25.6.2019

Uusi Audi SQ8 TDI: trendimaasturi kohtaa 435 hevosvoiman diesel-V8:n

Audi SQ8 TDI

Audi SQ8 on kookkaan Q8:n odotettu jatkojalostettu versio. Konepellin alla asuu 4,0-litrainen diesel-V8, jonka Audi kehuu olevan Euroopan markkinoiden vahvin diesel.

Trendimaasturi Q8:n sporttimalli on odotetusti Audi SQ8, mutta faktat saattavat silti hämmentää. Uudet suoritusarvot kookkaalle katumaasturille ovat 0–100 km/h 4,8 sekunnissa ja huippunopeus on sähköisesti rajoitettu 250 km/h.

Audi SQ8 TDI

Menohaluista vastaa SQ7:stäkin tuttu 4,0-litrainen TDI-dieselmoottori, joka on saanut oheensa kaksi turboahdinta ja yhden sähköisen ahtimen. Audin mukaan moottori on Euroopan markkinoiden väkevin dieselmoottori. Luvassa on 435 hv (320 kW) tehoa, joka välitetään tiehen kahdeksanvaihteisen Tiptronic-automaatin ja Quattro-nelivedon avulla. Vieläkin vakuuttavampi on 900 newtonmetrin huippuvääntö, joka saavutetaan 1 250 r/min ja 3 250 r/min välisellä kierrosalueella.

Audi SQ8 TDI

Kahden turboahtimen työtaakkaa avitetaan monien uusien S-Audien tavoin sähköisellä ahtimella. 48 voltin sähköjärjestelmällä toimiva ahdin parantaa moottorin kaasuvastetta. Järjestelmään kuuluu myös kevythybridijärjestelmä, joka kerää energiaa talteen hidastuksissa ja jarrutuksissa. Audin mukaan järjestelmä säästää noin 0,5 litraa dieseliä per 100 kilometriä.

Tuttuun tapaan Audi SQ8 on varustettu ilmajousituksella, joka säätelee katumaasturin maavaraa jopa 90 mm verran ajotilanteesta riippuen. Lisävarustelistalta löytyy nelipyöräohjaus, joka tuo autolle ketteryyttä kaupunkinopeuksissa ja vakautta kaistanvaihtoihin maantienopeuksissa. Samoin SQ8 TDI:n voi varustella taka-akselin lukkotoimintoisella tasauspyörästöllä, parantaen voimansiirron toimintaa.

Audi SQ8 TDI

Myös aktiivisesti toimiva kallistuksenvakaus on aiempi tuttavuus muun muassa SQ7:sta. Sähkömoottoreiden avulla järjestelmä pyrkii avustamaan jousitusta suoralla tiellä ajettaessa. Vauhdin noustessa vakaajat vähentävät auton kallistelua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

S niin kuin syksyn muoti

Audi SQ8 TDI

Luonnollisesti Audi SQ8 TDI myös näyttää perusmalleja sporttisemmalta. 21-tuumaiset vanteet ovat vakiovaruste, mutta 22-tuumaiset löytyvät jo lisävarustelistalta. Kookas keulamaski on saanut mattahopeaisen kehyksen ja samaa väritystä on hyödynnetty myös alleajosuojissa. Etu- ja takapuskureita on "muhkeutettu", samoin kuin pyöränkaaria. S-mallissa on myös tavallisesta poikkeavat ilmanohjaimet ja oma pakoputkisto.

Audi SQ8 TDI

Audi on korostanut auton leveyttä visuaalisesti muun muassa takaluukun valonauhalla. Ajovalot ovat vakiona täysledit kaukovaloavustimella, mutta lisävarusteena saatavissa ovat kehittyneemmät HD Matrix -versiota.

Audi SQ8 TDI

Sisustassa Audi suosii S-mallien perinteiden mukaisesti tummia värejä. Urheiluistuimet ovat vakiona, mutta lisävarusteena saatavissa ovat vieläkin urheilullisemmat istuimet ilmastoinnilla ja hierontatoiminnolla. Sisustalistoissa oletusväri on hillitty mattaharjattu alumiini, mutta vaihtoehtona ovat hiilikuitu ja tammi. Audin virtuaalimittaristoa on täydennetty S-malleille soveltuvilla mittaristonäkymillä.

Audi SQ8 TDI

Audi SQ8 TDI tulee Euroopan markkinoille kesän vaihtuessa syksyksi ja pikkulinnut visertävät vieläkin villimmän RSQ8:n olevan vuorossa myöhemmin.

Audi SQ8 TDI

Lähde ja kuvat: Audi

Luetuimmat