22.7.2019 Ajoneuvot Vaikeinta auringonpaiste koleana päivänä: Škoda kertoo ilmastoinnin suunnittelusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka viilennysautomatiikkaa pitää nykyisin helposti itsestäänselvänä, piilee järjestelmissä melkoinen määrä suunnittelua. Ilmastoinnin kannalta haastavinta ei ole kylmin kylmä tai kuumin kuuma, vaan olosuhteiden sekamelska. Useita vuosikymmeniä sitten autoihin esitelty ilmastointi on nykyään isolle osalle arkipäivää. Ensimmäiset ilmastointilaitteet olivat autoissa suhteellisen yksinkertaisia, mutta vuosikymmenten saatossa valmistajat ovat kehittäneet järjestelmää pala palalta paremmaksi. Škodan mukaan uusin Climatronic-järjestelmä voi yllättää kokeneemmankin autoilijan, kun selitetään mitä kaikkea sen toiminnassa on huomioitu. Esimerkiksi sisäilmanoton sulkemisen havaittaessa ilmassa epäpuhtauksia. Suunnittelussa tulee ottaa lukematon määrä muuttujia huomioon, onhan ilmastoinnin toimittava kaikenlaisille ihmisille kaikenlaisissa olosuhteissa. Škodan kehitysosastolla on huipputason laitteisto ilmastointijärjestelmän testaamiseen. Tämän vuoden toukokuusta lähtien valmistajalla on ollut neljä erilaista ilmastointikammiota erilaisten lämpötilojen simuloimiseen neljänkymmenen pakkasasteen ja kuudenkymmenen lämpöasteen välillä. Škoda käyttää autoissaan samanlaista ilmastointijärjestelmää, riippumatta sen markkina-alueesta. Eri olosuhteita varten muutoksia tehdään ainoastaan ohjelmointipuolelle. – Teemme erottelun maiden välille sen mukaan, onko niissä mieto ilmasto vai trooppinen ilmasto, kuten esimerkiksi Intia tai Kiina. Näissä maissa puhallin käynnistyy nopeammin luodakseen kattavamman ilmanvaihdon. Euroopassa autot reagoivat hitaammin, kommentoi Škodan ilmastointiosaston koordinaattori Jan Hrnčíř. Äärilämpötilojen sijaan ilmastointijärjestelmille, erityisesti niiden automatiikalle, ovat vaikeimpia sekalaiset olosuhteet. Kevät ja syksy Alpeilla ovat erityisen haastavia, sillä koleasta ulkoilmasta huolimatta aurinko lämmittää auton matkustamoa voimakkaasti. Tuolloin ilmastointijärjestelmän täytyy reagoida oikein lämpötilan ja puhalluksen määrän ja suunnan suhteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytäntö parasta simulointia Suurena tekijänä ilmastoinnin ottoilmaan vaikuttaa ilmavirtaukset, jotka osuvat auton eri osiin erilaisilla voimilla. – Oikeanlainen ilmavirtaus varmistaa hyvän näkyvyyden ulos autosta, sulattaa ikkunat talvella ja estää huuruuntumisen ympäri vuoden. Uutta autoa suunniteltaessa, me työskentelemme suunnitteluosaston kanssa ilmanvaihdon erilaisten komponenttien sijoittamisessa, selventää Škodan sisäaerodynamiikan koordinaattori David Svitil – Esimerkiksi Scalassa ja Kamiqissa on korkealle sijoitetut näytöt, joten kojelaudan puhaltimet täytyi sijoittaa alemmaksi. Tietokonesimulaatiolla pystyimme muotoilemaan ja suunnittelemaan ne mahdollisimman hyväksi ohjaamon ilmanvaihdon kannalta, aerodynamiikka-asiantuntija kertoo. Mahdollisimman hiljaisen ajokokemuksen tuottamiseksi ilmastointikaan ei saa pitää huomattavan kovaa ääntä. Svitilin mukaan puhaltimet eivät ole ainoa äänen lähde, vaan ilmavirrasta kuuluva ääni kuuluu sen kulkiessa kapeiden paikkojen läpi. Ilmastointiosaston koordinaattori Jan Hrnčíř lisää, ettei kaikkea voida jättää simuloinnin varaan, vaan käytännön kokeilut ovat paras tapa testata järjestelmän toimivuutta ja etsiä heikkouksia. Myös tulevat sähköautomallit asettavat uusia haasteita ilmastoinnin ja ilmanvaihdon suhteen. Lähde ja kuvat: Škoda Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe