16.4.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Mini Aceman on pirteän persoonallinen vaihtoehto pienten premiumautojen joukkoon. Minille vuosi 2024 oli kiireinen, sillä koko mallisto meni uusiksi. Kokonaan uusi malli Aceman sopii pienen kolmiovisen Cooperin ja kasvaneen maasturimaisen Countrymanin väliin niin kooltaan kuin hinnaltaankin. Toisaalta sitä voisi pitää myös Cooperin pidennettynä viisiovisena versiona perustekniikan ollessa yhtenevää. Hintalisää Cooperiin on vain pari tonnia, mikä on vähän kahdesta lisäovesta ja vaaksan lisäpituudesta. Loppusumma ei tosin jää siihen. Etuvetoisen ja aina sähköisen Acemanin kolme mallia tehoineen ovat samat kuin Cooperissa: E 135, SE 160 tai JCW 190 kW. Perus-E:n 38 kWh:n akku on pieni eikä se häikäise kahdessa tehokkaammassakaan 49 kWh:n kapasiteetillaan. Varustetasoja on neljä, Essential, Classic, Favoured ja John Cooper Works. Perusmalliin ei kuulu edes istuinlämmitystä, ja persoonallisimmat väriyhdistelmät, materiaalit sekä yksityiskohdat löytyvät paremmista tasoista ja lisävarustelistalta. Koeajettu auto on SE Favoured Trim XL-varustepaketilla, jolloin 55 tuhannen hintalappu kuulostaa pikkuautosta jo kovalta. Epäilemättä Mini haluaakin olla vaihtoehto premium-merkeille. Miniä pidetään peribrittiläisyyden ilmentymänä, mutta oikeasti jäljellä on vain ”Union Jack”-teema yhtenä vaihtoehtona takavalokuviolle. Muutoin merkin omistus on tukevasti Baijerissa ja Acemanin valmistus Kiinassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pyöreä näyttöruutu Aceman on tiloiltaan pykälää Cooperia suurempi. Takaovet helpottavat takaistuimelle pääsyä ja siellä mahtuu aikuinenkin istumaan keskipaikkaa lukuun ottamatta, mutta yhtään ylimääräistä ei jää. Acemanin henkilöautomainen mataluus vaikuttaa mukavalta muiden maasturiuutuuksien seassa, auton yli jopa näkee ja lumet yltää poistamaan katolta. Mutta kun akusto on matkustamon alla, lattia on korkealla ja jalat jäävät koukkuun varsinkin takana. Tavaratila on liki puolitoistakertainen Cooperiin verrattuna, ja riittää perhekäyttöönkin. Suksiluukun puute tekee autosta kolmipaikkaisen hiihtoreissulla. Ajetussa huippumallissa kojelauta on tekstiilipintainen ja mittaristona on heijastusnäyttö kuljettajan edessä. Halvemmissa malleissa nopeus löytyy vain keskinäytöstä, joka pyöreänä ja grafiikaltaan kirkkaana hallitsee ohjaamonäkymää. Halkaisija 24 senttiä ei ole ihan LP-levyn kokoa, mutta pinta-alaa on kuitenkin reilusti. Yläreunasta löytyy mittariston tiedot ja alareunasta lämmönsäätö, mikä jättää keskiosan viihteelle ja navigaatiolle. Valikot on järjestelty erikoisesti, mutta oikeastaan monia muita näppärämmin. Näytön kokoon nähden osa kuvakkeista vain on harmillisen pieniä. Tosin vaikkapa istuinlämmityksen kuvakkeeseen ei tarvitse koskea, jos sen on räätälöinyt omaan profiiliinsa automaattisesti kytkeytyväksi. Sama pätee moneen satunnaista käyttäjää harmittaneeseen asiaan. Turva-avustimet tietenkin palaavat käyttöön aina käynnistyksen yhteydessä, mutta myös kaikki muutkin säädöt lämpötila-asetuksia myöten palaavat esiasetuksiin. Näytön eri teemoja, ajotiloja, värimaailmaa ja ääniä ei viitsikään paljon muutella. Näppärä ajettavuus Acemanilla on hauska ajaa. SE-version tehokkaampi moottori on jo riittävän ripeä, ja kostealla pinnalla etupyörät tuppaavat sutaisemaan lähdössä; etuvetoisen vetely on onneksi vähäistä. Nopeaa ja tunnokasta ohjausta on kiva käskeä paksulla ratilla. 1 700 kilogramman omamassa on sähköautoksi kohtuullinen ja mutkiin voi taittaa terävästi. Kallistelu pysyy vähäisenä, ja jousitus on tömäkän puoleinen. Pintapehmeyttä on kuitenkin ripaus pitämässä kyydin mukavana. Menohaluista huolimatta Ässän kulutus pysyy maltillisena, mutta pieni akku ei silti kauas riitä. Keväisessä nollakelissä ajetussa testissä keskikulutus oli 18 kWh/100 km. Vähän lauhemmassa säässä 300 kilometrin toimintamatka lienee realistinen, ja pakkasella tai kesän moottoritienopeudella se voi jäädä 200 kilometriin. Lataustehoa on vaihtovirralla 11 kW ja tasavirralla 95 kW. Kokeiltaessa ajolämpimällä akulla pikalatauksen keskiteho oli kutakuinkin puolet ohjearvosta. Hyvät ja huonot puolet ajettavuus ketteryys suorituskyky persoonallisuus personoitavuus pienehkö akku takatilat kallis varusteltuna Mini Aceman SE Favoured Trim SÄHKÖAUTO, etuveto 160 kW (218 hv), 330 Nm Akku brutto / netto 54,2 / 49,2 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 95 kW WLTP-kulutus 14,6 kWh / 100 km toimintamatka 337 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,1 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 079 mm Leveys 1 754 mm Korkeus 1 514 mm Akseliväli 2 606 mm Tavaratila 300 l Omamassa 1 785 kg perävaunu 750 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 vuotta ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 38 660 € koeajoauto 55 050 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään 30.10.2024 Koeajo Koeajo: Mini Aceman – ässä alkaa sähköllä 16.6.2024 Koeajo Koeajo: Mini Cooper SE – sähköinen taskuraketti kelpaa vaikka muotiviikoille 6.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mini Countryman SE – monipuolisin ja möhköin Mini 24.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mini Countryman JCW – ei mikroautomainen, mutta terveen tasapainoinen 2.9.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Mini Cooper Electric ja Mini Countryman Electric 25.2.2023 Ajoneuvot Kesä tulee ja Mini lanseeraa yleisön pyynnöstä Cooper SE Convertiblen tuotantoversion 8.8.2022 Ajoneuvot Concept Aceman kertoo Minin lähitulevaisuudesta uudistuneena, brittiläisenä sähköcrossovereiden valmistajana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 12.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ford esitteli maailmalle ydinkäyttöisen henkilöauton mahdollisuuden 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista