16.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Polo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volkswagen Polo on poiminut kiitettävän joukon isommista malleista tuttuja kuljettajaa avustavia järjestelmiä pikkuautoluokkaan. Hyvää: uusia hyödyllisiä varusteita pikkuautoluokkaan. Huonoa: peilin säätönupin nurinkurinen toiminta, vakionopeussäädin paketoitu lisävarusteeksi. Uuden Polon hintahaitari bensiinimalleissa on 15 500–22 880 euroa ja dieseleissä 17 950–23 050 euroa.Uusista pikkuauton omistajan ulottuville tuoduista varusteista monitörmäysjarrutus on vakiona jo halvimmassa malliversiossa. Järjestelmän tarkoituksena on kolaritilanteessa vähentää onnettomuuden seurauksia.Jos törmäys tapahtuu, järjestelmä jarruttaa automaattisesti ja kuljettajan jarruttaessa tehostaa jarrutuksen vaikutusta. Kuljettajan kiihdyttäessä ohittaa kuljettajan toiminta kuitenkin järjestelmän.Kuljettajan väsymyksentunnistus on vakiona vain kalleimmassa Highline-varusteversiossa. Halvimpiin Trendlineen ja Comfortlineen sitä ei saa edes lisävarusteena.Järjestelmä seuraa kuljettajan ajamista ja varoittaa epäilemästään kuljettajan väsymyksestä tarvittaessa viiden sekunnin äänimerkillä ja mittariston varoitusviestillä.Sport Select -alusta on 436 euron lisävaruste. Sähköisesti säädettävän iskunvaimennuksen perussäätö asettuu perinteisen mukavuuspainotteisen ja urheilullisen asetuksen väliin.Sport-asetuksella jousitus muuttuu dynaamisemmaksi ja jäykemmäksi. Tätä alustaa ei saa 55 kW:n moottorin yhteyteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakionopeussäädin lisävarustepaketissaMukautuva vakionopeussäädin, johon on liitetty myös hätäjarrutustoiminto, lisää auton ajomukavuutta ja turvallisuutta oleellisesti. Aikaisemmin isommista sisaruksista tutun varusteen saa nyt myös Poloon, mutta vain lisävarustepaketin mukana.Paketti kantaa nimeä Comfort ja sen hinta perusvarustetason mukaan on 550–620 euroa. Hinta ei ole suuren suuri, koska samaan rahaan paketissa tulevat pysäköintitutkat eteen ja taakse, etäisyysnäyttö ja äänimerkki sekä monitoiminäyttö.Kaikki erinomaisia apulaisia, jotka tukevat ja auttavat kuljettajaa jatkuvasti päivittäisessä ajossa.Nimensä mukaisesti mukautuva vakionopeussäädin tarkkailee edessä olevaa ajoneuvoa ja säätelee vauhtia tämän mukaan.Hätäjarrutustoiminto varoittaa kuljettajaa edessä olevasta esteestä ja avustaa kuljettajaa lisäämällä jarrutusvoimaa tai jopa suorittaa automaattisen jarrutuksen, jos kuljettaja ei reagoi.Aluksi viisi moottoriaUusi Volkswagen Polo on Suomessa aina neliovinen. Paikkoja on viidelle. Tavaratilaa on 280 litraa ja kahdessa kalliimmassa varusteversiossa tavaratilan pohjan alla on tilaa pikkutavaroille.Bensiinimoottoreita on aluksi tarjolla kolme. Kolmisylinterinen 1-litrainen monipistesuihkutusmoottori tarjoaa tehoa 55 kW (75 hv). Nelisylinterisiä suorasuihkutusmoottoreita on kaksi ja niiden tehot ovat 66 kW (90 hv) ja 81 kW (110 hv).Dieselvaihtoehtoina on kaksi 1,4-litraista kolmesylinteristä TDI-moottoria, joiden tehot ovat 55 kW ( 75 hv) ja 66 kW (90 hv).Loppuvuodesta myyntiin tulevat Polo BlueGT (110 kW) ja Polo GTI 1,8-litraisella TSI-moottorilla (141 kW).Yksilitrainen maltilliselleKoeajossa yksilitrainen moottori tuntui ajoittain turhankin lungilta. Se sopii ilman muuta parhaiten kuljettajalle, joka nauttii maltillisesta ja kiireettömästä ajosta ja osaa ennakoida esimerkiksi ohitustilanteet hyvin.Kun yksilitraisen kulutuskin on tehtaan ilmoituksen mukaan hiukan korkeampi kuin 1,2-litraisen nelisylinterisen bensiinimoottorin, on vaikea keksiä ostohinnan lisäksi mitään muita syitä, miksi valita pienin moottori.Halvin yksilitrainen on noin 2 600 euroa halvempi kuin halvin 1,2-litrainen, mutta moottorin tehon lisäksi halvemman ostaja joutuu tinkimään myös varustelusta.Myydyimmäksi malliversioksi maahantuoja ennakoi 1,2-litraista bensiinimoottoria. DSG-automaatti tulee maahantuojan arvion mukaan vaihteistoksi 40 prosenttiin uusista Poloista. DSG:tä ei saa 55 kW:n moottorin yhteyteen.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja Volkswagen Polo Hinta alkaen 15 500 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 999 cm³, 3-sylinterinen, neljä venttiiliä/sylinteri monipistesuihkutusmoottori. Teho 55 kW (75 hv), 6200 r/min Vääntö 95 Nm (3000-4300 r/min) Vääntö 95 Nm (3000-4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,3 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 3972 mm, leveys 1682 mm, korkeus 1453 mm, akseliväli 2470 mm Tavaratila: 280 l Omamassa: 1055 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?