16.6.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Mini Cooper SE – sähköinen taskuraketti kelpaa vaikka muotiviikoille Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Mini Cooper satsaa isompien mallien tavoin tyyliin, mutta miten pienen sähköauton ominaisuudet asettuvat hintaan nähden? Hiljaisuuden jälkeen Mini on jälleen vauhdissa ja koko mallisto uudistuu nopeassa tahdissa. Lyhyt, matala ja kolmiovinen Cooper on ehkä suorin perillinen klassiselle Minille. Uuden polven muotoilussa on katsottu taaksepäin aina alkuperäiseen asti ja putsattu erityisesti keulalta paljon ylimääräisiä elementtejä. Pystyt lasit ja suorat kyljet ovat kuitenkin säilyneet. Ilmanvastuskerroin on 0,28, mikä ei ole hassumpi tulos retrosta ponnistavalle laatikkoprofiilille.3,86 metriä pitkänä autona Mini Cooper Electric on edelleen pienempi kuin oikeastaan mikään muu markkinoilla. Tilat ovat säilyneet melko hyvin ennallaan, eli pikku-Mini on ensisijaisesti etuistuimiaan varten. Edessä kapeahkossa autossa on kosolti tunnelmaa, mutta ihan likikään ei tarvitse mennä. Takapenkillä tilaa on siedettävästi mielikuviin nähden – kunhan sinne ensin saa taivuteltua itsensä. Vakiokäyttöön kakkosriviä voi suositella vain voimistelijoille ja jälkikasvulle. Enemmän tilaa kaipaavien kannattaa tähytä Countrymanin, Acemanin tai tuoreeltaan julkistetun viisiovisen Cooperin suuntaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnen kaikkea sähköistettyMinin pääpaino erityisesti Suomen kaltaisilla markkinoilla on sähkö. Mini Cooper Electricistä tulee tarjolle kaksi versiota: perusmalli Mini Cooper E ja pirteämpi Mini Cooper SE. Mini Cooper E:ssä on 40,7 kWh akku (brutto, 36,6 kWh netto), joten sen WLTP-toimintamatka on 305 km. Latausteho on 75 kW, mikä suhteutuu hyvin akun koon kanssa. Sähkömoottori on 135 kW (184 hv), mikä riittää Minille enemmän kuin mainiosti. AC-lataus on molemmissa malleissa 11 kW.Keulatilaa sähkö-Minissä ei ole.Koeajettu Mini Cooper SE nostaa panoksia akun ja sähkömoottorin osalta. 54,2 kilowattitunnin akku (netto 49,2 kWh) tarkoittaa 402 km WLTP-toimintamatkaa. Samalla CCS-pikalatauksen huipputeho nousee 95 kilowattiin. Sähkömoottorin puhti nousee 160 kilowattiin (218 hv), jolloin Mini Cooper SE kärkkyy jo hot hatch -luokkaa suoritusarvojen valossa 6,7 sekunnin 0–100 km/h kiihtyvyydellä. Huippunopeus on 170 km/h.Mini Cooper Electricissä on akun esilämmitys joko navigaation kautta tai pyytämällä lämmitys manuaalisesti tietoviihdejärjestelmästä sisarmerkki BMW:n tapaan. Hyvää ja huonoa Tyyli Koko ja ketteryys Hinta suhteessa litroihin ja kilowattitunteihin Ostoskadun tunnelmaaSisustan osalta uusi Mini Cooper noudattelee Countrymanin estetiikkaa. Vaaleat sävyt ja osin liukuvärjätyt kuosit kohottavat matkustamon laatuvaikutelmaa yhdessä hyvin valittujen materiaalien kanssa. Mini on nyt tuntuvasti lähempänä merkin tavoittelemaa premium-asemaa. Kojelaudassa on säilytetty muutamia keinuvipuhenkisiä kytkimiä muistuttamassa uuden Minin alkuajoista. Toisaalta yleisilmettä on piristetty muotivaatteisiin viittaavilla yksityiskohdilla kojelaudassa ja ovissa. Varsinainen kojelaudan kohokohta on kuitenkin alkuperäisen Minin nopeusmittaria henkivä suuri kosketusnäyttö, joka on ilahduttavasti aidosti pyöreä. Kirkas ja värikäs 9,45-tuumainen ruutu taipuu erilaisten teemojen ja ajotilojen myötä mitä erilaisimpiin retrolookkeihin, mutta asetusten löytämisessä BMW:n puolella ollaan vielä askeleen edellä. Sinänsä retroteemat ovat hauskaa hupailua jopa navigointigrafiikoiden muuttuessa aikakauden mukaan. Samaa ei kuitenkaan voi sanoa Mini Experience -keinoäänistä, jotka kuulostavat pääosin siltä, kuin kosketinsoittaja luiskahtaisi lattialle otettuaan tukea koskettimista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKetterästi kaduillaMinille ajettavuus on tärkeä pointti, eikä Cooper petä, josko ei tosin loistakaan. Alusta on kyllä selvästi kontrolloidun napakka, mutta sitä ei onneksi liioitella. Lyhyt auto ja nopea ohjaus tarkoittavat, että Mini Cooper kyllä ohjautuu ketterästi sinne, mihin ohjauspyörällä haluaa. Toisaalta ohjauksessa on edellisen polven Minien tapaan jäljellä lähinnä raskas vaste ilman varsinaista tuntoa.Sähkömoottorin välitön vääntö ja painonjakauma saavat Mini Cooper SE:n kärsimään helposti vetopidon puutteesta. Tämä korostuu erityisesti sateella. Luistonesto reagoi tilanteeseen kuitenkin pehmeästi, joten kyse on lähinnä verkkaisemmasta kiihdytyksestä ilman draamaa.Yhdessä mittojen ja tehovarojen kanssa Minillä on kuitenkin helppo liikkua erityisesti kaupunkioloissa, joissa tilaa löytyy toiseen tapaan kuin isoille katumaastureille. Koko ja ketteryys palkitaan myös pysäköidessä. View this post on Instagram A post shared by Moottori (@moottorimedia) Pikkuisen premiumiaMini Cooper Electric on uudistunut mainiosti ulkoisesti ja erityisesti sisältä. Sähköautona se on mielenkiintoinen vaihtoehto, joka luottaa premiumin kaipuuseen suoranaisia tiloja tai akkukokoa enemmän. On myös mielenkiintoista nähdä, miten Mini Cooperin kulutuslukemat käyttäytyvät talvella, sillä keskitason toimintamatka pienehköllä akulla perustuu pitkälti kulutuksen hallintaan.Suomessa Mini Cooper E:n hinnat alkavat 36 100 eurosta ja Mini Cooper SE:n hinnat 40 200 eurosta Essential-varustelulla. Mielenkiintoisesti voimalinjojen välinen hintaero jää pienemmäksi kuin loikkaus seuraaviin varustetasoihin. Varustepakettien ja lisävarusteiden myötä Minin saa toki nopeasti ison auton hintoihin, mutta tyypilliselle ministille lienee tärkeämpää saada juuri oikeanlainen auto. Lue lisää Kaikki artikkelit 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään 30.10.2024 Koeajo Koeajo: Mini Aceman – ässä alkaa sähköllä 6.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mini Countryman SE – monipuolisin ja möhköin Mini 24.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mini Countryman JCW – ei mikroautomainen, mutta terveen tasapainoinen 2.9.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Mini Cooper Electric ja Mini Countryman Electric 25.2.2023 Ajoneuvot Kesä tulee ja Mini lanseeraa yleisön pyynnöstä Cooper SE Convertiblen tuotantoversion 8.8.2022 Ajoneuvot Concept Aceman kertoo Minin lähitulevaisuudesta uudistuneena, brittiläisenä sähköcrossovereiden valmistajana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?