19.12.2020

Uniikki katulaillinen Lamborghini SC20 ja 770 hevosvoimaa

Yksittäiskappaleena valmistettu 770-hevosvoimaisella V12-moottorilla varusteltu Lamborghini SC20 on hurja osoitus siitä mihin taisteluhärkä pystyy.

Lamborghini SC20 on toinen valmistajan moottoriurheiluosaston asiakkaalle valmistama yksittäiskappale. Kyseessä on tällä kertaa tieliikennelaillinen ratalelu auton keskelle asennetulla 770-hevosvoimaisella vapaasti hengittävällä V12-moottorilla. Kiilamaiseen muotoon on sullottu runsaasti Lamborghinille nykyään ominaisia häiveominaisuuksilla varustetuista hävittäjälentokoneista tuttuja pokkauksia ja yksityiskohtia.

Mutoiluun onkin haettu vaikutteita omasta tuotannosta. Valmistajan mukaan esikuvina ovat toimineet muun muassa Diablo VT Roadster, Aventador J, Veneno Roadster ja Concept S. Luovuutta ja kilparatojen henkeä on haluttu yhdistellä ja tulos on ainakin huomiota herättävä. Lisäksi kyljen muodoista on havaittavissa Essenza SCV12 ja keulan ilmanotosta on havaittavissa Huracán GT3 Evo -kilpa-auton vaikutus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lamborghini SC20

Täysin uniikki Lamborghini SC20 liikkuu jo pitkään tuotannossa olleen 6,5-litraisen vapaasti hengittävän V12-moottorin avulla. Tässä autossa se tuottaa samat 770 hevosvoimaa kierrosluvulla 8 500 kierrosta minuutissa kuin esimerkiksi Aventador SVJ. Huippuvääntö on 720 newtonmetriä korkealla 6 750 kierroksen kohdalla.

Voimanvälityksestä vastaa 7-pykäläinen ISG-vaihteisto ja sähköinen keskilukko eli kaikki neljä pyörää yrittävät auttaa moottorin tehoja tiehen. Pito-ongelmia auttavat myös Pirelli P Zero Corsa -renkaat, jotka on asennettu edessä 20-tuumaisille ja takana 21-tuumaisille vanteille.

– SC20 on yhdistelmä hienostunutta insinöörityötä, italialaista käsityötä, urheilullisuutta ja edistyksellistä muotoilua. Se on myös esimerkki meidän V12-moottorin ja hiilikuidun käytöstä radikaalissa avoautossa, joka kantaa kiistatta Lamborginin DNA:ta, sanoo Lamborghinin teknologiajohtaja Maurizio Reggiani.

Sisätiloissa on yhdistelty samoja ulkokuoren sävyjä, mutta tummemman pään hallitessa. Hiilikuitua on sisälläkin toki runsaasti kuten kojelaudan pinnoissa, keskikonsolissa, ohjauspyörässä ja ovipaneeleissa. Sininen sävy (Blu Cepheus) pomppaa esiin mustan (Nero Cosmus) ja hillitysti käytetyn valkoisen (Bianco Leda) välistä.

Sisustan yksityiskohdista voi mainita esimerkiksi yhdestä alumiinipalasta koneistetut ovenkahvat ja mielenkiintoisesti 3d-tulostetut ilmastoinnin suuttimet. Ainakin jälkimmäiset kerrotaan valmistetun Lamborghinin Sant’Agatan tehtaalla.

Kuten jo mainitsimme SC 20 on toinen Squadra Corsan asiakkaalle valmistama yksittäiskappale. Ensimmäinen oli vuonna 2018 julkaistu SC18, joka pohjautui Aventadorin perustalle tällä samalla V12-moottorilla.

Tämä uusi auto on rakennettu hiilikuitukoriin, jonka on muotoillut Lamborghinin oma Centre Stile -muotoiluosasto. Myös takasiipi on hiilikuitua ja se voidaan asettaa kolmeen eri asentoon. Ulkokuoren päävärinä on valkoinen (Bianco Fu), josta siniset (Blu Cepheus) yksityiskohdat erottuvat. Tummat alueet ovat hiilikuitua.

Autosta kiinnostuneille on hyviä ja huonoja uutisia. Yksittäiskappale tarkoittaa, että toista ei ole mahdollista ostaa. Sen sijaan Lamborghini Squadra Corsa -moottoriurheiluosasto ottaa varmasti vastaan tilauksia tulevista yksittäiskappaleista, mikäli maksukykyä ja kärsivällisyyttä odottaa löytyy.

Kuvat ja lähde: Lamborghini

Luetuimmat