6.3.2022

Komponenttipula näkyy uusien autojen rekisteröinneissä – eikä muutosta ole luvassa hetkeen

Kuva Moottorin arkisto
Jaguar Land Rover Brexit
Jaguar Land Roverin vast'ikään avattu tuotantolaitos Brasiliassa.

Teollisuutta jo tovin kiusannut komponenttipula näkyy merkittävästi autojen ensirekisteröinnissä.

Uusia henkilöautoja rekisteröitiin helmikuussa Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan 23 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Syyt ensirekisteröintien pieniin määriin liittyvät komponenttipulaan ja tuotannon pullonkauloihin. Samaan aikaan uusien autojen tilauskanta on noussut viime vuosina ennätyksellisen suureksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pitkiä toimitusaikoja ja tilausten jäädyttämistä

Komponenttipula koskettaa lähes jokaista autovalmistajaa. Autoyhtiöt ovat joutuneet tekemään pulan vuoksi monia tuotannollisia sekä myynnillisiä ratkaisuja ongelman ratkaisemiseksi.

Pulan vuoksi autovalmistajat ovat valmistaneet autojaan karsituilla varusteilla sekä vaihtoehtoisilla komponenteilla. Esimerkiksi autojen vara-avaimia on jätetty suosiolla jälkitoimitukseen, jotta auto saataisiin mahdollisimman nopeasti asiakkaalle. Lisäksi mittaristojen ja näyttöjen tapaisissa komponenteissa on siirrytty takaisin perinteisiin ratkaisuihin, eli autojen digitaalisia mittaristoja on korvattu viisarimittaristoilla sekä kosketusnäytöt ovat vaihtuneet tavallisiksi näytöiksi.

Monet autotehtaat ovat joutuneet jopa pysäyttämään tuotantonsa komponenttipulan alla. Esimerkiksi Volkswagen-konsernin tehtaat pitivät vuodenvaihteessa odotettua pidemmät joululomat, sillä komponenttien puuttumisen vuoksi tuotanto ei yllä täyteen vauhtiinsa.

Kuluttajalle tilanne näkyy parhaiten pidentyneinä toimitusaikoina. Uusien autojen toimitusajat ovat lähes kaikkialla venyneet 6–12 kuukauteen. Kyseenalaista ennätystä pitää Toyota Land Cruiser, jonka toimitusaika voi venyä jopa neljään vuoteen. Joidenkin autojen kohdalla myynti on jopa keskeytetty toistaiseksi. Esimerkiksi Mercedes-Benz ilmoitti G-sarjan jonojen venyneen kahteen vuoteen, joten uusia tilauksia ei oteta tällä hetkellä vastaan.

Kalliita ongelmia autovalmistajille

Autovalmistajat ovatkin komponenttipulan myötä päätyneet melkoiseen puristukseen. Koska uusia ajoneuvoja ei saada valmiiksi ja toimitusajat venyvät pahasti, moni jättää uuden auton hankkimatta.

Erikoisena ilmiönä autokaupoilla on ollut nähtävissä vähän ajettujen ja tuoreiden käytettyjen autojen hintataso, joka on lähtenyt jopa nousemaan. Koska uusia ajoneuvoja ei ole helposti saatavilla, vähän ajetut ja uudehkot käytetyt käyvät nyt erittäin hyvin kaupaksi. Tämä antaa painetta hintojen nousuihin jopa käytetyille autoille.

Komponenttien pulasta johtuen Saksassa tuotettiin vuonna 2021 uusia ajoneuvoja noin viidenneksen edellisvuotta vähemmän, vaikka samaan aikaan kysyntä oli kasvussa. Autovalmistajat eivät kykene vastaamaan nyt kysyntään, mikä näkyy myynnin vähenemisenä.

Ylimääräisiä kuluja autovalmistajille aiheutuu myös tuotannon rajoittamisista sekä vaihtoehtoisten menetelmien toteuttamisesta. Samaan aikaan pulan keskellä autovalmistajien tulee kuitenkin pitää kiinni tuotteidensa laadusta, minkä vuoksi kaikkia komponentteja ei voi korvata vaihtoehtoisilla ratkaisuilla.

Milloin ongelma ratkeaa?

Komponenttipulan uskotaan loppuvan vuoden 2022 jälkimmäisellä puoliskolla, mutta täyttä varmuutta asialle ei tietenkään ole. Tällä hetkellä uusien autojen tilauskanta on suuri, vaikka moni kuluttaja on päätynyt vaihtamaan autonsa olosuhteiden pakosta käytettyyn malliin. Myös sähköistyminen pysyy yhä suurena trendinä, mikä pitää komponenttien kysynnän korkealla.

Kysyntäpiikki ei ole siis vielä hetkeen laskemaan päin, joten katseet kohdistuvat komponenttien valmistajiin. Koronapandemian heltiäminen helpottaa osaltaan tuotteiden logistiikkaa, mutta toisaalta Ukrainan sota ja siitä seurannut lentoliikenteen rajoittaminen eri maiden ilmatiloissa saa aikaan sen, että logistiset ongelmat eivät tule päättymään vielä hetkeen.

Toisaalta alati kasvava kysyntä tulee pitämään komponenttivalmistajat kiireisenä, sillä tuotteille löytyy tässä maailmantilanteessa paljon ottajia. Komponenttivalmistajien päässä pyritään varmasti maksimoimaan tuotanto, jolloin ongelmat jäisivät jatkossa enää vain toimitusketjujen ratkaisemisiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Komponenttipula on monien tekijöiden summa

Komponenttipula on vaivannut monia teollisuudenaloja vuodesta 2020 asti, eikä suma näytä purkautuvan vielä hetkeen. Eri teollisuudenaloista etenkin autoteollisuus on kärsinyt merkittävästi komponenttipulan aiheuttamista pullonkaulailmiöistä. Tarvittavien komponenttien puutteen vuoksi autoja ei saada valmistettua haluttuun tapaan, minkä vuoksi autojen toimitusajat ovat pidentyneet.

Saatavuusongelma ei ole yhden tekijän aiheuttamaa, vaan komponenttipula koostuu monista pienistä haasteista. Ongelman osatekijöihin liittyvät terästuotteiden ja värimetallien raaka-ainepula, joka on nostanut niiden hintoja. Sähköistymisen trendi on näkynyt komponenttien nopeasti kasvavana kysyntänä.

Samaan aikaan energian hinta on noussut ja sähkön saatavuuden kanssa on ollut haasteita, mikä on vaikeuttanut terästeollisuuden tuotantoa. Energian hintaa ja saatavuutta ovat nostaneet mm. erilaiset hiilineutraaliustavoitteet.

Lisäksi koronapandemian alkuvaiheessa tapahtuneet raaka-aine- ja komponenttivalmistajien tuotantojen alasajot aiheuttivat pulaa komponenteista. Kuin kirsikkana kakun päällä myös toimitusketjuissa on ollut pandemian aikana merkittäviä ongelmia, mikä on hidastanut komponenttien toimituksia.

Komponenttien hinnat ovat nousseet räjähdysmäisesti koronapandemian aikana. Tiettyjen terästuotteiden hinnat ovat saattaneet jopa kolminkertaistua kesästä 2020.

Teksti: Rikhard Wacker Kuva: Jaguar Land Rover

Lisää aiheesta

Luetuimmat