17.5.2024

Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija

Kuva Tuomas Rajala

Ghost Path Asket Advanced on mielenkiintoinen, mutta vaatimattoman oloinen sähkö-gravel, jolta ei suorituskykyä puutu.

Saksalaisvalmistaja Ghost tunnetaan laajasta pyörämallistostaan. Ghostilta löytyy suorituskykyisiä pyöriä niin maastoon ja soralle kuin myös kisakäyttöön. Lisäksi Ghostin valikoimasta löytyy trekking-pyöriä kuin pyöriä lapsille ja nuorille. Mallistossa ovat niin luomu- kuin sähköpyörätkin.

Gravel-pyöräily nostaa päätään kovasti ympäri maailmaa ja Ghostin mallistosta löytyvät gravelit niin luomuna kuin sähköavusteisinakin

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli 6 000 euron paketti

Ghostin Path Asket Advanced on hiilikuiturunkoinen sähkö-gravel, joka ampaisee hinnan puolesta heti huipulle, pyörän suositushinta on yli 6 000 euroa. Sillä on myös sisarmalli, Path Asket Pro, joka on vieläkin kalliimpi, sen suositushinta noin 7 300 euroa.

Pyörissä on sama runko, mutta jonkun verran eri komponentteja. Kun edullisempi Advanced-malli on kasattu Shimanon osilla, niin jarrujen kuin voimansiirronkin osalta, Pro-mallissa osat ovat Sramin. Pro-mallin navat ovat myös hieman parempaa DT Swissiä, kun Advanced-mallissa mennään Shimanon navoilla.

Pro-mallin etupää on jäykkä ja siinä on sähkötoiminen satulatolppa, Advanced-mallissa puolestaan etupäästä löytyy mukavuutta tuova 40 millin joustolla oleva etuhaarukka, ja satulatolppa toimii perinteisellä tavalla mekaanisesti. Siinä pyörien erot.

Vakaa, mutta ketterä

Ghost Path Asket Advanced on suoraan huipulle kiipeävä sähkö-gravel. Sen reach-mitta on melko pitkän akselivälin vuoksi myös hieman pitkä, joten tämä täytyy ottaa huomioon pyörän oikeaa runkokokoa miettiessä. Allekirjoittaneelle, 179-senttimetriselle kuskille koko M oli kuitenkin ihan luonteva. 

Koska reach-mitta, eli pyörän keskiön ja pääputken välinen mitta on Ghostissa pitkä, eikä stack-mitta eli korkeus keskiölaakerin korkeudesta pääputkeen ole reach-mittaan suhteessa matala, pyörän ajoasento on leppoisa, vähän pysty, mutta pyörän luonteeseen kuitenkin sopivan urheilullinen.

Pyörän akseliväli on suhteellisen pitkä, joka tuo sille vakaata ajettavuutta. Pitkä akseliväli ei kuitenkaan syö Ghostin ketteryyttä, se on helppo käsitellä. 

Fazua tarjoaa sähköt

Ghostin ajojärjestelmäksi on valittu Fazua Ride 60 -sähkömoottori, joka on luonteva valinta, silloin kun vääntöä ei tarvita esimerkiksi täyttä 85 newtonmetriä.

Fazua vääntää enimmillään 60 newtonmetriä

Fazuan etu sen kilpailijamoottoriin eli Bosch Performance SX -myllyyn on se, että Fazua on pienikokoinen. Se on Ghostinkin tapauksessa lähes huomaamaton. 

Fazuan moottoriin on kytkettuu 430 wattitunnin akku, joka on keveälle pyörälle sopiva energiamäärä eikä isompi akku suotta nostaisi kevyen pyörän painoa. Itse Fazuan moottorikaan ei ole painoltaan mikään järkäle. 

Fazuan Led Hub eli näyttö rungossa kertoo led-valoin akun varauksen sekä valitun avustustason. Ledit sammuvat sitä mukaan kun virta vähenee, ja niiden väri muuttuu avustustason mukana. Kun näyttöä nostaa, sen alta paljastuu USB-latauspistoke. Nerokasta!

Avustustasoa säädetään Ghostissa kahden painonapin avulla, jotka voi sijoittaa pyörän tankonauhan alle. Koeajopyörässä ne oli sijoitettu drop barin vaakaosaan, toinen toiselle puolelle ja toinen toiselle puolelle, allekirjoittanut sijoittaisi ne ehkä lähemmäs jarrukahvoja, koska silloin otetta ei tarvitsisi irroittaa tangosta, jos avustusta haluaa vaihtaa – varsinkin kun allekirjoittanut tuskin koskaan ajaa drop barin vaakaputkelta. Toki gravel-pyörässä avustustasoon ei tarvitse puuttua niin usein ehkä kuin maastopyörässä ja ratkaisu on parempi kuin esimerkiksi painonapit runkoon sijoitetun näytön yhteydessä. Painonappien tuntuma on myös hieman vasteeton.

Fazuan sähkömoottoria on myös päivitetty ja päivityksen myötä moottori on muuttunut ”tasaisemmaksi” ja parempaan suuntaan, moottori antaa tehonsa nyt luonnollisemmin sen mukaan miten sitä poljinnopeutta ja voimaa muuttamalla käskyttää.

Äänimaailmaltaan Fazua ei ole markkinoiden hiljaisin, kuormituksen noustessa myös moottorin melu nousee.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaatimattomuus kaunistaa

Ghost Path Asset Advanced on nimensä mukaisesti melko askeettinen, jopa vähän mitättömän näköinen sähkö-gravel. Se ei ole ulkomuodoltaan hirveän menevän näköinen, jopa aavistuksen tylsä. Pinnan alla on kuitenkin varsin kovasta vauhdista pitävä sorapyörä, joka etujousituksen ansiosta nimenomaan pitää kovemmasta menosta. 

Kovempaan menoon tarvitaan myös pysäytysvoimaa eli jarrut ja Shimanon nimenomaan gravelpyöriin luotu GRX-sarja toimii tässä hyvin. 

Path Asketin drop bar -ohjaustanko, joka levenee alas kääntyessään tuo myös mukavaa vakautta kovemmassa rymistelyssä. Pyörän runkogeometria, joka tuo myös pyörään vakautta, sopii myös hyvin vauhdikkaisiin alamäkiin. Ghost Path Asket Advanced -pyörällä ajaminen on hauskaa ja se tuo esiin nimenomaan gravel-pyöräilyn parhaat puolet.

Ghostin Path Asket Advanced -pyörä on hyvä sanansaattaja viemään gravel-pyöräilyn hienoutta eteenpäin. Se tulee saamaan varmasti lisää kilpailijoita tulevaisuudessa, mutta tällä kokonpanolla se pärjännee kisassa myös ihan hyvin. 

Hyvää ja huonoa

  • Suorituskyky
  • Jarrut
  • Päivitetty sähkömoottori
  • USB-latauspistoke ulkoiselle laitteelle
  • Avustustason säätönappien tuntuma

Ghost Path Asket Advanced

SÄHKÖMOOTTORI Fazua Ride 60, 60 Nm

Sähkömoottorin ohjain Fazua

Akku Fazua Energy Fix 430 Wh

Vaihteisto Shimano GRX RD-RX812 11-S, rataspakka Shimano XT CS-M8000 11-42

Kampisarja Rotor 42T

Ketju KMC X11

Runko Path Asset Carbon

Rungon koko S, M, L, XL

Etuhaarukka Rock Shox Rudy Base 40 mm

Ohjaustanko Gravel Bar RA120A 440 mm (S) 460 mm (M) 480 mm (L) 500 mm (XL)

Jarrut Shimano GRX BR-RX810 160 mm Disc, Shimano SM-RT70 160 mm

Istuin Selle Royal SRX

Rengaskoko 29”

Renkaat Maxxis Ravager Exo TR 40-622

Vanteet WTB ST i25

Massa n. 17 kg

Takuu runko 5v, osat 2v

Hinta 6 199 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia