25.6.2019 Ajoneuvot Uusi Audi SQ8 TDI: trendimaasturi kohtaa 435 hevosvoiman diesel-V8:n Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi SQ8 on kookkaan Q8:n odotettu jatkojalostettu versio. Konepellin alla asuu 4,0-litrainen diesel-V8, jonka Audi kehuu olevan Euroopan markkinoiden vahvin diesel. Trendimaasturi Q8:n sporttimalli on odotetusti Audi SQ8, mutta faktat saattavat silti hämmentää. Uudet suoritusarvot kookkaalle katumaasturille ovat 0–100 km/h 4,8 sekunnissa ja huippunopeus on sähköisesti rajoitettu 250 km/h.Menohaluista vastaa SQ7:stäkin tuttu 4,0-litrainen TDI-dieselmoottori, joka on saanut oheensa kaksi turboahdinta ja yhden sähköisen ahtimen. Audin mukaan moottori on Euroopan markkinoiden väkevin dieselmoottori. Luvassa on 435 hv (320 kW) tehoa, joka välitetään tiehen kahdeksanvaihteisen Tiptronic-automaatin ja Quattro-nelivedon avulla. Vieläkin vakuuttavampi on 900 newtonmetrin huippuvääntö, joka saavutetaan 1 250 r/min ja 3 250 r/min välisellä kierrosalueella.Kahden turboahtimen työtaakkaa avitetaan monien uusien S-Audien tavoin sähköisellä ahtimella. 48 voltin sähköjärjestelmällä toimiva ahdin parantaa moottorin kaasuvastetta. Järjestelmään kuuluu myös kevythybridijärjestelmä, joka kerää energiaa talteen hidastuksissa ja jarrutuksissa. Audin mukaan järjestelmä säästää noin 0,5 litraa dieseliä per 100 kilometriä.Tuttuun tapaan Audi SQ8 on varustettu ilmajousituksella, joka säätelee katumaasturin maavaraa jopa 90 mm verran ajotilanteesta riippuen. Lisävarustelistalta löytyy nelipyöräohjaus, joka tuo autolle ketteryyttä kaupunkinopeuksissa ja vakautta kaistanvaihtoihin maantienopeuksissa. Samoin SQ8 TDI:n voi varustella taka-akselin lukkotoimintoisella tasauspyörästöllä, parantaen voimansiirron toimintaa.Myös aktiivisesti toimiva kallistuksenvakaus on aiempi tuttavuus muun muassa SQ7:sta. Sähkömoottoreiden avulla järjestelmä pyrkii avustamaan jousitusta suoralla tiellä ajettaessa. Vauhdin noustessa vakaajat vähentävät auton kallistelua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyS niin kuin syksyn muotiLuonnollisesti Audi SQ8 TDI myös näyttää perusmalleja sporttisemmalta. 21-tuumaiset vanteet ovat vakiovaruste, mutta 22-tuumaiset löytyvät jo lisävarustelistalta. Kookas keulamaski on saanut mattahopeaisen kehyksen ja samaa väritystä on hyödynnetty myös alleajosuojissa. Etu- ja takapuskureita on "muhkeutettu", samoin kuin pyöränkaaria. S-mallissa on myös tavallisesta poikkeavat ilmanohjaimet ja oma pakoputkisto.Audi on korostanut auton leveyttä visuaalisesti muun muassa takaluukun valonauhalla. Ajovalot ovat vakiona täysledit kaukovaloavustimella, mutta lisävarusteena saatavissa ovat kehittyneemmät HD Matrix -versiota.Sisustassa Audi suosii S-mallien perinteiden mukaisesti tummia värejä. Urheiluistuimet ovat vakiona, mutta lisävarusteena saatavissa ovat vieläkin urheilullisemmat istuimet ilmastoinnilla ja hierontatoiminnolla. Sisustalistoissa oletusväri on hillitty mattaharjattu alumiini, mutta vaihtoehtona ovat hiilikuitu ja tammi. Audin virtuaalimittaristoa on täydennetty S-malleille soveltuvilla mittaristonäkymillä.Audi SQ8 TDI tulee Euroopan markkinoille kesän vaihtuessa syksyksi ja pikkulinnut visertävät vieläkin villimmän RSQ8:n olevan vuorossa myöhemmin.Lähde ja kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle