17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija Teksti Manu Tuppurainen Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ghost Path Asket Advanced on mielenkiintoinen, mutta vaatimattoman oloinen sähkö-gravel, jolta ei suorituskykyä puutu. Saksalaisvalmistaja Ghost tunnetaan laajasta pyörämallistostaan. Ghostilta löytyy suorituskykyisiä pyöriä niin maastoon ja soralle kuin myös kisakäyttöön. Lisäksi Ghostin valikoimasta löytyy trekking-pyöriä kuin pyöriä lapsille ja nuorille. Mallistossa ovat niin luomu- kuin sähköpyörätkin. Gravel-pyöräily nostaa päätään kovasti ympäri maailmaa ja Ghostin mallistosta löytyvät gravelit niin luomuna kuin sähköavusteisinakin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli 6 000 euron paketti Ghostin Path Asket Advanced on hiilikuiturunkoinen sähkö-gravel, joka ampaisee hinnan puolesta heti huipulle, pyörän suositushinta on yli 6 000 euroa. Sillä on myös sisarmalli, Path Asket Pro, joka on vieläkin kalliimpi, sen suositushinta noin 7 300 euroa. Pyörissä on sama runko, mutta jonkun verran eri komponentteja. Kun edullisempi Advanced-malli on kasattu Shimanon osilla, niin jarrujen kuin voimansiirronkin osalta, Pro-mallissa osat ovat Sramin. Pro-mallin navat ovat myös hieman parempaa DT Swissiä, kun Advanced-mallissa mennään Shimanon navoilla. Pro-mallin etupää on jäykkä ja siinä on sähkötoiminen satulatolppa, Advanced-mallissa puolestaan etupäästä löytyy mukavuutta tuova 40 millin joustolla oleva etuhaarukka, ja satulatolppa toimii perinteisellä tavalla mekaanisesti. Siinä pyörien erot. Vakaa, mutta ketterä Ghost Path Asket Advanced on suoraan huipulle kiipeävä sähkö-gravel. Sen reach-mitta on melko pitkän akselivälin vuoksi myös hieman pitkä, joten tämä täytyy ottaa huomioon pyörän oikeaa runkokokoa miettiessä. Allekirjoittaneelle, 179-senttimetriselle kuskille koko M oli kuitenkin ihan luonteva. Koska reach-mitta, eli pyörän keskiön ja pääputken välinen mitta on Ghostissa pitkä, eikä stack-mitta eli korkeus keskiölaakerin korkeudesta pääputkeen ole reach-mittaan suhteessa matala, pyörän ajoasento on leppoisa, vähän pysty, mutta pyörän luonteeseen kuitenkin sopivan urheilullinen. Pyörän akseliväli on suhteellisen pitkä, joka tuo sille vakaata ajettavuutta. Pitkä akseliväli ei kuitenkaan syö Ghostin ketteryyttä, se on helppo käsitellä. Fazua tarjoaa sähköt Ghostin ajojärjestelmäksi on valittu Fazua Ride 60 -sähkömoottori, joka on luonteva valinta, silloin kun vääntöä ei tarvita esimerkiksi täyttä 85 newtonmetriä. Fazua vääntää enimmillään 60 newtonmetriä Fazuan etu sen kilpailijamoottoriin eli Bosch Performance SX -myllyyn on se, että Fazua on pienikokoinen. Se on Ghostinkin tapauksessa lähes huomaamaton. Fazuan moottoriin on kytkettuu 430 wattitunnin akku, joka on keveälle pyörälle sopiva energiamäärä eikä isompi akku suotta nostaisi kevyen pyörän painoa. Itse Fazuan moottorikaan ei ole painoltaan mikään järkäle. Fazuan Led Hub eli näyttö rungossa kertoo led-valoin akun varauksen sekä valitun avustustason. Ledit sammuvat sitä mukaan kun virta vähenee, ja niiden väri muuttuu avustustason mukana. Kun näyttöä nostaa, sen alta paljastuu USB-latauspistoke. Nerokasta! Avustustasoa säädetään Ghostissa kahden painonapin avulla, jotka voi sijoittaa pyörän tankonauhan alle. Koeajopyörässä ne oli sijoitettu drop barin vaakaosaan, toinen toiselle puolelle ja toinen toiselle puolelle, allekirjoittanut sijoittaisi ne ehkä lähemmäs jarrukahvoja, koska silloin otetta ei tarvitsisi irroittaa tangosta, jos avustusta haluaa vaihtaa – varsinkin kun allekirjoittanut tuskin koskaan ajaa drop barin vaakaputkelta. Toki gravel-pyörässä avustustasoon ei tarvitse puuttua niin usein ehkä kuin maastopyörässä ja ratkaisu on parempi kuin esimerkiksi painonapit runkoon sijoitetun näytön yhteydessä. Painonappien tuntuma on myös hieman vasteeton. Fazuan sähkömoottoria on myös päivitetty ja päivityksen myötä moottori on muuttunut ”tasaisemmaksi” ja parempaan suuntaan, moottori antaa tehonsa nyt luonnollisemmin sen mukaan miten sitä poljinnopeutta ja voimaa muuttamalla käskyttää. Äänimaailmaltaan Fazua ei ole markkinoiden hiljaisin, kuormituksen noustessa myös moottorin melu nousee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaatimattomuus kaunistaa Ghost Path Asset Advanced on nimensä mukaisesti melko askeettinen, jopa vähän mitättömän näköinen sähkö-gravel. Se ei ole ulkomuodoltaan hirveän menevän näköinen, jopa aavistuksen tylsä. Pinnan alla on kuitenkin varsin kovasta vauhdista pitävä sorapyörä, joka etujousituksen ansiosta nimenomaan pitää kovemmasta menosta. Kovempaan menoon tarvitaan myös pysäytysvoimaa eli jarrut ja Shimanon nimenomaan gravelpyöriin luotu GRX-sarja toimii tässä hyvin. Path Asketin drop bar -ohjaustanko, joka levenee alas kääntyessään tuo myös mukavaa vakautta kovemmassa rymistelyssä. Pyörän runkogeometria, joka tuo myös pyörään vakautta, sopii myös hyvin vauhdikkaisiin alamäkiin. Ghost Path Asket Advanced -pyörällä ajaminen on hauskaa ja se tuo esiin nimenomaan gravel-pyöräilyn parhaat puolet. Ghostin Path Asket Advanced -pyörä on hyvä sanansaattaja viemään gravel-pyöräilyn hienoutta eteenpäin. Se tulee saamaan varmasti lisää kilpailijoita tulevaisuudessa, mutta tällä kokonpanolla se pärjännee kisassa myös ihan hyvin. Hyvää ja huonoa Suorituskyky Jarrut Päivitetty sähkömoottori USB-latauspistoke ulkoiselle laitteelle Avustustason säätönappien tuntuma Ghost Path Asket Advanced SÄHKÖMOOTTORI Fazua Ride 60, 60 Nm Sähkömoottorin ohjain Fazua Akku Fazua Energy Fix 430 Wh Vaihteisto Shimano GRX RD-RX812 11-S, rataspakka Shimano XT CS-M8000 11-42 Kampisarja Rotor 42T Ketju KMC X11 Runko Path Asset Carbon Rungon koko S, M, L, XL Etuhaarukka Rock Shox Rudy Base 40 mm Ohjaustanko Gravel Bar RA120A 440 mm (S) 460 mm (M) 480 mm (L) 500 mm (XL) Jarrut Shimano GRX BR-RX810 160 mm Disc, Shimano SM-RT70 160 mm Istuin Selle Royal SRX Rengaskoko 29” Renkaat Maxxis Ravager Exo TR 40-622 Vanteet WTB ST i25 Massa n. 17 kg Takuu runko 5v, osat 2v Hinta 6 199 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.7.2024 Käyttötesti Sähköpyörän käyttötestin loppuraportti: Canyon Grizl:On -pyörällä ajamista ei haluaisi lopettaa! 5.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Centurion Image E – retromeininkiä kaupunkifiilistelyyn 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 5.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä soveltuu erinomaisesti työmutkapyöräilyyn 23.3.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Ensityypit on aina ne maittavimmat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan