14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen T-Cross on kompakti crossover, jonka laatuvaikutelma on positiivinen. Moottoriksi kannattaa kuitenkin harkita malliston järeintä tapausta. Volkswagenin pienin crossover-malli on Polo-kokoluokasta ponnistava T-Cross. Muutaman vuoden ikäinen malli saa pienen kasvojenkohotuksen, jonka ansiosta luvassa on enemmän digiä. Suurimmat muutokset aiempaa ovat analogisen mittariston korvaaminen digitaalisella, tietoviihdenäytön päivitys ja valojen siirtyminen nykypäivään. Keulalla on siis halogeenien sijaan LED-valot. Ulkoisesti T-Cross näyttää samalta kuin aiemmin, mutta pientä uudistusta on sentään luvassa. Muutos keskittyy auton takaosaan, jossa takavalojen design on modernisoitu. Päivitys ei ole merkittävä, mutta yhdessä sisustan viilausten kanssa sitä voidaan kutsua kasvojenkohotukseksi. Moottorivalikoima on ennallaan, ja vaihtoehtoja on tarjolla edelleen rajatusti. Kolmesylinterisen moottorin ympärille on tehty kaksi tehoversiota, joista miedompi on 95-hevosvoimainen ja pirteämpi 115-heppainen. Molempia tehoversioita on saatavilla joko manuaalina tai DSG:nä. T-Crossin tehoversio on puolestaan 1,5-litrainen nelisylinterinen bensaturbo, joka tarjoaa Volkswagenin koko huomioiden varsin mukavasti suorituskykyä. 150 hevosvoimaa takaa 1300 kiloa painavalle mallille mukavasti suorituskykyä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Arkitehoa on, mutta onko riittävästi? Koeajetun auton moottori asettuu malliston keskivaiheille, ja kyseessä on 115 hevosvoimainen ja DSG-vaihteistolla varustettu versio. Voimanlähde liikuttaa T-Crossia kohtuullisesti, mutta mitenkään erityisen pirtsakka tapaus ei ole kyseessä. Kolmesylinterinen moottori tarjoaa hyvää arkitehoa, jonka suurimmat puutteet näkyvät isommalla lastilla taajaman ulkopuolella. Ohituskiihtyvyys on ujoa, vaikka DSG koettaakin saada irti kaiken mahdollisen pienestä tehoreservistä. Seitsemänportainen DSG-vaihteisto tuntuu kolmimukisessa pikkumoottorissa hyvin erilaiselta, kuin konsernin nelisylinterisessä ja 150 hevosvoimaa tuottavassa versiossa. Vaihdot tuntuvat erityisesti täydessä kiihdytyksessä selvästi, ja vaikuttaa siltä, että vaihteisto ei ole yhtä nopeatoiminen kuin normaalisti. Pienikokoinen moottori joutuu todella painiskelemaan oman jaksamisensa äärirajoilla pelkästään silloin kun autolla koetetaan kiihdyttää moottoritien rampista liikennevirran sekaan. On toki järkevää, että auton koko voimapotentiaali käytetään hyväksi, mutta välillä moottoria käy suoraan sanoen sääliksi. Ajettavuudeltaan T-Cross on perinteinen pieni crossover. Jousitus tuntuu jämäkältä, ja antaa itsestään jopa sporttisen vaikutelman. Autotoimittajat tykkäävät puhua termistä pintakova. Vauhdin ja lastin kasvaessa vaikutelma muuttuu, muttei liian pahasti. Sporttinen fiilis kuitenkin karisee pois helposti. Sisätilojen koko yllättää jopa positiivisesti Vaikka auto on pieni, mahtuu sisään kohtuullisen vaivatta neljä aikuisen kokoista matkustajaa. Tilanahtaus on toki läsnä, mutta ei T-Cross välttämättä ole liian pieni auto perhekäyttöön. Takamatkustajien kommentit eivät olleet pitkälläkään matkalla negatiivisia, kokoluokka enemmänkin yllätti positiivisesti. Kuskin näkökulmasta tilanne on hyvä, mutta mikäli takamatkustajille haluaa tarjota kohtuullisen jalkatilan, joutuu omastaan tinkimään. Mutta sellaista se on elämä pikkuautoluokassa. Volkswagen sanoo kiinnittäneensä uuden mallivuoden kanssa huomiota myös kojelaudan laatuvaikutelmaan. Uudistus on onnistunut, sillä ilme todella on hieman laadukkaampi. Vaikka kyseessä on edullinen automalli, ei fiiliksestä paista läpi hinta edellä meneminen. Fiilistä nostavat myös digimittaristo ja uusi tietoviihdenäyttö. Tietoviihdeosasto kytkeytyy käyttäjän puhelimeen Android Autolla tai Apple Car Playlla, ja on näin ollen moderni viihdekeskus. Näytössä ilkeni koeajolla pientä temppuilua, mutta se tuntuu olevan tätä nykyä enemmän sääntö kuin poikkeus. Tässä tapauksessa kyse oli pienestä pätkimisestä ja yhteyden ajoittaisesta hukkumisesta. T-Cross on viehättävä pieni crossover, joka tekee perusvarman suorituksen. Kolmisylinteriset moottorivaihtoehdot ovat hieman siinä rajalla suorituskyvyn suhteen, mutta riittävät varmasti useimmille. Mikäli suorituskyky arveluttaa, kannattaa harkita vakavasti nelisylinteristä vaihtoehtoa. Volkswagen T-Cross Style Edition 1.0 TSI 85 kW POLTTOMOOTTORI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 999 cm 3 7-v. automaattivaihteisto 85 kW (115 hv), 200 Nm WLTP-kulutus 5,8 l/100km CO 2 -päästöt 133 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,3 huippunopeus 192 km/h Mitat Pituus 4 127 mm Leveys 1 760 mm Korkeus 1 573 mm Akseliväli 2 551 mm Tavaratila 455 l Omamassa 1 296 kg Perävaunu 640 kg Euro NCAP 5 (2019) Takuu 2 v / 100 000 km Hinta alkaen 28 966 € Koeajoauto 29 684 € Lue lisää Kaikki artikkelit 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 10.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI – tärkeä ja topakka uutuus 5.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Passat – jopa 120 kilometriä latauksella tutulla tyylillä 25.2.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Passat vaihtaa farkkuihin 22.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Tiguan – eläinhybridi kulkee nyt 100 km murisematta 27.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Touareg R – ekonaamioitu tehopakkaus 11.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.7 – kohtuuhintainen edustusauto 13.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.7 – lippulaiva niille joita katumaasturit eivät kiinnosta 14.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf R 20 Years – lisää potkua synttäreiden kunniaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan