19.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Land Rover Defender 130 D300 – nopeusrajoitettua verokikkailua Teksti Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Land Rover Defenderin saa myös kevytkuorma-autona. Tällä tavalla ei tarvitse maksaa kymmenien tuhansien autoveroa, mutta kuljettajalla on oltava C-ajokortti ja auton nopeus on rajoitettu. Hyvää: Suorituskyky, tilat, uhkea ulkomuoto, alhaisempi hinta. Huonoa: rajoitettu nopeus, C-ajokorttivaatimus, etuistuinten tuki. Saisiko olla Land Rover Defender 130 -malli dieselmoottorilla noin 142 000 euron hintaan – vai saisiko kenties olla sama maasturi 46 000 euroa halvemmalla, alle 100 000 euron? Entä miltä kuulostaisi Land Rover Defender V8 -versio 275 000 euron hintaan tai vaihtoehtoisesti 155 000 euron hintaan? Jos on valmis hyväksymään sen, että kummastakin esimerkistä edullisempi Defender-versio on rajoitettu huippunopeudeltaan 90 kilometriin tunnissa ja vaatii kuljettajaltaan niin sanotun kuorma-autokortin, eli C-luokan ajo-oikeuden, niin silloin edullisempi vaihtoehto on varsin varteenotettava. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevytkuorma-autoksi rekisteröitynä Amerikkalaisia pick-upeja on ja Toyota Hi-luxiakin on Suomessa jo pidemmän aikaa myyty kevytkuorma-autoiksi katsastettuina, jolloin autoista ei tarvitse maksaa autoveroa. Nyt Land Rover Defenderin saa myös 5- ja 7-paikkaisena NG2-luokan kevytkuorma-autona edellä mainituin reunaehdoin. Nopeusrajoitettuna kuorma-autoksi rekisteröitynä Defenderin ostajan ei tarvitse maksaa autoveroa, eli säästää tällöin reippaan 40 000 euroa, tai V8-mallin tapauksessa jopa enemmän, pitkälti yli 100 000 euroa. Kysymyksessä on siis nopeusrajoitettua verokikkailua, sillä Defender on käytännössä kuorma-auto vain paperilla. Koeajossa ollut Land Rover Defender 130 D300 MHEV First Edition maksaa kevytkuorma-autona lähtöhinnaltaan noin 104 000 euroa. Kevytkuorma-autoksi rekisteröitynä autosta joutuu maksamaan 4 900 euron suuruisen muutosmaksun, koska auto täytyy myös yksittäishyväksyttää viranomaisilla. Vajaan viiden tonnin summa on kuitenkin pieni raha silloin, jos autosta ei tarvitse maksaa kymmenien tuhansien eurojen autoveroa. Se, että Defender on saatu kevytkuorma-autoksi, on vaatinut kuitenkin Land Roverin Suomen maahantuojalta jonkun verran. Ulkopuolinen testaustaho on hoitanut Defenderille ja Suomen maahantuojalle kaikki tarvittavat testit ja kokeet. Defender on pitänyt käyttää muun muassa erilaisissa kokeissa, jotta se täyttää kuorma-autolta vaadittavat ominaisuudet. Defenderin vankka rakenne kuitenkin täyttää helposti kaikki kuorma-autolta vaadittavat vaatimukset ja autoon jäi vielä myös kantavuutta seitsemälle henkilölle. Nopeusrajoitus kismittää Nopeusrajoitettu Defender aiheuttaa auttamatta sen, että moottoritiellä Defenderillä on tylsä ajaa ja yllättäen itsensä löytää hyvin pian rekkajonon välistä ajamasta ilman, että on kiirettä mihinkään. Tämä voi tietysti olla hyvä asia, että rekan imusta ottaa hieman vetoapua, sillä Defenderin polttoainekulutus on myös varsin kiitettävä. Auton iso koko, runsas otsapinta-ala ja iso tehokas diesel saa auton kuluttamaan dieseliä. Hieman turhauttavaa ajaminen moottoritiellä kuitenkin on, sillä Defenderin ajo-ominaisuudet olisivat varsin soveltuvat moottoritien kesänopeuksiinkin. Teknisestihän autossa ei ole oikeastaan muuttunut henkilöautoversiosta mikään, vaikka auto on katsastettu kevytkuorma-autoksi. Erinomaiset maasto-ominaisuudet Land Roverin maasto-ominaisuudet tunnetaan ja Defender on maastossa omimmillaan. Voi sanoa, että Defenderin tapauksessa kuljettajalta loppuu usko ennen autoa. Auton ilmajousituksen avulla korkeammaksi nouseva maavara, runsas 90 sentin kahluusyvyys sekä riittävät lähestymis- ja jättökulmat takaavat sen, että Defender taipuu maastossa aikamoisiin paikkoihin. Auton keskikonsolin takaa löytyvät ajo-ohjelmat myös takaavat sen, että esimerkiksi pidonhallinta on optimoitu maastossa. Kaupunkiajossakin isoon kokoon tottuu nopeasti ja Defender on yllättävän ketterä kokoonsa nähden sielläkin. Parkkipaikoilla peruutettaessa autoa ruutuun, pitää muistaa, että takana oleva vararengas lisää auton pituutta vajaa 30 senttiä. Kokonaispituutta pitkällä 130-versiolla on vararenkaan kanssa lähes 5,5 metriä ja leveyttäkin yli kaksi metriä. Autoon noustaan myös korkealle ja varsinkin kun sieltä tullaan pois, auton alta työntyvät astinlaudat ovat tarpeen, että housunlahkeita ei likaa auton helmoihin. Koeajettu Defender 130 -versio on siis Defenderin korimalleista kaikkein pisin, autossa on sama, hieman yli 3 metrin akseliväli kuin 110-versiossa, mutta auton perässä on vielä 34 senttiä lisää pituutta 110-versioon nähden. Tämän päälle pituuteen tulee vielä vararenkaan tuoma lisäpituus, joka on siis 28 senttiä. Runsas pituus takaa tietysti hulppeat tilat myös seitsemälle, viimeisellä istuinrivillä on hyvin tilaa. Kaikkein takimmaiset matkustajat on huomioitu myös niin, että istuimista löytyy myös istuinlämmittimet ja mukitelineetkin takamatkustajille on tarjolla. Tavaratila jää seitsenpaikkaisena hieman niukaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väljää luksusta Kaiken kaikkiaan Land Rover tarjoaa sisätiloiltaan luksusta käyttäjälleen. Keskimmäisellä penkkirivillä on todella väljää, sieltä näkee hyvin joka puolelle, kuten myös edestä. Kuljettajan paikka on aina auton paras paikka, ja Land Rover Defenderissä se on myös sitä, Defenderillä ajaa todella mielellään. Ohjaustuntuma Defenderissä ei ole ihan paras mahdollinen, mutta nyt täytyy muistaa, että nyt ei olla urheiluauton ratissa. Istuimen sivuttaistukea toivoisi hieman myös lisää, istuimen istuintyyny on hieman lyhyt ja kapea, se ei tarjoa aivan riittävästi reisitukea. Istuinten tuki olisi siinäkin mielessä tervetullutta, kun autolla ajetaan kuitenkin myös maastossa, jossa auton heilunta on voimakasta. Defenderiä on saatavilla usealla eri bensiinimoottorilla sekä väkevällä, rivikuutos-dieselillä. Koeajossa ollut versio oli diesel-moottorilla varustettu ja auto kiihtyy nollasta sataan hieman reilussa kuudessa sekunnissa. Tai siis kiihtyisi, jos auton huippunopeutta ei olisi rajoitettu. Rivikuutonen on kuitenkin oiva valinta Defenderiin, auton 650 newtonmetrin alavääntö maastoajossa on mahtava. Tämän vääntävämpää moottoria Defenderiin ei ole saatavilla. Defender tarjoaa käyttäjälleen paljon mahdollisuuksia. Auton vetokyky on merkittävä, jarrullista perävaunupainoa saa olla perässä peräti 3 000 kiloa ja Defenderiä voi myös varustella hyvin paljon. Esimerkiksi koeajotussa versiossa oli katolla Expedition Roof Rack -kattoteline. Auton katon kantavuus on 300 kiloa staattisena. Auton tilat takaavat isonkin porukan mukaan tulon tarvittaessa ja auton ajettavuus on huippuluokkaa, Defender ei säikähdä minkäänlaista tienpäällystettä. Jos haluaa erottua massasta, sekin Defenderillä onnistuu, varsinkin pisin, 130-versio on sen verran näyttävä ilmestys, että se kääntää kyllä päät kadulla. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Land Rover Defender 130 D300 MHEV First Edition Hinta alkaen 94 700 € Koeajetun auton hinta varusteineen 113 940 € Moottori Dieselmoottori 2 997 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, sähkömoottori, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 4000 r/min Vääntö 650 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 650 Nm (1500–2500 r/min) Huippunopeus 90 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 14,2 (yhd.) CO2-päästöt 320 g/km Mitat pituus 5098 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1970 mm, akseliväli 3022 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 v / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Autoilu Traficomin ajoneuvorekisterin tietovuoto: jos luovutuskielto, säästyit ongelmalta 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe