22.7.2019 Ajoneuvot Vaikeinta auringonpaiste koleana päivänä: Škoda kertoo ilmastoinnin suunnittelusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka viilennysautomatiikkaa pitää nykyisin helposti itsestäänselvänä, piilee järjestelmissä melkoinen määrä suunnittelua. Ilmastoinnin kannalta haastavinta ei ole kylmin kylmä tai kuumin kuuma, vaan olosuhteiden sekamelska. Useita vuosikymmeniä sitten autoihin esitelty ilmastointi on nykyään isolle osalle arkipäivää. Ensimmäiset ilmastointilaitteet olivat autoissa suhteellisen yksinkertaisia, mutta vuosikymmenten saatossa valmistajat ovat kehittäneet järjestelmää pala palalta paremmaksi.Škodan mukaan uusin Climatronic-järjestelmä voi yllättää kokeneemmankin autoilijan, kun selitetään mitä kaikkea sen toiminnassa on huomioitu. Esimerkiksi sisäilmanoton sulkemisen havaittaessa ilmassa epäpuhtauksia. Suunnittelussa tulee ottaa lukematon määrä muuttujia huomioon, onhan ilmastoinnin toimittava kaikenlaisille ihmisille kaikenlaisissa olosuhteissa.Škodan kehitysosastolla on huipputason laitteisto ilmastointijärjestelmän testaamiseen. Tämän vuoden toukokuusta lähtien valmistajalla on ollut neljä erilaista ilmastointikammiota erilaisten lämpötilojen simuloimiseen neljänkymmenen pakkasasteen ja kuudenkymmenen lämpöasteen välillä. Škoda käyttää autoissaan samanlaista ilmastointijärjestelmää, riippumatta sen markkina-alueesta. Eri olosuhteita varten muutoksia tehdään ainoastaan ohjelmointipuolelle.– Teemme erottelun maiden välille sen mukaan, onko niissä mieto ilmasto vai trooppinen ilmasto, kuten esimerkiksi Intia tai Kiina. Näissä maissa puhallin käynnistyy nopeammin luodakseen kattavamman ilmanvaihdon. Euroopassa autot reagoivat hitaammin, kommentoi Škodan ilmastointiosaston koordinaattori Jan Hrnčíř.Äärilämpötilojen sijaan ilmastointijärjestelmille, erityisesti niiden automatiikalle, ovat vaikeimpia sekalaiset olosuhteet. Kevät ja syksy Alpeilla ovat erityisen haastavia, sillä koleasta ulkoilmasta huolimatta aurinko lämmittää auton matkustamoa voimakkaasti. Tuolloin ilmastointijärjestelmän täytyy reagoida oikein lämpötilan ja puhalluksen määrän ja suunnan suhteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytäntö parasta simulointiaSuurena tekijänä ilmastoinnin ottoilmaan vaikuttaa ilmavirtaukset, jotka osuvat auton eri osiin erilaisilla voimilla.– Oikeanlainen ilmavirtaus varmistaa hyvän näkyvyyden ulos autosta, sulattaa ikkunat talvella ja estää huuruuntumisen ympäri vuoden. Uutta autoa suunniteltaessa, me työskentelemme suunnitteluosaston kanssa ilmanvaihdon erilaisten komponenttien sijoittamisessa, selventää Škodan sisäaerodynamiikan koordinaattori David Svitil– Esimerkiksi Scalassa ja Kamiqissa on korkealle sijoitetut näytöt, joten kojelaudan puhaltimet täytyi sijoittaa alemmaksi. Tietokonesimulaatiolla pystyimme muotoilemaan ja suunnittelemaan ne mahdollisimman hyväksi ohjaamon ilmanvaihdon kannalta, aerodynamiikka-asiantuntija kertoo.Mahdollisimman hiljaisen ajokokemuksen tuottamiseksi ilmastointikaan ei saa pitää huomattavan kovaa ääntä. Svitilin mukaan puhaltimet eivät ole ainoa äänen lähde, vaan ilmavirrasta kuuluva ääni kuuluu sen kulkiessa kapeiden paikkojen läpi.Ilmastointiosaston koordinaattori Jan Hrnčíř lisää, ettei kaikkea voida jättää simuloinnin varaan, vaan käytännön kokeilut ovat paras tapa testata järjestelmän toimivuutta ja etsiä heikkouksia. Myös tulevat sähköautomallit asettavat uusia haasteita ilmastoinnin ja ilmanvaihdon suhteen.Lähde ja kuvat: Škoda Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle