22.7.2019

Vaikeinta auringonpaiste koleana päivänä: Škoda kertoo ilmastoinnin suunnittelusta

Škoda ilmastointi

Vaikka viilennysautomatiikkaa pitää nykyisin helposti itsestäänselvänä, piilee järjestelmissä melkoinen määrä suunnittelua. Ilmastoinnin kannalta haastavinta ei ole kylmin kylmä tai kuumin kuuma, vaan olosuhteiden sekamelska.

Useita vuosikymmeniä sitten autoihin esitelty ilmastointi on nykyään isolle osalle arkipäivää. Ensimmäiset ilmastointilaitteet olivat autoissa suhteellisen yksinkertaisia, mutta vuosikymmenten saatossa valmistajat ovat kehittäneet järjestelmää pala palalta paremmaksi.

Škodan mukaan uusin Climatronic-järjestelmä voi yllättää kokeneemmankin autoilijan, kun selitetään mitä kaikkea sen toiminnassa on huomioitu. Esimerkiksi sisäilmanoton sulkemisen havaittaessa ilmassa epäpuhtauksia. Suunnittelussa tulee ottaa lukematon määrä muuttujia huomioon, onhan ilmastoinnin toimittava kaikenlaisille ihmisille kaikenlaisissa olosuhteissa.

Škodan kehitysosastolla on huipputason laitteisto ilmastointijärjestelmän testaamiseen. Tämän vuoden toukokuusta lähtien valmistajalla on ollut neljä erilaista ilmastointikammiota erilaisten lämpötilojen simuloimiseen neljänkymmenen pakkasasteen ja kuudenkymmenen lämpöasteen välillä. Škoda käyttää autoissaan samanlaista ilmastointijärjestelmää, riippumatta sen markkina-alueesta. Eri olosuhteita varten muutoksia tehdään ainoastaan ohjelmointipuolelle.

– Teemme erottelun maiden välille sen mukaan, onko niissä mieto ilmasto vai trooppinen ilmasto, kuten esimerkiksi Intia tai Kiina. Näissä maissa puhallin käynnistyy nopeammin luodakseen kattavamman ilmanvaihdon. Euroopassa autot reagoivat hitaammin, kommentoi Škodan ilmastointiosaston koordinaattori Jan Hrnčíř.

Äärilämpötilojen sijaan ilmastointijärjestelmille, erityisesti niiden automatiikalle, ovat vaikeimpia sekalaiset olosuhteet. Kevät ja syksy Alpeilla ovat erityisen haastavia, sillä koleasta ulkoilmasta huolimatta aurinko lämmittää auton matkustamoa voimakkaasti. Tuolloin ilmastointijärjestelmän täytyy reagoida oikein lämpötilan ja puhalluksen määrän ja suunnan suhteen.

Škoda ilmastointi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytäntö parasta simulointia

Suurena tekijänä ilmastoinnin ottoilmaan vaikuttaa ilmavirtaukset, jotka osuvat auton eri osiin erilaisilla voimilla.

– Oikeanlainen ilmavirtaus varmistaa hyvän näkyvyyden ulos autosta, sulattaa ikkunat talvella ja estää huuruuntumisen ympäri vuoden. Uutta autoa suunniteltaessa, me työskentelemme suunnitteluosaston kanssa ilmanvaihdon erilaisten komponenttien sijoittamisessa, selventää Škodan sisäaerodynamiikan koordinaattori David Svitil

– Esimerkiksi Scalassa ja Kamiqissa on korkealle sijoitetut näytöt, joten kojelaudan puhaltimet täytyi sijoittaa alemmaksi. Tietokonesimulaatiolla pystyimme muotoilemaan ja suunnittelemaan ne mahdollisimman hyväksi ohjaamon ilmanvaihdon kannalta, aerodynamiikka-asiantuntija kertoo.

Mahdollisimman hiljaisen ajokokemuksen tuottamiseksi ilmastointikaan ei saa pitää huomattavan kovaa ääntä. Svitilin mukaan puhaltimet eivät ole ainoa äänen lähde, vaan ilmavirrasta kuuluva ääni kuuluu sen kulkiessa kapeiden paikkojen läpi.

Ilmastointiosaston koordinaattori Jan Hrnčíř lisää, ettei kaikkea voida jättää simuloinnin varaan, vaan käytännön kokeilut ovat paras tapa testata järjestelmän toimivuutta ja etsiä heikkouksia. Myös tulevat sähköautomallit asettavat uusia haasteita ilmastoinnin ja ilmanvaihdon suhteen.

Lähde ja kuvat: Škoda

Luetuimmat