20.1.2024

”Vauhti on ollut huima” – autoilun sähköistymisessä on kuitenkin yksi merkittävä ongelma

Mercedes-Benz- ja Smart-autoja maahantuovan Vehon uusien autojen tilauskannasta lähes 90 prosenttia on tällä hetkellä sähköistettyjä.

Kun katsotaan koko Suomen autokantaa, siitä vain muutama prosentti on tällä hetkellä täyssähköautoja. Tämä johtuu siitä, että suomalaiset ajavat vanhoilla autoilla ja muutama kymmenen tuhatta vuodessa myytyä sähköautoa ei koko Suomen 3,2 miljoonaista autokantaa, josta noin 2,7 miljoonaa on henkilöautoja, hetkessä sähköistä.

Mercedes-Benz on antanut lupauksensa automallistonsa sähköistämisestä jo lähes 10 vuotta sitten. Mercedes-Benz -autoja maahantuovan ja myyvän Vehon päämies Saksassa antoi vajaa 10 vuotta sitten lupauksen, että vuoteen 2022 mennessä sen mallistossa on 10 täyssähköistä mallia. Lupauksensa Mercedes myös piti täysin. Mallisto myös sähköistyy jatkuvasti, esimerkiksi tänä vuonna Mersun mallistoon on tulossa lisää täyssähköisiä vaihtoehtoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköistyminen tapahtunut luultua nopeammin

Vielä muutama vuosi sitten, vuonna 2020, vain 1,9 prosenttia Suomessa rekisteröidyistä Mercedes-autoista oli täyssähköisiä. Vuonna 2021 lukema nousi 4,4 prosenttiin. Vuonna 2022 kun Mercedeksen valikoimassa oli luvatut 10 täyssähköautomallia, uusista autoista 16,1 prosenttia oli täyssähköisiä. Muutamassa vuodessa Veholla päästiin jo yli kolmannekseen, kun viime vuonna 36,8 prosenttia myydyistä autoista oli täyssähköisiä.

– Sähköistyminen on tapahtunut jopa nopeammin kuin mitä muutama, pari kolme vuotta sitten ajattelimme, Mercedes-Benz- ja Smart-autoja maahantuovan Vehon Suomen henkilöautovähittäiskaupan johtaja Kari Halonen viittaa viime vuoteen.

– Vauhti on ollut huima, Virossa ja Liettuassa toimivan Silberauton ja Veho Balticsin toimitusjohtaja Andres Aguiraiuja sanoo.

– Ja kun katsoo koko meidän tilauskantaa, peräti 88,7 prosenttia autoista on ladattavia, Aguiraiuja viittaa sisällä olevien vielä asiakkaille toimittamattomien autojen tilauksiin.

Ladattavilla autoilla Aguiraiuja tarkoittaa myös ladattavia hybridejä – yhteensä siis lähes 90 prosenttia Vehon myymistä uusista Mersuista saa töpselistä sähköä liikkuakseen.

Sähköautot edelleen kalliita

Suomi on myös selvästi edellä muuta maailmaa sähköistymisessä, globaalisti katsottuna vain reilu 10 prosenttia uusista autoista myydään täyssähköisinä, Euroopassakin täyssähköisten osuus huitelee vain 17 prosentin tietämillä. Mercedeksen luku Suomessa oli vajaa 37 prosenttia ja Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan koko Suomen vuonna 2023 ensirekisteröinneistä 33,8 prosenttia oli täyssähköisiä.

Aguiraiuja näkee sähköistymisessä myös joitain ongelmia. Yksi merkittävä ongelma, joka näkyy myös siinä, että sähköistymisvauhti voisi olla kovempikin, on se, että täyssähköautojen hinnat ovat edelleen korkeat. Se näkyy esimerkiksi kaikkien myytyjen sähköautojen hinnan keskiarvossa, joka on 54 000 euron tietämillä.

Veholla on omaan toimintaansa lääke, jolla se pystyy houkuttelemaan tammikuun lopusta alkaen myös edullisimmista sähköautoista kiinnostuneita myyntipisteihiinsä.

Veho aloittaa Smart-merkkisten henkilöautojen maahantuojana ja myyjänä. Tammikuun lopulla Veho lanseraa kaksi uutta Smart-mallia, joiden mallinimet ovat #1 ja #3.

Smartit ovat Mercedeksen ja kiinalaisen Geelyn yhteisyrityksen tulos ja samaa perusrakennetta käyttää uusi Volvo EX30. Pienempi #1-malli maksaa alkaen hinnaltaan vähän alle 40 000 euroa ja suurempi #3 on vajaa 42 000 euroa.

– Matalammalla hintatasolla saamme myös hieman nuorempaa asiakaskuntaa liikkeisiimme, Aguiraiuja sanoo.

Iso-G sähköistyy

Smartien lisäksi Mercedeksen puolella riittää kuhinaa alkavana vuonna. Mercedeksen vuosi alkaa EQA- ja EQB-mallien facelifteillä sekä kokonaan uudella CLE Coupé -mallilla. CLE Coupé korvaa myös samalla Mercedeksen vastaavien C- ja E-sarjojen mallit. Kysymyksessä on siis 2-ovinen sporttinen auto, jota saa niin kovakattoisena coupéna kuin cabriolet-versionakin. Cabriolet-versio tulee myyntiin kolmannella kvartaalilla.

Sähköautoissa on tapahtunut menneen vuoden aikana myös sitä, että jotkut autovalmistajat ovat pudottaneet merkittävästi, jopa viisi numeroisia summia autojensa hintaa vuoden aikana.

Mercedes ei ole hintakilpailuun lähtenyt mukaan. Mercedeksen uudet malliversiot saattavat olla vain pari-kolme tuhatta euroa edellismalleja edullisimpia, esimerkiksi EQE SUV -auton hinta muuttuu vain reilu pari tonnia. Hintaa Mercedeksellä passataan asiakasystävällisemmäksi siten, että uudet mallit varustellaan paremmin, jolloin edun arvo voi olla mallista riippuen jopa viisinumeroinen.

Smartit tulevat toisella kvartaalilla, kuten myös pakettiautopohjaiset Mercedekset, V-, Vito-, eVito- sekä EQV-mallin facelift.

Yksi Mercedeksen mielenkiintoisimmista uutuuksista vuonna 2024 on G-sarja, joka sähköistyy kesällä. Auto on Vehon mukaan herättänyt asiakkailta jo yhteydenottoja, eikä ihme, koska automallin sähköistyttyä sen hinta Suomessa myös putoaa merkittävästi. Samoin käy Mercedes-Maybach EQS -mallille, joka tulee loppuvuodesta myyntiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mersulla menee hyvin

Vaikka autoalalla meni viime vuonna edelleen hieman alavireisesti, Veholta tunnustetaan avoimesti, että Vehon viime vuosi oli hyvä. Vehon uusien henkilö- ja hyötyautojen liikevaihto Suomessa esimerkiksi kasvoi 394 miljoonasta 461 miljoonaan. Käytettyjen autojen puolellakin kauppa kävi. Liikevaihto ei ole välttämättä terveen liiketoiminnan mittari, mutta perinteisesti Veho on tehnyt kovaa tulosta, Veho Oy Ab:n tulos on ollut esimerkiksi viime vuosina reilusti 10 miljoonan paremmalla puolella.

– Uusien autojen myynnissä kasvaneeseen liikevaihtoon on vaikuttanut myös sähköautojen korkeampi keskihinta, Halonen sanoo.

Vehon liikevaihto on muutamana viime vuonna laskenut, johtuen siitä, että esimerkiksi vuosina 2016 ja 2017, jolloin Vehon Suomessa myytyjen uusien autojen liikevaihto oli samalla tasolla kuin viime vuonna, portfoliossa oli myös muita merkkejä. Sen jälkeen Veho on keskittynyt pelkästään Mercedekseen.

Pakettiautoissa Mercedes pärjäsi viime vuonna myös hyvin, se oli koko pakettiautomarkkinan 4. rekisteröidyin automerkki.

Kevyissä kuorma-autoissa Mercedes-Benz Sprinter pärjää hyvin, kun kyseisestä segmentistä lasketaan esimerkiksi Land Rover Defenderin ja Toyota Tundran kaltaiset kevytkuorma-autoiksi rekisteröidyt maasturit ja pick-upit pois. Tällöin Sprinterin markkinaosuus oli 69,5 prosenttia.

Taksimarkkinaan Sprinteriä myydään myös paljon, sen markkinaosuus koko taksimarkkinasta on 10 prosentin luokkaa. Kaikista viime vuonna takseiksi rekisteröidyistä autojen joka kolmas taksi oli Mercedes-Benz.

Ambulansseiksi Suomessa myydään käytännössä Mercedes-Benziä, Mania sekä Volkswageneita ja siellä reilun sadan myydyn auton joukossa Mercedeksen osuus oli 74,5 prosenttia.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto

Luetuimmat