8.2.2016 Ajoneuvot Uusi Kawasaki ZX-10R – Parempi kuin maailman paras? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Superbiken maailmanmestaruudet vuosina 2013 ja 2015 voitettiin Kawasaki ZX-10R:llä. Miten maailman nopeinta sarjatuotantomoottoripyörää voidaan vielä parantaa? Kawasaki juhli brittikuski Tom Sykesin johdolla ensimmäistä WSBK (World Superbike) maailmanmestaruuttaan vuonna 2013. Viime vuonna menestys oli vielä parempaa, sillä Kawasakilla mestaruuteen ajoi pohjoisirlantilainen Jonathan Rea ja Sykes oli kokonaistuloksissa kolmas. Kawasakin ylivoimaisuudesta kertoo se, että 28 kilpailulähdöstä Rea voitti tasan puolet ja nousi palkintopallille peräti 23 kertaa. Kun Kawasaki ilmoitti esittelevänsä kaudelle 2016 täysin uuden ZX-10R:n, oli selvää että edeltävän mallin hyvät ominaisuudet on pyritty säilyttämään ja löytämään pieniä parannuksia kaikille osa-alueille. Kilpailutoiminnasta saatua kokemusta ja palautetta on pyritty hyödyntämään suunnittelussa, mutta täysin edellismallista poikkeavaa tekniikkaa tai ulkonäköä on siis turha odottaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tekniikkapornoa Moottorin ilmoitetut muutokset ovat hyvä esimerkki siitä, miten pieniä parannuksia tällä tasolla voidaan enää tehdä. Kampiakselilinjaa on siirretty keskilinjalta kaksi milliä kohti pakopuolta, millä on tavoiteltu parempaa hyötysuhdetta ja samalla pienempää poikittaista rasitusta männille. Se on samalla mahdollistanut mäntien madaltamisen 1,5 millillä, jolloin jokaisen männän painosta on saatu puristettua viisi grammaa pois. Kasvaneesta tehosta johtuen sylinterien välisiä seinämiä on paksunnettu viidestä kuuteen milliin. Pakoventtiilien halkaisijaa on kasvatettu yhdellä millillä. Nokka-akselien profiilia on muutettu niin, että imu- ja pakoventtiilien yhtäaikainen aukioloaika eli overlap on suurempi. Siitä on etua mahdollisimman suurta tehoa tavoiteltaessa. Myös öljynpainetta on korotettu. Näiden lisäksi kampiakselia on kevennetty inertian pienentämiseksi ja moottorin herkkyyden parantamiseksi. Huipputehon lukemiksi ilmoitetaan silti sama kuin edeltävässä mallissa. Enemmän painoa eturenkaalle Suurimmat muutokset on tehty runkoon. Emäputkea on siirretty 7,5 milliä taaksepäin, jolloin painopiste on siirtynyt enemmän etuakselille. Samaan suuntaan vaikuttaa myös takahaarukan pidentäminen 15,8 millillä. Lopputuloksena onkin luokassaan yllättävän pitkä akseliväli, 1440 milliä. Varsinkin ensimmäisten vuosimallien 10R tunnettiin vikuroivasta ohjauksestaan, joka suorastaan edellytti ohjausiskunvaimentimen asennusta jälkikäteen. Uudessa mallissa Öhlinsin ohjausiskunvaimennin on asennettu valmiiksi jo tehtaalla. Jarrut ovat teknisten tietojen perusteella parhaat mitä rahalla saa. Brembon M50-jarrusatulat yhdistettynä 330 millin jarrulevyihin. Sen suurempia levyjä ei 17-tuumaisen renkaan yhteydessä voi käyttää. Mestaruuspyörän jousitus sarjatuotantoon Eniten kilpailutoiminnasta saatua kokemusta on Kawasakin mukaan pystytty hyödyntämään jousituksessa. Showan BFF (Balance Free Fork) -etujousitus ja BFRC (Balance Free Rear Cushion) -takajousitus toimivat hyvin samalla periaatteella kuin Superbike-kilpurin jousitus. Kawasaki tarjoaa nyt sarjatuotantopyörässään lähes täydellisen paketin elektronisia avustimia katumotoristin käyttöön. Säädettävä luistonesto ja lähtöavustinjärjestelmä eli Launch Control kuuluvat vakiovarusteisiin. Samoin vaihdeavustin eli Quickshifter. Kawassa on myös moottorijarrutusta säätävä Engine Brake Control -järjestelmä. Ulkonäkö on muuttunut vain vähän, mutta valmistaja lupaa etukatteen olevan aerodynaamisempi ja antavan samalla kuljettajalle selvästi paremman suojan. Uusi Kawasaki ZX-10R on saatavana kahtena värivaihtoehtona, vihreän ja mustan tai tummanharmaan ja mustan yhdistelmänä. Kawasaki ZX-10R Moottori: nelisylinterinen rivimoottori Iskutilavuus 998 cc Teho 200 hv Paino tankattuna 207 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon 14.4.2024 Moottoripyörät KTM tarjoaa pidemmän takuun maksuttomasti 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?