22.11.2020 Ajoneuvot Uusi BMW S 1000 R – 200:n raja rikki, mutta kumpaan suuntaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n uusi S 1000 R ei ylitä optimistisempien odotuksien 200 hevosvoiman rajaa, mutta alittaa ensimmäisenä powernakuna 200 kilon rajan tankattuna. Tehokkaista nakupyöristä haaveilevat ovat odottaneet vesi kielellä BMW:n vastausta Ducatin viime vuonna esittelemälle 208-hevosvoimaiselle Streetfighter V4:lle ja Kawasakin 200-hevosvoimaiselle Z H2:lle. BMW S 1000 R:n edellisen mallin 165-hevosvoimaisessa rivinelosessa ei juuri puutteita ollut, mutta silti odotettiin BMW:n ottavan käyttöön S 1000 RR:n ShiftCamin muuttuvan ventiiliohjausjärjestelmän, jolla ”tuplaärrän” samasta perusmoottorista on puristettu 207 hevosvoimaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää potkua keskialueelle Vuodeksi 2021 uudistuvassa S 1000 R:ssä ei nähdä ShiftCam-järjestelmää eikä 200 hevosvoimaa, vaan saksalaisinsinöörit ovat uudistuksissa keskittyneet painon pudotukseen ja ajettavuuden hiomiseen vieläkin paremmaksi. Huipputeho säilyy 165 hevosvoimassa, joten mallia on otettu pikemminkin urheilullisen seikkailupyörämalli S 1000 XR:n moottorista. Nykyinen huipputeho toki riittää kaikissa käytännön ajotilanteessa, vain nopeimmilla moottoriradoilla nakupyörällä pääsisi hyödyntämään suuremman huipputehon. Käytettävyyden kannalta tärkeämpää on moottorin toiminta ja vahvuus keskikierroksilla, ja sinne BMW ilmoittaa saaneensa aikaan parannusta. Vähintään 90 newtonmetrin väännön luvataan olevan tarjolla 5 500 - 12 0000 kierroksella ja 80 newtonmetrin raja ylittyy jo 3 000 kierroksella. Uuden sukupolven 1 000-kuutioinen rivimoottori on peräti viisi kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Koko pyörän paino on 6,5 kiloa alhaisempi ja painoksi tankattuna ilmoitetaan nyt 199 kiloa. Jos pyöränsä varustelee lisähintaan saatavalla M-paketilla, alenee paino vielä 4,8 kiloa lisää. Hiilikuituvanteiden osuus tästä painonsäästöstä on 3,7 kiloa. Tekniikkaa suoraan ”tuplaärrästä” Kolmen suurimman vaihteen välityksiä on pidennetty. Flex Frame -runko on läheistä sukua tuplaärrän rungolle, samoin uusittu takahaarukka. Vakiona pyörässä on kolme ajotilaa (Road, Rain, Dynamic), ja lisähintaan saa muokattavissa olevan Dynamic Pro -asetuksen, joka pitää sisällään myös säädettävän keulimiseneston, säädettävän moottorijarrun, lähtöavustimen, varikkonopeusrajoittimen sekä mäkilähtöavustimen kehittyneemmän Pro-version. D ABS Pro -jarrut ja DTC-luistonesto, luistokytkin ja säädettävät ohjaustangon kiinnikkeet kuuluvat nekin perushintaan. Kytkimettömän vaihdon mahdollistava quickshifter-vaihdeavustin kuuluu lisähintaan hankittavien varusteiden listalle. Moottori: nestejäähdytteinen nelisylinterinen rivimoottori, 999 cc Teho: 165 hv (121 kW) / 11 000 r/min Vääntö: 114 Nm / 9250 r/min Voimansiirto: märkä monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, kuusi vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1450 mm Istuinkorkeus: 830 mm Tankin tilavuus: 16,5 litraa Paino tankattuna: 199 kg Hinta: 19 600 € Takuu: 3 vuotta Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon 14.4.2024 Moottoripyörät KTM tarjoaa pidemmän takuun maksuttomasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?