16.3.2023 Ajoneuvot Vakuutusyhtiö suosittelee – vanhempaa sähköautoa ostettaessa autolle akkutesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen akkukoteloiden kunto on puhuttanut viime aikoina. Pahimmassa tapauksessa akkukotelon korjaaminen maksaa kymmeniä tuhansia euroja. Sähköautojen määrä kasvaa Suomessa koko ajan. Eri ikäisiä sähköautoja alkaa olla myös käytettyjen autojen markkinalla koko ajan enemmän ja enemmän. Käytettyä sähköautoa ostaessa kuluttajan kannattaa kuitenkin olla tarkkana auton huoltohistoriasta sekä huoltokehotusten että auton ohjelmistopäivitysten noudattamisesta, kehottaa vakuutusyhtiö Pohjola Vakuutus. Auton huoltohistoria on syytä huomioida myös sähköautoa ostaessa. Autonvalmistajien suositusten mukaan sähköauto tulisi käyttää ammattihuollossa vuoden tai kahden välein. Katsastukseen ensirekisteröity auto tarvitsee viedä kuitenkin vasta neljän käyttövuoden jälkeen. – Ostajana olisin erittäin tarkkana, jos myynnissä on huoltamaton ja katsastamaton, alle neljä vuotta vanha sähköauto. Kaupan ehdoksi olisi syytä kirjata kattava huolto, jossa selvitetään akun kunto, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander sanoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajoakun ja akkukotelon kuntoon liittyy suurin riski Käytetyn sähköauton ostamisessa suurin riski liittyy auton akkukoteloon sekä auton ajoakun kuntoon. Ostajan on syytä varmistaa valtuutetun huollon suorittamalla tarkastuksella, että auton ajoakku on kunnossa, eikä auton akkukotelossa näy lommoja, naarmuja tai painaumia. Auton akku sijaitsee autossa alhaalla ja tämän vuoksi akkukotelo voi joutua herkästi pohjakosketukseen ja vaurioitua. – Tiedämme tapauksia, joissa auton akku on mahdollisesti vaurioitunut jo edellisen omistajan käytössä. Tällainen on tietysti ikävä uutinen auton uudelle omistajalle, joka saattaa joutua odottamaan jopa kuukausia uutta ajoakkua, Hiljander sanoo. Uusi akku maksaa poikkeuksetta yli 10 000 euroa, kalleimmissa malleissa jopa kymmeniätuhansia euroja. Moottori on aiemmin uutisoinut muun muassa että Porsche Taycan -sähköauton akkukotelon uusiminen on tullut maksamaan jopa 80 000 euroa. Akkukoteloiden mahdolliset viat katsastuksessa olivat puheenaihe alkuvuodesta, mutta liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan huolta asiassa ei ole, sillä määräaikaiskatsastuksissa ei katsastusmääräysten arvosteluperusteiden muutoksen jälkeen kahtena ensimmäisenä kuukautena tullut yhtään hylkäystä sähköautojen katsastuksessa. Akkutesti tuo mielenrauhan Akkujen saatavuudessa on myös valmistajakohtaisia eroja, mutta Suomessa on myös osaamisvajetta automekaanikoista, jotka osaavat asentaa sähköautojen ajoakkuja. Näiden osatekijöiden johdosta huoltoihin voi syntyä pullonkauloja, mikä näkyy autonomistajalle pitkänä odotuksena. – Pahimmassa tapauksessa edellinen omistaja voi olla laiminlyönyt akun huoltokehotuksen. Jos kyseessä on tuontiauto, maahantuoja ei tyypillisesti ota tällaisista vastuuta, vaan auton hankkineen myyntiliikkeen tulee tehdä läksyt huolella, Hiljander kertoo. Sähköautojen akut kuluvat muiden akkujen tapaan käytössä. Nykyisellään autonvalmistajat lupaavat sähköautojen ajoakuille 5–8 vuoden takuun. Vanhempaa sähköautoa ostettaessa Hiljander suosittelee autolle akkutestiä. – Akkutesti tuo mielenrauhan sekä ostajalle että myyjälle. Jos käy ilmi, että akku olisi syytä vaihtaa, niin monet valmistajat tarjoavat nykyään myös tehdaskunnostettuja akkuja, jotka ovat paitsi ympäristöystävällinen myös täysin uutta akkua huokeampi vaihtoehto. Ohjelmistopäivitykset kriittisiä Nykyautotvaativat perinteisten huoltotoimien lisäksi myös ohjelmistopäivityksiä. Ne voivat olla jopa kriittisiä auton suorituskyvyn näkökulmasta. – Ohjelmisto vaikuttaa esimerkiksi auton voimansiirtoon ja sitä kautta toimintamatkaan. Myös pysäköintitutkiin ja ajoakun lämmönhallintaan voidaan vaikuttaa ohjelmistopäivityksillä, K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen sanoo. – Lähtisin ostamaan käytettyä sähköautoa varsin rauhallisin mielin, kun autosta on pidetty huolta ja myyjänä on luotettava taho, Kristian Hiljander summaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköautojen rekisteröinnit kasvavat Alkuvuonna Pohjola Vakuutuksen vakuuttamista ensirekisteröidyistä henkilöautoista jo yli kolmannes oli sähköautoja. Käytettyjen sähköautojen markkina lähtee Suomessa ennennäkemättömän voimakkaaseen kasvuun vielä 2020-luvun alkupuoliskon aikana, Pohjola Vakuutuksesta ennustetaan. Pohjola Vakuutuksen vakuuttamista ensirekisteröidyistä henkilöautoista jo yli viidesosa oli sähköautoja vuonna 2022. Alkaneena vuonna sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on noussut jo yli kolmannekseen. – Käytettyjen sähköautojen markkina lähtee jo näiden lukujen perusteella voimakkaaseen kasvuun aivan lähivuosien aikana, Kristian Hiljander sanoo. Lähde Pohjola Vakuutus Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan