19.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Land Rover Defender 130 D300 – nopeusrajoitettua verokikkailua Teksti Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Land Rover Defenderin saa myös kevytkuorma-autona. Tällä tavalla ei tarvitse maksaa kymmenien tuhansien autoveroa, mutta kuljettajalla on oltava C-ajokortti ja auton nopeus on rajoitettu. Hyvää: Suorituskyky, tilat, uhkea ulkomuoto, alhaisempi hinta. Huonoa: rajoitettu nopeus, C-ajokorttivaatimus, etuistuinten tuki. Saisiko olla Land Rover Defender 130 -malli dieselmoottorilla noin 142 000 euron hintaan – vai saisiko kenties olla sama maasturi 46 000 euroa halvemmalla, alle 100 000 euron? Entä miltä kuulostaisi Land Rover Defender V8 -versio 275 000 euron hintaan tai vaihtoehtoisesti 155 000 euron hintaan?Jos on valmis hyväksymään sen, että kummastakin esimerkistä edullisempi Defender-versio on rajoitettu huippunopeudeltaan 90 kilometriin tunnissa ja vaatii kuljettajaltaan niin sanotun kuorma-autokortin, eli C-luokan ajo-oikeuden, niin silloin edullisempi vaihtoehto on varsin varteenotettava.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevytkuorma-autoksi rekisteröitynäAmerikkalaisia pick-upeja on ja Toyota Hi-luxiakin on Suomessa jo pidemmän aikaa myyty kevytkuorma-autoiksi katsastettuina, jolloin autoista ei tarvitse maksaa autoveroa. Nyt Land Rover Defenderin saa myös 5- ja 7-paikkaisena NG2-luokan kevytkuorma-autona edellä mainituin reunaehdoin. Nopeusrajoitettuna kuorma-autoksi rekisteröitynä Defenderin ostajan ei tarvitse maksaa autoveroa, eli säästää tällöin reippaan 40 000 euroa, tai V8-mallin tapauksessa jopa enemmän, pitkälti yli 100 000 euroa. Kysymyksessä on siis nopeusrajoitettua verokikkailua, sillä Defender on käytännössä kuorma-auto vain paperilla.Koeajossa ollut Land Rover Defender 130 D300 MHEV First Edition maksaa kevytkuorma-autona lähtöhinnaltaan noin 104 000 euroa. Kevytkuorma-autoksi rekisteröitynä autosta joutuu maksamaan 4 900 euron suuruisen muutosmaksun, koska auto täytyy myös yksittäishyväksyttää viranomaisilla. Vajaan viiden tonnin summa on kuitenkin pieni raha silloin, jos autosta ei tarvitse maksaa kymmenien tuhansien eurojen autoveroa.Se, että Defender on saatu kevytkuorma-autoksi, on vaatinut kuitenkin Land Roverin Suomen maahantuojalta jonkun verran. Ulkopuolinen testaustaho on hoitanut Defenderille ja Suomen maahantuojalle kaikki tarvittavat testit ja kokeet. Defender on pitänyt käyttää muun muassa erilaisissa kokeissa, jotta se täyttää kuorma-autolta vaadittavat ominaisuudet. Defenderin vankka rakenne kuitenkin täyttää helposti kaikki kuorma-autolta vaadittavat vaatimukset ja autoon jäi vielä myös kantavuutta seitsemälle henkilölle.Nopeusrajoitus kismittääNopeusrajoitettu Defender aiheuttaa auttamatta sen, että moottoritiellä Defenderillä on tylsä ajaa ja yllättäen itsensä löytää hyvin pian rekkajonon välistä ajamasta ilman, että on kiirettä mihinkään. Tämä voi tietysti olla hyvä asia, että rekan imusta ottaa hieman vetoapua, sillä Defenderin polttoainekulutus on myös varsin kiitettävä. Auton iso koko, runsas otsapinta-ala ja iso tehokas diesel saa auton kuluttamaan dieseliä. Hieman turhauttavaa ajaminen moottoritiellä kuitenkin on, sillä Defenderin ajo-ominaisuudet olisivat varsin soveltuvat moottoritien kesänopeuksiinkin. Teknisestihän autossa ei ole oikeastaan muuttunut henkilöautoversiosta mikään, vaikka auto on katsastettu kevytkuorma-autoksi. Erinomaiset maasto-ominaisuudetLand Roverin maasto-ominaisuudet tunnetaan ja Defender on maastossa omimmillaan. Voi sanoa, että Defenderin tapauksessa kuljettajalta loppuu usko ennen autoa. Auton ilmajousituksen avulla korkeammaksi nouseva maavara, runsas 90 sentin kahluusyvyys sekä riittävät lähestymis- ja jättökulmat takaavat sen, että Defender taipuu maastossa aikamoisiin paikkoihin. Auton keskikonsolin takaa löytyvät ajo-ohjelmat myös takaavat sen, että esimerkiksi pidonhallinta on optimoitu maastossa.Kaupunkiajossakin isoon kokoon tottuu nopeasti ja Defender on yllättävän ketterä kokoonsa nähden sielläkin. Parkkipaikoilla peruutettaessa autoa ruutuun, pitää muistaa, että takana oleva vararengas lisää auton pituutta vajaa 30 senttiä. Kokonaispituutta pitkällä 130-versiolla on vararenkaan kanssa lähes 5,5 metriä ja leveyttäkin yli kaksi metriä. Autoon noustaan myös korkealle ja varsinkin kun sieltä tullaan pois, auton alta työntyvät astinlaudat ovat tarpeen, että housunlahkeita ei likaa auton helmoihin.Koeajettu Defender 130 -versio on siis Defenderin korimalleista kaikkein pisin, autossa on sama, hieman yli 3 metrin akseliväli kuin 110-versiossa, mutta auton perässä on vielä 34 senttiä lisää pituutta 110-versioon nähden. Tämän päälle pituuteen tulee vielä vararenkaan tuoma lisäpituus, joka on siis 28 senttiä.Runsas pituus takaa tietysti hulppeat tilat myös seitsemälle, viimeisellä istuinrivillä on hyvin tilaa. Kaikkein takimmaiset matkustajat on huomioitu myös niin, että istuimista löytyy myös istuinlämmittimet ja mukitelineetkin takamatkustajille on tarjolla. Tavaratila jää seitsenpaikkaisena hieman niukaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäljää luksustaKaiken kaikkiaan Land Rover tarjoaa sisätiloiltaan luksusta käyttäjälleen. Keskimmäisellä penkkirivillä on todella väljää, sieltä näkee hyvin joka puolelle, kuten myös edestä. Kuljettajan paikka on aina auton paras paikka, ja Land Rover Defenderissä se on myös sitä, Defenderillä ajaa todella mielellään. Ohjaustuntuma Defenderissä ei ole ihan paras mahdollinen, mutta nyt täytyy muistaa, että nyt ei olla urheiluauton ratissa. Istuimen sivuttaistukea toivoisi hieman myös lisää, istuimen istuintyyny on hieman lyhyt ja kapea, se ei tarjoa aivan riittävästi reisitukea. Istuinten tuki olisi siinäkin mielessä tervetullutta, kun autolla ajetaan kuitenkin myös maastossa, jossa auton heilunta on voimakasta.Defenderiä on saatavilla usealla eri bensiinimoottorilla sekä väkevällä, rivikuutos-dieselillä. Koeajossa ollut versio oli diesel-moottorilla varustettu ja auto kiihtyy nollasta sataan hieman reilussa kuudessa sekunnissa. Tai siis kiihtyisi, jos auton huippunopeutta ei olisi rajoitettu. Rivikuutonen on kuitenkin oiva valinta Defenderiin, auton 650 newtonmetrin alavääntö maastoajossa on mahtava. Tämän vääntävämpää moottoria Defenderiin ei ole saatavilla.Defender tarjoaa käyttäjälleen paljon mahdollisuuksia. Auton vetokyky on merkittävä, jarrullista perävaunupainoa saa olla perässä peräti 3 000 kiloa ja Defenderiä voi myös varustella hyvin paljon. Esimerkiksi koeajotussa versiossa oli katolla Expedition Roof Rack -kattoteline. Auton katon kantavuus on 300 kiloa staattisena.Auton tilat takaavat isonkin porukan mukaan tulon tarvittaessa ja auton ajettavuus on huippuluokkaa, Defender ei säikähdä minkäänlaista tienpäällystettä. Jos haluaa erottua massasta, sekin Defenderillä onnistuu, varsinkin pisin, 130-versio on sen verran näyttävä ilmestys, että se kääntää kyllä päät kadulla.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Land Rover Defender 130 D300 MHEV First Edition Hinta alkaen 94 700 € Koeajetun auton hinta varusteineen 113 940 € Moottori Dieselmoottori 2 997 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, sähkömoottori, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 4000 r/min Vääntö 650 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 650 Nm (1500–2500 r/min) Huippunopeus 90 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 14,2 (yhd.) CO2-päästöt 320 g/km Mitat pituus 5098 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1970 mm, akseliväli 3022 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 v / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”