8.2.2016 Ajoneuvot Uusi Kawasaki ZX-10R – Parempi kuin maailman paras? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Superbiken maailmanmestaruudet vuosina 2013 ja 2015 voitettiin Kawasaki ZX-10R:llä. Miten maailman nopeinta sarjatuotantomoottoripyörää voidaan vielä parantaa? Kawasaki juhli brittikuski Tom Sykesin johdolla ensimmäistä WSBK (World Superbike) maailmanmestaruuttaan vuonna 2013. Viime vuonna menestys oli vielä parempaa, sillä Kawasakilla mestaruuteen ajoi pohjoisirlantilainen Jonathan Rea ja Sykes oli kokonaistuloksissa kolmas. Kawasakin ylivoimaisuudesta kertoo se, että 28 kilpailulähdöstä Rea voitti tasan puolet ja nousi palkintopallille peräti 23 kertaa. Kun Kawasaki ilmoitti esittelevänsä kaudelle 2016 täysin uuden ZX-10R:n, oli selvää että edeltävän mallin hyvät ominaisuudet on pyritty säilyttämään ja löytämään pieniä parannuksia kaikille osa-alueille. Kilpailutoiminnasta saatua kokemusta ja palautetta on pyritty hyödyntämään suunnittelussa, mutta täysin edellismallista poikkeavaa tekniikkaa tai ulkonäköä on siis turha odottaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tekniikkapornoa Moottorin ilmoitetut muutokset ovat hyvä esimerkki siitä, miten pieniä parannuksia tällä tasolla voidaan enää tehdä. Kampiakselilinjaa on siirretty keskilinjalta kaksi milliä kohti pakopuolta, millä on tavoiteltu parempaa hyötysuhdetta ja samalla pienempää poikittaista rasitusta männille. Se on samalla mahdollistanut mäntien madaltamisen 1,5 millillä, jolloin jokaisen männän painosta on saatu puristettua viisi grammaa pois. Kasvaneesta tehosta johtuen sylinterien välisiä seinämiä on paksunnettu viidestä kuuteen milliin. Pakoventtiilien halkaisijaa on kasvatettu yhdellä millillä. Nokka-akselien profiilia on muutettu niin, että imu- ja pakoventtiilien yhtäaikainen aukioloaika eli overlap on suurempi. Siitä on etua mahdollisimman suurta tehoa tavoiteltaessa. Myös öljynpainetta on korotettu. Näiden lisäksi kampiakselia on kevennetty inertian pienentämiseksi ja moottorin herkkyyden parantamiseksi. Huipputehon lukemiksi ilmoitetaan silti sama kuin edeltävässä mallissa. Enemmän painoa eturenkaalle Suurimmat muutokset on tehty runkoon. Emäputkea on siirretty 7,5 milliä taaksepäin, jolloin painopiste on siirtynyt enemmän etuakselille. Samaan suuntaan vaikuttaa myös takahaarukan pidentäminen 15,8 millillä. Lopputuloksena onkin luokassaan yllättävän pitkä akseliväli, 1440 milliä. Varsinkin ensimmäisten vuosimallien 10R tunnettiin vikuroivasta ohjauksestaan, joka suorastaan edellytti ohjausiskunvaimentimen asennusta jälkikäteen. Uudessa mallissa Öhlinsin ohjausiskunvaimennin on asennettu valmiiksi jo tehtaalla. Jarrut ovat teknisten tietojen perusteella parhaat mitä rahalla saa. Brembon M50-jarrusatulat yhdistettynä 330 millin jarrulevyihin. Sen suurempia levyjä ei 17-tuumaisen renkaan yhteydessä voi käyttää. Mestaruuspyörän jousitus sarjatuotantoon Eniten kilpailutoiminnasta saatua kokemusta on Kawasakin mukaan pystytty hyödyntämään jousituksessa. Showan BFF (Balance Free Fork) -etujousitus ja BFRC (Balance Free Rear Cushion) -takajousitus toimivat hyvin samalla periaatteella kuin Superbike-kilpurin jousitus. Kawasaki tarjoaa nyt sarjatuotantopyörässään lähes täydellisen paketin elektronisia avustimia katumotoristin käyttöön. Säädettävä luistonesto ja lähtöavustinjärjestelmä eli Launch Control kuuluvat vakiovarusteisiin. Samoin vaihdeavustin eli Quickshifter. Kawassa on myös moottorijarrutusta säätävä Engine Brake Control -järjestelmä. Ulkonäkö on muuttunut vain vähän, mutta valmistaja lupaa etukatteen olevan aerodynaamisempi ja antavan samalla kuljettajalle selvästi paremman suojan. Uusi Kawasaki ZX-10R on saatavana kahtena värivaihtoehtona, vihreän ja mustan tai tummanharmaan ja mustan yhdistelmänä. Kawasaki ZX-10R Moottori: nelisylinterinen rivimoottori Iskutilavuus 998 cc Teho 200 hv Paino tankattuna 207 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia