21.2.2023

Vene 23: Voisiko seikkailuvesijetti haastaa moottoripyörän vapaa-ajan kulkuneuvona?

Kuva Benjamin Helander

Vesijetti voi olla paljon muutakin, kuin mitä ärsyyntynyt mökkinaapuri voi kenties kuvitellakaan. Seikkailuvesijetti on tukevan kokoinen ja varustettu monilla herkuilla GPS:stä lähtien. Poimimme venemessuilta kaksi erilaista esimerkkiä, jotka tulevat Sea-Doon ja Yamahan mallistoista.

Vesijettejä on yllättävän moneen lähtöön. Osa on vesiskoottereita, ja osa vähän kuin vesimoottoripyöriä. Tästä päästäänkin ajatukseen nykyaikaisen vesijetin käyttömahdollisuuksista vapaa-ajan kulkuneuvona. Sekä moottoripyörät että veneet ovat vapaa-ajan kulkuneuvoina hurjan suosittuja Suomessa ja maailmalla. Seikkaluvesijetti on vähän kuin niiden risteytys, ja siinä yhdistyvät monet hyvät puolet niistä.

Matkamoottoripyörää ja seikkailuvesijettiä yhdistävät monet asiat. Niiden käyttökausi on Pohjolan oloissa suunnilleen sama, niitä käsitellään melko lailla samoilla tavoilla ja ne myös maksavat suuruusluokassa saman verran.

Tuhansien järvien ja muidenkin vesistöjen maassa vesijetille on lääniä teoriassa enemmän kuin Belgian kokoisen alueen verran, ja tähän lukuunhan ei vielä kuulu neliömetriäkään merialueita. Ongelma vain on, ettei vesijetillä voi useimmissa tapauksissa lähteä huristelemaan suoraan kotipihasta, vaan ne on järjestettävä jotenkin veden ääreen. Onneksi nämä suuremmatkin mallit painavat reilusti alle 500 kiloa, ja kulkevat esimerkiksi kevytperäkärryssä. Joitain harvinaisia tapauksia lukuun ottamatta seikkailuvesijetti ei myöskään sovellu säännölliseen hyötykäyttöön, kuten työmatkoille.

Moottoripyörään verrattuna vesijetin byrokratiapuoli on huomattavasti kevyempää. Lainsäädäntö kohtelee sitä käytännössä moottoriveneenä, ja se tulee rekisteröidä venerekisteriin, mikä on kuitenkin melko yksinkertainen homma. Toisin kuin on prätkän laita, vesijettiä saa ajaa ilman mitään ajokorttia, kunhan on täyttänyt 15 vuotta, eikä aiheuta häiriötä muille ihmisille tai luonnolle. Niin ikään vakuutusmaksuissa säästetään vesijetissä pitkä penni moottoripyörään verrattuna. Kustannuseroja tasoittaa kuitenkin vesijetin suurempi polttoaineen kulutus.

Tutustutaanpa käsitteeseen hieman tarkemmin kahden sopivasti erilaisen esimerkin kautta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sea-Doo Explorer Pro - seikkailuvesijetti sanan varsinaisessa merkityksessä

Kanadalaiseen BRP -konserniin kuuluva Sea-Doo mainostaa Explorer Pro'ta markkinoiden ensimmäisenä todellisena seikkailuvesijettinä, kuten mallinimikin vähän kertoo. Explorer Pro'n runko on laaja ja venemäinen, ja jetin kerrotaan olevan varsin tilava ja vakaa. Kyytiin mahtuu tarvittaessa kolme seikkailijaa, ja lisäksi matkatavaroille löytyy runsaasti vesitiivistä tilaa.

Ohjauspylvään alta löytyy 96 litran tila, josta löytyy USB-portteja eletronisten laitteiden lataamista varten. 100 litraa lisää vesitiivistä tilaa tarjoaa puolestaan Explorer-laukku, jota voidaan käyttää myös reppuna. Jetin kyydissä se matkustaa istuinosan takaa löytyvältä takakannelta, joka muuten helpottaa myös jettiin nousemista sekä muita toimintoja, kuten vaikka kalastusta jetistä käsin. Sea-Doolta löytyy myös nimenomaan kalastukseen tarkoitettu FishPro Trophy -vesijetti.

Korkeussäädettävän ohjaustangon takaa löytyy tuulilasi, joka suojaa seikkailijoita ilmavirran lisäksi roiskeilta. Vesijetin kyydissä kannattaa muuten varautua ainakin siihen, että jalat saattavat kastua. Ohjaustanko on myös koti teknologialle, jota jetti pitää sisällään. Garminin 7-tuumainen näyttö sisältää GPS:n sekä kaikuluotaimen, josta on hyötyä vaikkapa kalastuksessa. Mittaristona puolestaan toimii 7,8-tuumainen nelivärinäyttö. Integroidun älypuhelinsovelluksen kautta järjestelmä tarjoaa muun muassa säätietoja sekä navigaattorin. Vesijetistä löytyvät myös 100 watin Bluetooth-kaiuttimet, joiden kautta musiikin kuuntelu on mahdollista.

Voimanlähteenä Sea-Doo Explorer Pro'ssa on Rotaxin 1 630-kuutioinen, vapaastihengittävä kolmisylinterinen, joka tuottaa 170 hevosvoiman tehot. Hintaa vuosimallin 2023 Explorer Pro'lla on 23 290 euroa, mikä sisältää verot, muttei rekisteröintiä tai toimituskuluja.

Yamaha FX Cruiser HO - sporttisempaan matkantekoon

Yamahan vaihtoehto on habitukseltaan venemäistä Exploreria lähempänä perinteistä, urheilukäyttöön tarkoitettua vesijettiä, ja ulkonäkö onkin aika räväkkä. Myös japanilaisvalmisteiseen seikkailuvesijettiin mahtuu kolme, ja edestä löytyy vesitiivis, valaistu ja USB-portein varustettu kuljetustila. Monia seikkailuvarusteita saa lisävarusteena. Niitä venemessujen näyttely-yksilöstäkin löytyi.

FX Cruiser on 3,58 metriä pitkä ja painaa 383 kiloa.

Ajettavuudeltaan etevä FX Cruiser on suunniteltu myös sellaiseen vesijetin rooliin, kuin veturiksi, ja siksi perästä löytyy vetokoukku. Jetillä voi vetää esimerkiksi vesihiihtäjää, tai miksei jopa varjoliitäjää. Istuinosa on tarkoitettu pidempääkin taivalta varten, ja ohjaustangon voi säätää yläasentoon, mikäli jettiä haluaa ajaa seisoma-asennossa. Yamahassa ei ole tuulilasia, mutta jalansijojen vedenpoistokanavat estävät sen epämukavan tulvimisen.

FX Cruiser HO -mallista löytyy vakiona viiden tuuman kosketusnäyttö. Perustilassa se toimii mittaristona, ja näyttää runsaasti suoritusarvoja. Connext -näytöltä löytyy kuitenkin myös muita toimintoja, kuten navigaattori, ja järjestelmän saa liitettyä älypuhelimeen, jonka kautta onnistuu esimerkiksi musiikin kuuntelu jettiin integroitujen 5-tuumaisten kaiuttimien kautta.

FX Cruiserista HO:sta löytyy 1 812-kuutioinen, nelisylinterinen Yamaha Marine Engine. Tehoa on 180 hevosvoimaa. Saatavilla on myös 250 hevosvoiman FX Cruiser SVHO. Suomen hinnaksi FX Cruiser HO:lle kerrotaan 25 490 euroa, tehokkaamman mallin maksaessa 1 500 euroa enemmän.

Lähteet: Sea-Doo, Yamaha

Luetuimmat