16.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Polo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volkswagen Polo on poiminut kiitettävän joukon isommista malleista tuttuja kuljettajaa avustavia järjestelmiä pikkuautoluokkaan. Hyvää: uusia hyödyllisiä varusteita pikkuautoluokkaan. Huonoa: peilin säätönupin nurinkurinen toiminta, vakionopeussäädin paketoitu lisävarusteeksi. Uuden Polon hintahaitari bensiinimalleissa on 15 500–22 880 euroa ja dieseleissä 17 950–23 050 euroa. Uusista pikkuauton omistajan ulottuville tuoduista varusteista monitörmäysjarrutus on vakiona jo halvimmassa malliversiossa. Järjestelmän tarkoituksena on kolaritilanteessa vähentää onnettomuuden seurauksia. Jos törmäys tapahtuu, järjestelmä jarruttaa automaattisesti ja kuljettajan jarruttaessa tehostaa jarrutuksen vaikutusta. Kuljettajan kiihdyttäessä ohittaa kuljettajan toiminta kuitenkin järjestelmän. Kuljettajan väsymyksentunnistus on vakiona vain kalleimmassa Highline-varusteversiossa. Halvimpiin Trendlineen ja Comfortlineen sitä ei saa edes lisävarusteena. Järjestelmä seuraa kuljettajan ajamista ja varoittaa epäilemästään kuljettajan väsymyksestä tarvittaessa viiden sekunnin äänimerkillä ja mittariston varoitusviestillä. Sport Select -alusta on 436 euron lisävaruste. Sähköisesti säädettävän iskunvaimennuksen perussäätö asettuu perinteisen mukavuuspainotteisen ja urheilullisen asetuksen väliin. Sport-asetuksella jousitus muuttuu dynaamisemmaksi ja jäykemmäksi. Tätä alustaa ei saa 55 kW:n moottorin yhteyteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vakionopeussäädin lisävarustepaketissa Mukautuva vakionopeussäädin, johon on liitetty myös hätäjarrutustoiminto, lisää auton ajomukavuutta ja turvallisuutta oleellisesti. Aikaisemmin isommista sisaruksista tutun varusteen saa nyt myös Poloon, mutta vain lisävarustepaketin mukana. Paketti kantaa nimeä Comfort ja sen hinta perusvarustetason mukaan on 550–620 euroa. Hinta ei ole suuren suuri, koska samaan rahaan paketissa tulevat pysäköintitutkat eteen ja taakse, etäisyysnäyttö ja äänimerkki sekä monitoiminäyttö. Kaikki erinomaisia apulaisia, jotka tukevat ja auttavat kuljettajaa jatkuvasti päivittäisessä ajossa. Nimensä mukaisesti mukautuva vakionopeussäädin tarkkailee edessä olevaa ajoneuvoa ja säätelee vauhtia tämän mukaan. Hätäjarrutustoiminto varoittaa kuljettajaa edessä olevasta esteestä ja avustaa kuljettajaa lisäämällä jarrutusvoimaa tai jopa suorittaa automaattisen jarrutuksen, jos kuljettaja ei reagoi. Aluksi viisi moottoria Uusi Volkswagen Polo on Suomessa aina neliovinen. Paikkoja on viidelle. Tavaratilaa on 280 litraa ja kahdessa kalliimmassa varusteversiossa tavaratilan pohjan alla on tilaa pikkutavaroille. Bensiinimoottoreita on aluksi tarjolla kolme. Kolmisylinterinen 1-litrainen monipistesuihkutusmoottori tarjoaa tehoa 55 kW (75 hv). Nelisylinterisiä suorasuihkutusmoottoreita on kaksi ja niiden tehot ovat 66 kW (90 hv) ja 81 kW (110 hv). Dieselvaihtoehtoina on kaksi 1,4-litraista kolmesylinteristä TDI-moottoria, joiden tehot ovat 55 kW ( 75 hv) ja 66 kW (90 hv). Loppuvuodesta myyntiin tulevat Polo BlueGT (110 kW) ja Polo GTI 1,8-litraisella TSI-moottorilla (141 kW). Yksilitrainen maltilliselle Koeajossa yksilitrainen moottori tuntui ajoittain turhankin lungilta. Se sopii ilman muuta parhaiten kuljettajalle, joka nauttii maltillisesta ja kiireettömästä ajosta ja osaa ennakoida esimerkiksi ohitustilanteet hyvin. Kun yksilitraisen kulutuskin on tehtaan ilmoituksen mukaan hiukan korkeampi kuin 1,2-litraisen nelisylinterisen bensiinimoottorin, on vaikea keksiä ostohinnan lisäksi mitään muita syitä, miksi valita pienin moottori. Halvin yksilitrainen on noin 2 600 euroa halvempi kuin halvin 1,2-litrainen, mutta moottorin tehon lisäksi halvemman ostaja joutuu tinkimään myös varustelusta. Myydyimmäksi malliversioksi maahantuoja ennakoi 1,2-litraista bensiinimoottoria. DSG-automaatti tulee maahantuojan arvion mukaan vaihteistoksi 40 prosenttiin uusista Poloista. DSG:tä ei saa 55 kW:n moottorin yhteyteen. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja Volkswagen Polo Hinta alkaen 15 500 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 999 cm³, 3-sylinterinen, neljä venttiiliä/sylinteri monipistesuihkutusmoottori. Teho 55 kW (75 hv), 6200 r/min Vääntö 95 Nm (3000-4300 r/min) Vääntö 95 Nm (3000-4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,3 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 3972 mm, leveys 1682 mm, korkeus 1453 mm, akseliväli 2470 mm Tavaratila: 280 l Omamassa: 1055 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?