemaan moottorista parhaimmillaan saatava maksimiteho, vaan se sovitetaan niin että Moto2-pyörien nopeus asettuu sopivasti MotoGP- ja Moto3-pyörien kierrosaikojen väliin. Viimeisissä testeissä kerrotaankin käytetyn vähän yli 140 hevosvoiman teholukemia. Tulevan Daytona 765:n tehon voikin ennustaa asettuvan 123 ja 140 hevosvoiman väliin.

Useita mallivariaatioita - huipulle TFC-versio?

Muiden uusien Triumph-mallien tapaan Daytonankin voidaan todeta suurella varmuudella saavan väri-TFT-mittariston, jota ohjataan vasempaan ohjaustankoon sijoitetulla viiteen suuntaan liikkuvalla joystickillä. Kuljettajan valittavat ajoasetukset, kaarre-ABS-jarrut ja kallistuksen huomioiva luistonesto kuuluvat jo muiden Triumphin urheilullisten mallien varustukseen, joten Daytonaankin ne oletettavasti tulevat vakiovarusteina. Odotettavissa on, että joko heti esittelyn yhteydessä tai viimeistään parin vuoden kuluessa uudesta Daytonasta nähdään nykyisen Street Triplen tapaan kaksi tai kolme teholtaan sekä jousitus- ja jarruvarustukseltaan poikkeavaa versiota. Malliston huipulle tulee mahdollisesti myös huippuvarusteltu ja rajoitettuna eränä valmistettava TFC-versio (Triumph Factory Custom).

Moto2

Triumphin odotetaan tuovan uusi Daytona markkinoille joko vuoden 2019 syksyllä tai viimeistään keväällä 2020. Malli julkistetaan virallisesti jo selvästi aikaisemmin, villeimmät huhut ennustavat julkistuksen tapahtuvan jo MotoGP-kauden avauskisan yhteydessä Qatarin radalla maaliskuussa.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph (pyörästä, jossa Triumph on testannut Moto2-moottoria)

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat