22.11.2020

Uusi BMW S 1000 R – 200:n raja rikki, mutta kumpaan suuntaan?

BMW S 1000 R

BMW:n uusi S 1000 R ei ylitä optimistisempien odotuksien 200 hevosvoiman rajaa, mutta alittaa ensimmäisenä powernakuna 200 kilon rajan tankattuna.

Tehokkaista nakupyöristä haaveilevat ovat odottaneet vesi kielellä BMW:n vastausta Ducatin viime vuonna esittelemälle 208-hevosvoimaiselle Streetfighter V4:lle ja Kawasakin 200-hevosvoimaiselle Z H2:lle. BMW S 1000 R:n edellisen mallin 165-hevosvoimaisessa rivinelosessa ei juuri puutteita ollut, mutta silti odotettiin BMW:n ottavan käyttöön S 1000 RR:n ShiftCamin muuttuvan ventiiliohjausjärjestelmän, jolla ”tuplaärrän” samasta perusmoottorista on puristettu 207 hevosvoimaa.

BMW S 1000 R

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää potkua keskialueelle

Vuodeksi 2021 uudistuvassa S 1000 R:ssä ei nähdä ShiftCam-järjestelmää eikä 200 hevosvoimaa, vaan saksalaisinsinöörit ovat uudistuksissa keskittyneet painon pudotukseen ja ajettavuuden hiomiseen vieläkin paremmaksi. Huipputeho säilyy 165 hevosvoimassa, joten mallia on otettu pikemminkin urheilullisen seikkailupyörämalli S 1000 XR:n moottorista. Nykyinen huipputeho toki riittää kaikissa käytännön ajotilanteessa, vain nopeimmilla moottoriradoilla nakupyörällä pääsisi hyödyntämään suuremman huipputehon. Käytettävyyden kannalta tärkeämpää on moottorin toiminta ja vahvuus keskikierroksilla, ja sinne BMW ilmoittaa saaneensa aikaan parannusta. Vähintään 90 newtonmetrin väännön luvataan olevan tarjolla 5 500 - 12 0000 kierroksella ja 80 newtonmetrin raja ylittyy jo 3 000 kierroksella.

Uuden sukupolven 1 000-kuutioinen rivimoottori on peräti viisi kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Koko pyörän paino on 6,5 kiloa alhaisempi ja painoksi tankattuna ilmoitetaan nyt 199 kiloa. Jos pyöränsä varustelee lisähintaan saatavalla M-paketilla, alenee paino vielä 4,8 kiloa lisää. Hiilikuituvanteiden osuus tästä painonsäästöstä on 3,7 kiloa.

BMW S 1000 R

Tekniikkaa suoraan ”tuplaärrästä”

Kolmen suurimman vaihteen välityksiä on pidennetty. Flex Frame -runko on läheistä sukua tuplaärrän rungolle, samoin uusittu takahaarukka. Vakiona pyörässä on kolme ajotilaa (Road, Rain, Dynamic), ja lisähintaan saa muokattavissa olevan Dynamic Pro -asetuksen, joka pitää sisällään myös säädettävän keulimiseneston, säädettävän moottorijarrun, lähtöavustimen, varikkonopeusrajoittimen sekä mäkilähtöavustimen kehittyneemmän Pro-version. D ABS Pro -jarrut ja DTC-luistonesto, luistokytkin ja säädettävät ohjaustangon kiinnikkeet kuuluvat nekin perushintaan. Kytkimettömän vaihdon mahdollistava quickshifter-vaihdeavustin kuuluu lisähintaan hankittavien varusteiden listalle.

BMW S 1000 R

Moottori: nestejäähdytteinen nelisylinterinen rivimoottori, 999 cc
Teho: 165 hv (121 kW) / 11 000 r/min
Vääntö: 114 Nm / 9250 r/min
Voimansiirto: märkä monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, kuusi vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1450 mm
Istuinkorkeus: 830 mm
Tankin tilavuus: 16,5 litraa
Paino tankattuna: 199 kg

Hinta: 19 600 €
Takuu: 3 vuotta

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW

Luetuimmat