16.4.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mini Aceman on pirteän persoonallinen vaihtoehto pienten premiumautojen joukkoon. Minille vuosi 2024 oli kiireinen, sillä koko mallisto meni uusiksi. Kokonaan uusi malli Aceman sopii pienen kolmiovisen Cooperin ja kasvaneen maasturimaisen Countrymanin väliin niin kooltaan kuin hinnaltaankin. Toisaalta sitä voisi pitää myös Cooperin pidennettynä viisiovisena versiona perustekniikan ollessa yhtenevää. Hintalisää Cooperiin on vain pari tonnia, mikä on vähän kahdesta lisäovesta ja vaaksan lisäpituudesta. Loppusumma ei tosin jää siihen.Etuvetoisen ja aina sähköisen Acemanin kolme mallia tehoineen ovat samat kuin Cooperissa: E 135, SE 160 tai JCW 190 kW. Perus-E:n 38 kWh:n akku on pieni eikä se häikäise kahdessa tehokkaammassakaan 49 kWh:n kapasiteetillaan.Varustetasoja on neljä, Essential, Classic, Favoured ja John Cooper Works. Perusmalliin ei kuulu edes istuinlämmitystä, ja persoonallisimmat väriyhdistelmät, materiaalit sekä yksityiskohdat löytyvät paremmista tasoista ja lisävarustelistalta. Koeajettu auto on SE Favoured Trim XL-varustepaketilla, jolloin 55 tuhannen hintalappu kuulostaa pikkuautosta jo kovalta. Epäilemättä Mini haluaakin olla vaihtoehto premium-merkeille.Miniä pidetään peribrittiläisyyden ilmentymänä, mutta oikeasti jäljellä on vain ”Union Jack”-teema yhtenä vaihtoehtona takavalokuviolle. Muutoin merkin omistus on tukevasti Baijerissa ja Acemanin valmistus Kiinassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyöreä näyttöruutuAceman on tiloiltaan pykälää Cooperia suurempi. Takaovet helpottavat takaistuimelle pääsyä ja siellä mahtuu aikuinenkin istumaan keskipaikkaa lukuun ottamatta, mutta yhtään ylimääräistä ei jää. Acemanin henkilöautomainen mataluus vaikuttaa mukavalta muiden maasturiuutuuksien seassa, auton yli jopa näkee ja lumet yltää poistamaan katolta.Mutta kun akusto on matkustamon alla, lattia on korkealla ja jalat jäävät koukkuun varsinkin takana. Tavaratila on liki puolitoistakertainen Cooperiin verrattuna, ja riittää perhekäyttöönkin. Suksiluukun puute tekee autosta kolmipaikkaisen hiihtoreissulla. Ajetussa huippumallissa kojelauta on tekstiilipintainen ja mittaristona on heijastusnäyttö kuljettajan edessä. Halvemmissa malleissa nopeus löytyy vain keskinäytöstä, joka pyöreänä ja grafiikaltaan kirkkaana hallitsee ohjaamonäkymää. Halkaisija 24 senttiä ei ole ihan LP-levyn kokoa, mutta pinta-alaa on kuitenkin reilusti.Yläreunasta löytyy mittariston tiedot ja alareunasta lämmönsäätö, mikä jättää keskiosan viihteelle ja navigaatiolle. Valikot on järjestelty erikoisesti, mutta oikeastaan monia muita näppärämmin. Näytön kokoon nähden osa kuvakkeista vain on harmillisen pieniä. Tosin vaikkapa istuinlämmityksen kuvakkeeseen ei tarvitse koskea, jos sen on räätälöinyt omaan profiiliinsa automaattisesti kytkeytyväksi.Sama pätee moneen satunnaista käyttäjää harmittaneeseen asiaan. Turva-avustimet tietenkin palaavat käyttöön aina käynnistyksen yhteydessä, mutta myös kaikki muutkin säädöt lämpötila-asetuksia myöten palaavat esiasetuksiin. Näytön eri teemoja, ajotiloja, värimaailmaa ja ääniä ei viitsikään paljon muutella.Näppärä ajettavuusAcemanilla on hauska ajaa. SE-version tehokkaampi moottori on jo riittävän ripeä, ja kostealla pinnalla etupyörät tuppaavat sutaisemaan lähdössä; etuvetoisen vetely on onneksi vähäistä. Nopeaa ja tunnokasta ohjausta on kiva käskeä paksulla ratilla.1 700 kilogramman omamassa on sähköautoksi kohtuullinen ja mutkiin voi taittaa terävästi. Kallistelu pysyy vähäisenä, ja jousitus on tömäkän puoleinen. Pintapehmeyttä on kuitenkin ripaus pitämässä kyydin mukavana.Menohaluista huolimatta Ässän kulutus pysyy maltillisena, mutta pieni akku ei silti kauas riitä. Keväisessä nollakelissä ajetussa testissä keskikulutus oli 18 kWh/100 km. Vähän lauhemmassa säässä 300 kilometrin toimintamatka lienee realistinen, ja pakkasella tai kesän moottoritienopeudella se voi jäädä 200 kilometriin. Lataustehoa on vaihtovirralla 11 kW ja tasavirralla 95 kW. Kokeiltaessa ajolämpimällä akulla pikalatauksen keskiteho oli kutakuinkin puolet ohjearvosta. Hyvät ja huonot puolet ajettavuus ketteryys suorituskyky persoonallisuus personoitavuus pienehkö akku takatilat kallis varusteltuna Mini Aceman SE Favoured Trim SÄHKÖAUTO, etuveto 160 kW (218 hv), 330 Nm Akku brutto / netto 54,2 / 49,2 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 95 kW WLTP-kulutus 14,6 kWh / 100 km toimintamatka 337 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,1 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 079 mm Leveys 1 754 mm Korkeus 1 514 mm Akseliväli 2 606 mm Tavaratila 300 l Omamassa 1 785 kg perävaunu 750 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 vuotta ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 38 660 € koeajoauto 55 050 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään 30.10.2024 Koeajo Koeajo: Mini Aceman – ässä alkaa sähköllä 16.6.2024 Koeajo Koeajo: Mini Cooper SE – sähköinen taskuraketti kelpaa vaikka muotiviikoille 6.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mini Countryman SE – monipuolisin ja möhköin Mini 24.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mini Countryman JCW – ei mikroautomainen, mutta terveen tasapainoinen 2.9.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Mini Cooper Electric ja Mini Countryman Electric 25.2.2023 Ajoneuvot Kesä tulee ja Mini lanseeraa yleisön pyynnöstä Cooper SE Convertiblen tuotantoversion 8.8.2022 Ajoneuvot Concept Aceman kertoo Minin lähitulevaisuudesta uudistuneena, brittiläisenä sähköcrossovereiden valmistajana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous