8.2.2016

Uusi Kawasaki ZX-10R – Parempi kuin maailman paras?

Kawasaki Ninja ZX-10R

Superbiken maailmanmestaruudet vuosina 2013 ja 2015 voitettiin Kawasaki ZX-10R:llä. Miten maailman nopeinta sarjatuotantomoottoripyörää voidaan vielä parantaa?

Kawasaki Ninja ZX-10R

Kawasaki juhli brittikuski Tom Sykesin johdolla ensimmäistä WSBK (World Superbike) maailmanmestaruuttaan vuonna 2013. Viime vuonna menestys oli vielä parempaa, sillä Kawasakilla mestaruuteen ajoi pohjoisirlantilainen Jonathan Rea ja Sykes oli kokonaistuloksissa kolmas. Kawasakin ylivoimaisuudesta kertoo se, että 28 kilpailulähdöstä Rea voitti tasan puolet ja nousi palkintopallille peräti 23 kertaa.

Kun Kawasaki ilmoitti esittelevänsä kaudelle 2016 täysin uuden ZX-10R:n, oli selvää että edeltävän mallin hyvät ominaisuudet on pyritty säilyttämään ja löytämään pieniä parannuksia kaikille osa-alueille. Kilpailutoiminnasta saatua kokemusta ja palautetta on pyritty hyödyntämään suunnittelussa, mutta täysin edellismallista poikkeavaa tekniikkaa tai ulkonäköä on siis turha odottaa.

Kawasaki Ninja ZX-10R

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tekniikkapornoa

Moottorin ilmoitetut muutokset ovat hyvä esimerkki siitä, miten pieniä parannuksia tällä tasolla voidaan enää tehdä. Kampiakselilinjaa on siirretty keskilinjalta kaksi milliä kohti pakopuolta, millä on tavoiteltu parempaa hyötysuhdetta ja samalla pienempää poikittaista rasitusta männille.

Se on samalla mahdollistanut mäntien madaltamisen 1,5 millillä, jolloin jokaisen männän painosta on saatu puristettua viisi grammaa pois. Kasvaneesta tehosta johtuen sylinterien välisiä seinämiä on paksunnettu viidestä kuuteen milliin. Pakoventtiilien halkaisijaa on kasvatettu yhdellä millillä.

Nokka-akselien profiilia on muutettu niin, että imu- ja pakoventtiilien yhtäaikainen aukioloaika eli overlap on suurempi. Siitä on etua mahdollisimman suurta tehoa tavoiteltaessa. Myös öljynpainetta on korotettu.

Näiden lisäksi kampiakselia on kevennetty inertian pienentämiseksi ja moottorin herkkyyden parantamiseksi. Huipputehon lukemiksi ilmoitetaan silti sama kuin edeltävässä mallissa.Kawasaki Ninja ZX-10R

Enemmän painoa eturenkaalle

Kawasaki Ninja ZX-10R

Suurimmat muutokset on tehty runkoon. Emäputkea on siirretty 7,5 milliä taaksepäin, jolloin painopiste on siirtynyt enemmän etuakselille. Samaan suuntaan vaikuttaa myös takahaarukan pidentäminen 15,8 millillä. Lopputuloksena onkin luokassaan yllättävän pitkä akseliväli, 1440 milliä.

Varsinkin ensimmäisten vuosimallien 10R tunnettiin vikuroivasta ohjauksestaan, joka suorastaan edellytti ohjausiskunvaimentimen asennusta jälkikäteen. Uudessa mallissa Öhlinsin ohjausiskunvaimennin on asennettu valmiiksi jo tehtaalla.

Jarrut ovat teknisten tietojen perusteella parhaat mitä rahalla saa. Brembon M50-jarrusatulat yhdistettynä 330 millin jarrulevyihin. Sen suurempia levyjä ei 17-tuumaisen renkaan yhteydessä voi käyttää.

Kawasaki Ninja ZX-10RMestaruuspyörän jousitus sarjatuotantoon

Eniten kilpailutoiminnasta saatua kokemusta on Kawasakin mukaan pystytty hyödyntämään jousituksessa. Showan BFF (Balance Free Fork) -etujousitus ja BFRC (Balance Free Rear Cushion) -takajousitus toimivat hyvin samalla periaatteella kuin Superbike-kilpurin jousitus.

Kawasaki tarjoaa nyt sarjatuotantopyörässään lähes täydellisen paketin elektronisia avustimia katumotoristin käyttöön. Säädettävä luistonesto ja lähtöavustinjärjestelmä eli Launch Control kuuluvat vakiovarusteisiin. Samoin vaihdeavustin eli Quickshifter.

Kawassa on myös moottorijarrutusta säätävä Engine Brake Control -järjestelmä. Ulkonäkö on muuttunut vain vähän, mutta valmistaja lupaa etukatteen olevan aerodynaamisempi ja antavan samalla kuljettajalle selvästi paremman suojan. Uusi Kawasaki ZX-10R on saatavana kahtena värivaihtoehtona, vihreän ja mustan tai tummanharmaan ja mustan yhdistelmänä.

Kawasaki ZX-10R

  • Moottori: nelisylinterinen rivimoottori
  • Iskutilavuus 998 cc
  • Teho 200 hv
  • Paino tankattuna 207 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat