22.7.2019 Ajoneuvot Vaikeinta auringonpaiste koleana päivänä: Škoda kertoo ilmastoinnin suunnittelusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka viilennysautomatiikkaa pitää nykyisin helposti itsestäänselvänä, piilee järjestelmissä melkoinen määrä suunnittelua. Ilmastoinnin kannalta haastavinta ei ole kylmin kylmä tai kuumin kuuma, vaan olosuhteiden sekamelska. Useita vuosikymmeniä sitten autoihin esitelty ilmastointi on nykyään isolle osalle arkipäivää. Ensimmäiset ilmastointilaitteet olivat autoissa suhteellisen yksinkertaisia, mutta vuosikymmenten saatossa valmistajat ovat kehittäneet järjestelmää pala palalta paremmaksi. Škodan mukaan uusin Climatronic-järjestelmä voi yllättää kokeneemmankin autoilijan, kun selitetään mitä kaikkea sen toiminnassa on huomioitu. Esimerkiksi sisäilmanoton sulkemisen havaittaessa ilmassa epäpuhtauksia. Suunnittelussa tulee ottaa lukematon määrä muuttujia huomioon, onhan ilmastoinnin toimittava kaikenlaisille ihmisille kaikenlaisissa olosuhteissa. Škodan kehitysosastolla on huipputason laitteisto ilmastointijärjestelmän testaamiseen. Tämän vuoden toukokuusta lähtien valmistajalla on ollut neljä erilaista ilmastointikammiota erilaisten lämpötilojen simuloimiseen neljänkymmenen pakkasasteen ja kuudenkymmenen lämpöasteen välillä. Škoda käyttää autoissaan samanlaista ilmastointijärjestelmää, riippumatta sen markkina-alueesta. Eri olosuhteita varten muutoksia tehdään ainoastaan ohjelmointipuolelle. – Teemme erottelun maiden välille sen mukaan, onko niissä mieto ilmasto vai trooppinen ilmasto, kuten esimerkiksi Intia tai Kiina. Näissä maissa puhallin käynnistyy nopeammin luodakseen kattavamman ilmanvaihdon. Euroopassa autot reagoivat hitaammin, kommentoi Škodan ilmastointiosaston koordinaattori Jan Hrnčíř. Äärilämpötilojen sijaan ilmastointijärjestelmille, erityisesti niiden automatiikalle, ovat vaikeimpia sekalaiset olosuhteet. Kevät ja syksy Alpeilla ovat erityisen haastavia, sillä koleasta ulkoilmasta huolimatta aurinko lämmittää auton matkustamoa voimakkaasti. Tuolloin ilmastointijärjestelmän täytyy reagoida oikein lämpötilan ja puhalluksen määrän ja suunnan suhteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytäntö parasta simulointia Suurena tekijänä ilmastoinnin ottoilmaan vaikuttaa ilmavirtaukset, jotka osuvat auton eri osiin erilaisilla voimilla. – Oikeanlainen ilmavirtaus varmistaa hyvän näkyvyyden ulos autosta, sulattaa ikkunat talvella ja estää huuruuntumisen ympäri vuoden. Uutta autoa suunniteltaessa, me työskentelemme suunnitteluosaston kanssa ilmanvaihdon erilaisten komponenttien sijoittamisessa, selventää Škodan sisäaerodynamiikan koordinaattori David Svitil – Esimerkiksi Scalassa ja Kamiqissa on korkealle sijoitetut näytöt, joten kojelaudan puhaltimet täytyi sijoittaa alemmaksi. Tietokonesimulaatiolla pystyimme muotoilemaan ja suunnittelemaan ne mahdollisimman hyväksi ohjaamon ilmanvaihdon kannalta, aerodynamiikka-asiantuntija kertoo. Mahdollisimman hiljaisen ajokokemuksen tuottamiseksi ilmastointikaan ei saa pitää huomattavan kovaa ääntä. Svitilin mukaan puhaltimet eivät ole ainoa äänen lähde, vaan ilmavirrasta kuuluva ääni kuuluu sen kulkiessa kapeiden paikkojen läpi. Ilmastointiosaston koordinaattori Jan Hrnčíř lisää, ettei kaikkea voida jättää simuloinnin varaan, vaan käytännön kokeilut ovat paras tapa testata järjestelmän toimivuutta ja etsiä heikkouksia. Myös tulevat sähköautomallit asettavat uusia haasteita ilmastoinnin ja ilmanvaihdon suhteen. Lähde ja kuvat: Škoda Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku