22.11.2020 Ajoneuvot Uusi BMW S 1000 R – 200:n raja rikki, mutta kumpaan suuntaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n uusi S 1000 R ei ylitä optimistisempien odotuksien 200 hevosvoiman rajaa, mutta alittaa ensimmäisenä powernakuna 200 kilon rajan tankattuna. Tehokkaista nakupyöristä haaveilevat ovat odottaneet vesi kielellä BMW:n vastausta Ducatin viime vuonna esittelemälle 208-hevosvoimaiselle Streetfighter V4:lle ja Kawasakin 200-hevosvoimaiselle Z H2:lle. BMW S 1000 R:n edellisen mallin 165-hevosvoimaisessa rivinelosessa ei juuri puutteita ollut, mutta silti odotettiin BMW:n ottavan käyttöön S 1000 RR:n ShiftCamin muuttuvan ventiiliohjausjärjestelmän, jolla ”tuplaärrän” samasta perusmoottorista on puristettu 207 hevosvoimaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää potkua keskialueelleVuodeksi 2021 uudistuvassa S 1000 R:ssä ei nähdä ShiftCam-järjestelmää eikä 200 hevosvoimaa, vaan saksalaisinsinöörit ovat uudistuksissa keskittyneet painon pudotukseen ja ajettavuuden hiomiseen vieläkin paremmaksi. Huipputeho säilyy 165 hevosvoimassa, joten mallia on otettu pikemminkin urheilullisen seikkailupyörämalli S 1000 XR:n moottorista. Nykyinen huipputeho toki riittää kaikissa käytännön ajotilanteessa, vain nopeimmilla moottoriradoilla nakupyörällä pääsisi hyödyntämään suuremman huipputehon. Käytettävyyden kannalta tärkeämpää on moottorin toiminta ja vahvuus keskikierroksilla, ja sinne BMW ilmoittaa saaneensa aikaan parannusta. Vähintään 90 newtonmetrin väännön luvataan olevan tarjolla 5 500 - 12 0000 kierroksella ja 80 newtonmetrin raja ylittyy jo 3 000 kierroksella.Uuden sukupolven 1 000-kuutioinen rivimoottori on peräti viisi kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Koko pyörän paino on 6,5 kiloa alhaisempi ja painoksi tankattuna ilmoitetaan nyt 199 kiloa. Jos pyöränsä varustelee lisähintaan saatavalla M-paketilla, alenee paino vielä 4,8 kiloa lisää. Hiilikuituvanteiden osuus tästä painonsäästöstä on 3,7 kiloa.Tekniikkaa suoraan ”tuplaärrästä”Kolmen suurimman vaihteen välityksiä on pidennetty. Flex Frame -runko on läheistä sukua tuplaärrän rungolle, samoin uusittu takahaarukka. Vakiona pyörässä on kolme ajotilaa (Road, Rain, Dynamic), ja lisähintaan saa muokattavissa olevan Dynamic Pro -asetuksen, joka pitää sisällään myös säädettävän keulimiseneston, säädettävän moottorijarrun, lähtöavustimen, varikkonopeusrajoittimen sekä mäkilähtöavustimen kehittyneemmän Pro-version. D ABS Pro -jarrut ja DTC-luistonesto, luistokytkin ja säädettävät ohjaustangon kiinnikkeet kuuluvat nekin perushintaan. Kytkimettömän vaihdon mahdollistava quickshifter-vaihdeavustin kuuluu lisähintaan hankittavien varusteiden listalle. Moottori: nestejäähdytteinen nelisylinterinen rivimoottori, 999 cc Teho: 165 hv (121 kW) / 11 000 r/min Vääntö: 114 Nm / 9250 r/min Voimansiirto: märkä monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, kuusi vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1450 mm Istuinkorkeus: 830 mm Tankin tilavuus: 16,5 litraa Paino tankattuna: 199 kg Hinta: 19 600 € Takuu: 3 vuotta Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti