16.3.2023 Ajoneuvot Vakuutusyhtiö suosittelee – vanhempaa sähköautoa ostettaessa autolle akkutesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen akkukoteloiden kunto on puhuttanut viime aikoina. Pahimmassa tapauksessa akkukotelon korjaaminen maksaa kymmeniä tuhansia euroja. Sähköautojen määrä kasvaa Suomessa koko ajan. Eri ikäisiä sähköautoja alkaa olla myös käytettyjen autojen markkinalla koko ajan enemmän ja enemmän. Käytettyä sähköautoa ostaessa kuluttajan kannattaa kuitenkin olla tarkkana auton huoltohistoriasta sekä huoltokehotusten että auton ohjelmistopäivitysten noudattamisesta, kehottaa vakuutusyhtiö Pohjola Vakuutus.Auton huoltohistoria on syytä huomioida myös sähköautoa ostaessa. Autonvalmistajien suositusten mukaan sähköauto tulisi käyttää ammattihuollossa vuoden tai kahden välein. Katsastukseen ensirekisteröity auto tarvitsee viedä kuitenkin vasta neljän käyttövuoden jälkeen.– Ostajana olisin erittäin tarkkana, jos myynnissä on huoltamaton ja katsastamaton, alle neljä vuotta vanha sähköauto. Kaupan ehdoksi olisi syytä kirjata kattava huolto, jossa selvitetään akun kunto, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjoakun ja akkukotelon kuntoon liittyy suurin riskiKäytetyn sähköauton ostamisessa suurin riski liittyy auton akkukoteloon sekä auton ajoakun kuntoon. Ostajan on syytä varmistaa valtuutetun huollon suorittamalla tarkastuksella, että auton ajoakku on kunnossa, eikä auton akkukotelossa näy lommoja, naarmuja tai painaumia. Auton akku sijaitsee autossa alhaalla ja tämän vuoksi akkukotelo voi joutua herkästi pohjakosketukseen ja vaurioitua.– Tiedämme tapauksia, joissa auton akku on mahdollisesti vaurioitunut jo edellisen omistajan käytössä. Tällainen on tietysti ikävä uutinen auton uudelle omistajalle, joka saattaa joutua odottamaan jopa kuukausia uutta ajoakkua, Hiljander sanoo.Uusi akku maksaa poikkeuksetta yli 10 000 euroa, kalleimmissa malleissa jopa kymmeniätuhansia euroja. Moottori on aiemmin uutisoinut muun muassa että Porsche Taycan -sähköauton akkukotelon uusiminen on tullut maksamaan jopa 80 000 euroa. Akkukoteloiden mahdolliset viat katsastuksessa olivat puheenaihe alkuvuodesta, mutta liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan huolta asiassa ei ole, sillä määräaikaiskatsastuksissa ei katsastusmääräysten arvosteluperusteiden muutoksen jälkeen kahtena ensimmäisenä kuukautena tullut yhtään hylkäystä sähköautojen katsastuksessa.Akkutesti tuo mielenrauhanAkkujen saatavuudessa on myös valmistajakohtaisia eroja, mutta Suomessa on myös osaamisvajetta automekaanikoista, jotka osaavat asentaa sähköautojen ajoakkuja. Näiden osatekijöiden johdosta huoltoihin voi syntyä pullonkauloja, mikä näkyy autonomistajalle pitkänä odotuksena.– Pahimmassa tapauksessa edellinen omistaja voi olla laiminlyönyt akun huoltokehotuksen. Jos kyseessä on tuontiauto, maahantuoja ei tyypillisesti ota tällaisista vastuuta, vaan auton hankkineen myyntiliikkeen tulee tehdä läksyt huolella, Hiljander kertoo.Sähköautojen akut kuluvat muiden akkujen tapaan käytössä. Nykyisellään autonvalmistajat lupaavat sähköautojen ajoakuille 5–8 vuoden takuun. Vanhempaa sähköautoa ostettaessa Hiljander suosittelee autolle akkutestiä.– Akkutesti tuo mielenrauhan sekä ostajalle että myyjälle. Jos käy ilmi, että akku olisi syytä vaihtaa, niin monet valmistajat tarjoavat nykyään myös tehdaskunnostettuja akkuja, jotka ovat paitsi ympäristöystävällinen myös täysin uutta akkua huokeampi vaihtoehto.Ohjelmistopäivitykset kriittisiäNykyautotvaativat perinteisten huoltotoimien lisäksi myös ohjelmistopäivityksiä. Ne voivat olla jopa kriittisiä auton suorituskyvyn näkökulmasta.– Ohjelmisto vaikuttaa esimerkiksi auton voimansiirtoon ja sitä kautta toimintamatkaan. Myös pysäköintitutkiin ja ajoakun lämmönhallintaan voidaan vaikuttaa ohjelmistopäivityksillä, K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen sanoo.– Lähtisin ostamaan käytettyä sähköautoa varsin rauhallisin mielin, kun autosta on pidetty huolta ja myyjänä on luotettava taho, Kristian Hiljander summaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautojen rekisteröinnit kasvavatAlkuvuonna Pohjola Vakuutuksen vakuuttamista ensirekisteröidyistä henkilöautoista jo yli kolmannes oli sähköautoja. Käytettyjen sähköautojen markkina lähtee Suomessa ennennäkemättömän voimakkaaseen kasvuun vielä 2020-luvun alkupuoliskon aikana, Pohjola Vakuutuksesta ennustetaan.Pohjola Vakuutuksen vakuuttamista ensirekisteröidyistä henkilöautoista jo yli viidesosa oli sähköautoja vuonna 2022. Alkaneena vuonna sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on noussut jo yli kolmannekseen.– Käytettyjen sähköautojen markkina lähtee jo näiden lukujen perusteella voimakkaaseen kasvuun aivan lähivuosien aikana, Kristian Hiljander sanoo.Lähde Pohjola Vakuutus Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous