22.3.2022 Ajoneuvot Venäjän automarkkina epätietoisuudessa – näin pakotteet näkyvät idässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Länsimaalaisten yritysten poistuminen Venäjältä laittaa tavalliset venäläiset autonomistajat ahtaalle. Ukrainan sota on vavisuttanut monella tapaa yritysten kaupankäyntiä Venäjän kanssa. Erilaiset talouspakotteet ovat estäneet kaupankäyntiä venäläisten kanssa, mutta yritykset poistuvat Venäjältä myös vapaaehtoisesti – samalla kun venäläisiä yrityksiä vastaan boikotoidaan Venäjän ulkopuolella. Suomessa suurin keskustelu liittyy ymmärrettävistä syistä siihen, miten kotimaiset yritykset pärjäävät Venäjän markkinan salamannopean hyytymisen jälkeen. Pakotteet eivät näy kovin paljoa suomalaisessa katukuvassa, mitä nyt taloudellisten asioiden suhteen ollaan jonkin verran tavallista varautuneempia. Sen sijaan Venäjällä pakotteet ja länsiyritysten poistuminen näkyy monella tapaa arjessa. Monet yritykset ovat jo vähintäänkin poistumassa maasta, elleivät ole ehtineet sitä jo tehdä. Samaan aikaan monet venäläiset kuluttajat pääsevät nyt nauttimaan länsiyritysten palveluista mitä todennäköisemmin viimeisiä kertoja maan rajojen sisäpuolella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pikaruokaa, huonekaluja tai autoja – kaikki viedään Venäjällä nyt käsistä Monien Venäjältä poistuvien länsiyritysten ympärillä on riittänyt kuhinaa sen jälkeen, kun yhtiöt ovat tiedottaneet Venäjän liiketoimintojensa lopettamisesta. Tieto Venäjän markkinan jättämisestä on saanut monet venäläiset käyttämään viimeisiä kertoja yritysten tuotteita ja palveluita. Osansa tästä yllättävästä suosiosta ovat saaneet mm. huonekalumyymäläketju Ikea ja pikaruokaravintola McDonald’s, joissa on riittänyt paikoittain hyvinkin suuria asiakasruuhkia. Ihmiset hamstraavat ulkomaisia kulutushyödykkeitä kahdestakin syystä. Tällä hetkellä ei ole tietoa siitä, palaavatko yritykset koskaan enää takaisin Venäjälle. Viimeisten asiointikertojen huuman lisäksi tilanne avaa mahdollisuuden trokaamiselle, jossa tuotteista tulee rahanarvoista kauppatavaraa. Sama tilanne koskee myös autokauppaa, joskin kysyntä ylittää tarjonnan myös venäläisten automerkkien kohdalla. Autoalan tilanne oli sirupulasta johtuen haastava jo ennen Ukrainan sotaa, mutta helmikuun lopun tapahtumat ovat vauhdittaneet autokauppaa entisestään. Markkinalla on nyt puutetta sekä uusista, että myös käytetyistä ajoneuvoista. Puute koskee erityisesti länsiautoja, jotka ovat kadonneet markkinoilta lähes kokonaan. Autojen hinnat rajussa nousussa Autojen hinnat ovat Venäjällä kasvaneet roimasti lyhyessä ajassa. Esimerkiksi sotilasajoneuvoista tutuksi tullut autovalmistaja UAZ nosti maaliskuun alussa mallistonsa suositushintoja 2–4 prosentilla. Tämä ei kuitenkaan ollut nähtävästi tarpeeksi, sillä myös uusi hinnasto katosi melko nopeasti autovalmistajan viralliselta verkkosivustolta. Epävirallinen syy hinnaston poistolle piili siinä, että jälleenmyyjät korottivat autojen hintoja oikeasti huomattavasti suositushintoja enemmän. Autojen hinnat ovat nousseet lyhyessä ajassa jopa kymmeniä prosentteja. Kaikista hurjimpien huhujen mukaan jotkut automallit ovat saattaneet hetkessä jopa tuplata hintansa. Hintojen nousun arviota vaikeuttaa se, että yleisen epävarmuuden, komponenttipulan ja suuren kysynnän vuoksi markkina on hiljentynyt, sillä kukaan ei tahdo luopua nyt omasta autostaan. Koska ruplan kurssi on heikentynyt ulkomaisiin valuuttoihin nähden samalla kun inflaatio nostaa jatkuvasti hintoja, monet venäläiset ovatkin hankkineet autoista itselleen jonkinlaista suojaa rahan arvon heikkenemistä vastaan. Raha nähdään olevan pankkitiliä paremmin turvassa neljän pyörän päällä. Kaikista kovimmat kauppamiehet pyrkivät ostamaan autoja mahdollisimman nopeasti, mutta pitkittämään niiden maksamista. Tällä tavoin he voivat hyötyä samaan aikaan autojen hintojen noususta, sekä ruplan arvon laskemisesta. Miten käy auton takuuasioille? Myös auton varaosien hinnat ovat nousseet jyrkästi. Hinnat ovat kasvaneet jopa sellaisella vauhdilla, että jotkut varaosaliikkeet eivät halua myydä tuotteitaan tällä hetkellä asiakkaille. Alati kasvava hintataso yhdistettynä etenkin länsiyhtiöiden varaosien heikkoon saatavuuteen on hiljentänyt markkinan odottavaan tilaan. Varaosien saatavuuden tulevaisuus on tällä hetkellä suuren epävarmuuden peitossa. Venäjältä vetäytyneet autovalmistajat eivät välttämättä toimita jatkossa enää ollenkaan autojensa varaosia maahan. Varaosaongelma ei koske välttämättä pelkästään länsiautoja, vaan myös monet venäläiset autovalmistajat käyttävät autoissaan länsimaalaisia komponentteja, joiden saatavuus voi tulevaisuudessa olla mitä vain. Niin ikään epävarmaksi menee myös uusien autojen takuukorjaukset. Epäselvää on se, kuka vastaa takuuasioista, jos autovalmistajan merkkiedustus on poistunut maasta. Lisäksi takuukorjaukset vaativat onnistuakseen valmistajan alkuperäisiä varaosia, joita ei välttämättä enää saada. Täysin poissuljettua ei ole sekään, että joidenkin autojen takuuasiat raukeavat ennen aikojaan, mutta varmistusta käytännön asioiden sujumiselle ei toistaiseksi ole. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoteollisuus kärsii ympäri Eurooppaa Myytävien autojen puutteeseen ei ole tulossa kovin nopeaa helpotusta ainakaan uusien autojen markkinoilta, sillä autovalmistajat ympäri maailmaa ovat joutuneet ajamaan tuotantoa väliaikaisesti alas. Venäjän suurin autovalmistaja AvtoVAZ ilmoitti juuri keskeyttävänsä tuotantonsa kolmeksi viikoksi komponenttipulan takia. Ladoja ja Renaulteja valmistavan yhtiön tehtaat sijaitsevat Toljatissa ja Iževskissä. Syy 20 päivän mittaiselle tuotantotauolle johtuu vähemmän yllättävästi komponenttipulasta. Siirtämällä työntekijöiden kesäloman kesältä huhtikuulle AvtoVAZ mahdollistaa varastojen täydentämisen tärkeimpien komponenttien osalta, jotta toiminta yhtiön tehtailla vakautuu. Autoteollisuus on hikisissä paikoissa myös Venäjän ulkopuolella. Komponenttipula jatkuu yhtä myös Euroopan puolella, eikä Ukrainan sota ole ainakaan helpottanut asiaa. Ennen sodan syttymistä saksalainen alihankkija Leoni valmisti autojen johdinsarjoja kahdessa Länsi-Ukrainan tuotantolaitoksessaan työllistäen niissä 7 000 työntekijää. Sodan myötä johdinsarjatuotantoa on alettu siirtämään pois Ukrainasta, mutta tuotantomääriä on jouduttu leikkaamaan, sillä tuotannon siirtäminen vaatii oman aikansa. Tuotanto on jäänyt sen verran pahasti jälkeen, että arvioiden mukaan Euroopan autotuotannosta saattaa leikkautua tänä vuonna jopa 15 prosenttia. Teksti: Rikhard Wacker Kuva Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku