Talviautoilua

Ajoneuvot Uutinen 3.12.2017

Viisi vinkkiä talviautoiluun – näin säästät rahaa

Pienellä harkinnalla voi säästää jopa satoja euroja vuodessa. Motiva tarjoaa viisi vinkkiä talviautoiluun järkevästi ja edullisesti.

Talviautoilijan tulee hallita tietyt niksit, vaikka terveellä järjellä pääsee pitkälle.

Ennakointi on liikenteessä valttia monellakin tapaa. Motiva esittelee talviautoilijalle turvallisuutta ja taloudellisuutta edistäviä keinoja. Ohessa viisi rahanarvoista vinkkiä talviautoiluun.

Talviniksien lisäksi Motiva muistuttaa sähköautoa lataavia siitä, että kaikki kotipistorasiat eivät edelleenkään sovellu sähköauton lataamiseen. Aihe on ajankohtainen, sillä 18.11. lähtien Type 2 -pistoke on ollut pakollinen kaikissa julkisissa latauspisteissä. Lataamisaihetta on käsitelty Moottorin verkossa jo aiemmin.

Tarkasta rengaspaineet

Oikeilla rengaspaineilla turvallisuus paranee ja polttoainetta säästyy. Väärä rengaspaine johtaa nopeampaan renkaiden kulumiseen ja auton hallittavuuden heikkenemiseen. Talvella, kelien lauhtuessa, asiaan on syytä kiinnittää erityistä huomiota.

– Yleensäkin rengaspaineet on hyvä tarkastaa kerran kuukaudessa, painottaa Motivan johtava asiantuntija Vesa Peltola.

Motivan mukaan rengaspaine laskee noin 0,1 baria kymmentä Celsius-astetta kohti. Jos rengaspaine on +20 asteen lämpötilassa tasolla 2,4 bar, se on -20 asteen lämpötilassa enää 2,0 baria.

Peltola kertoo, että noin 0,5 barin muutosta on käytännössä mahdotonta havaita silmällä, mutta se lisää henkilöauton kulutusta pari desilitraa sadalla kilometrillä.

Esilämmitä moottoria

Moottorin esilämmityksellä on mahdollista saavuttaa sekä säästöjä että pienempiä päästöjä.

Esilämmitys vähentää terveydelle haitallisia pakokaasupäästöjä ensimmäisten kilometrien aikana liikkeellelähdön jälkeen. Samalla nopeasti käynnistyksen jälkeen sisältäkin lämpiävä auto parantaa liikenneturvallisuutta ja ajomukavuutta.

Moottorin esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän mitä vanhempi auto on. Sähköautoilijalle suositellaan sisätilojen esilämmitystä, sillä kaikki lämmitykseen tarvittava energia on pois ajoakun kapasiteetista. Tämä lyhentää toimintamatkaa entisestään.

– Toimintamatka tuppaa sähköautossa muutenkin pakkasilla lyhenemään, tarkentaa Peltola.

Motiva suosittelee aloittamaan moottorin esilämmityksen nykyään vasta kelien siirtyessä pakkasen puolelle.

Sähköisellä esilämmityksellä suositeltu lämmitysaika vaihtelee 0,5–3 h välillä ja polttoainetoimisella 10–30 minuutin välillä vallitsevan ulkolämpötilan mukaan.

Käytä sähkölaitteita harkiten

Sähkölaitteiden käyttäminen ajon aikana kuluttaa energiaa, joka lisää kulutusta. Polttomoottoriauto on voimalaitoksena kehno, sillä tarvittava sähkö on tuotettava moottorin käyttämällä laturilla. Tämä ei ole kaikkein energiatehokkain vaihtoehto.

Motivan mukaan bensiinimoottorisella autolla yhden kilowattitunnin tuottaminen kuluttaa sadalla kilometrillä noin 0,6–0,7 litraa polttoainetta. Laskelmien perusteella auton tuottama sähkö on yli 6 kertaa kalliimpaa kuin verkkosähkö.

Tästä syystä esimerkiksi istuimen tai takalasin lämmitintä ei kannata pitää turhaan päällä.

Ylimääräinen paino pois

Autoon unohtuu helposti ylimääräisiä esineitä, jotka kulkevat matkassa ilman määränpäätä.

Erityisesti suksiboksi saattaa kulkea katolla tarpeettomasti talvilomareissun jälkeen.

Lisäkuorma ja -ilmanvastus nostavat aina auton kulutusta. Motivan arvion mukaan kulutus kasvaa 0,1–0,2 l/100 km jokaista sataa kuormakiloa kohti, joten ylimääräinen tavara kannattaa poistaa myös tavaratilasta ja kattoteline on syytä irrottaa kun sitä ei tarvita.

Lisäkuorma käy nimittäin varkailla autoilijan lompakolla.

Aja ennakoiden

Talvella on syytä ajaa rauhallisesti myös kelien puolesta, mutta tämän lisäksi turhat hidastukset ja kiihdytykset lisäävät polttoaineenkulutusta.

Havainnointi ja pelivaran jättäminen ovat tärkeässä asemassa. Motiva kehottaa hyödyntämään auton liike-energiaa samaan tapaan kuin pyöräillessä.

– Samat asiat taloudelliseen ajotapaan pätevät kyllä ympäri vuoden, Peltola muistuttaa.

Viisi vinkkiä talviautoiluun

  1. Tarkasta rengaspaineet
  2. Esilämmitä moottoria
  3. Käytä sähkölaitteita harkiten
  4. Ylimääräinen paino pois
  5. Aja ennakoiden

Lähde: Motiva Kuvat: Antti Hentinen, Santeri Petrell ja Jari Saarentaus

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat