16.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Polo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volkswagen Polo on poiminut kiitettävän joukon isommista malleista tuttuja kuljettajaa avustavia järjestelmiä pikkuautoluokkaan. Hyvää: uusia hyödyllisiä varusteita pikkuautoluokkaan. Huonoa: peilin säätönupin nurinkurinen toiminta, vakionopeussäädin paketoitu lisävarusteeksi. Uuden Polon hintahaitari bensiinimalleissa on 15 500–22 880 euroa ja dieseleissä 17 950–23 050 euroa. Uusista pikkuauton omistajan ulottuville tuoduista varusteista monitörmäysjarrutus on vakiona jo halvimmassa malliversiossa. Järjestelmän tarkoituksena on kolaritilanteessa vähentää onnettomuuden seurauksia. Jos törmäys tapahtuu, järjestelmä jarruttaa automaattisesti ja kuljettajan jarruttaessa tehostaa jarrutuksen vaikutusta. Kuljettajan kiihdyttäessä ohittaa kuljettajan toiminta kuitenkin järjestelmän. Kuljettajan väsymyksentunnistus on vakiona vain kalleimmassa Highline-varusteversiossa. Halvimpiin Trendlineen ja Comfortlineen sitä ei saa edes lisävarusteena. Järjestelmä seuraa kuljettajan ajamista ja varoittaa epäilemästään kuljettajan väsymyksestä tarvittaessa viiden sekunnin äänimerkillä ja mittariston varoitusviestillä. Sport Select -alusta on 436 euron lisävaruste. Sähköisesti säädettävän iskunvaimennuksen perussäätö asettuu perinteisen mukavuuspainotteisen ja urheilullisen asetuksen väliin. Sport-asetuksella jousitus muuttuu dynaamisemmaksi ja jäykemmäksi. Tätä alustaa ei saa 55 kW:n moottorin yhteyteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vakionopeussäädin lisävarustepaketissa Mukautuva vakionopeussäädin, johon on liitetty myös hätäjarrutustoiminto, lisää auton ajomukavuutta ja turvallisuutta oleellisesti. Aikaisemmin isommista sisaruksista tutun varusteen saa nyt myös Poloon, mutta vain lisävarustepaketin mukana. Paketti kantaa nimeä Comfort ja sen hinta perusvarustetason mukaan on 550–620 euroa. Hinta ei ole suuren suuri, koska samaan rahaan paketissa tulevat pysäköintitutkat eteen ja taakse, etäisyysnäyttö ja äänimerkki sekä monitoiminäyttö. Kaikki erinomaisia apulaisia, jotka tukevat ja auttavat kuljettajaa jatkuvasti päivittäisessä ajossa. Nimensä mukaisesti mukautuva vakionopeussäädin tarkkailee edessä olevaa ajoneuvoa ja säätelee vauhtia tämän mukaan. Hätäjarrutustoiminto varoittaa kuljettajaa edessä olevasta esteestä ja avustaa kuljettajaa lisäämällä jarrutusvoimaa tai jopa suorittaa automaattisen jarrutuksen, jos kuljettaja ei reagoi. Aluksi viisi moottoria Uusi Volkswagen Polo on Suomessa aina neliovinen. Paikkoja on viidelle. Tavaratilaa on 280 litraa ja kahdessa kalliimmassa varusteversiossa tavaratilan pohjan alla on tilaa pikkutavaroille. Bensiinimoottoreita on aluksi tarjolla kolme. Kolmisylinterinen 1-litrainen monipistesuihkutusmoottori tarjoaa tehoa 55 kW (75 hv). Nelisylinterisiä suorasuihkutusmoottoreita on kaksi ja niiden tehot ovat 66 kW (90 hv) ja 81 kW (110 hv). Dieselvaihtoehtoina on kaksi 1,4-litraista kolmesylinteristä TDI-moottoria, joiden tehot ovat 55 kW ( 75 hv) ja 66 kW (90 hv). Loppuvuodesta myyntiin tulevat Polo BlueGT (110 kW) ja Polo GTI 1,8-litraisella TSI-moottorilla (141 kW). Yksilitrainen maltilliselle Koeajossa yksilitrainen moottori tuntui ajoittain turhankin lungilta. Se sopii ilman muuta parhaiten kuljettajalle, joka nauttii maltillisesta ja kiireettömästä ajosta ja osaa ennakoida esimerkiksi ohitustilanteet hyvin. Kun yksilitraisen kulutuskin on tehtaan ilmoituksen mukaan hiukan korkeampi kuin 1,2-litraisen nelisylinterisen bensiinimoottorin, on vaikea keksiä ostohinnan lisäksi mitään muita syitä, miksi valita pienin moottori. Halvin yksilitrainen on noin 2 600 euroa halvempi kuin halvin 1,2-litrainen, mutta moottorin tehon lisäksi halvemman ostaja joutuu tinkimään myös varustelusta. Myydyimmäksi malliversioksi maahantuoja ennakoi 1,2-litraista bensiinimoottoria. DSG-automaatti tulee maahantuojan arvion mukaan vaihteistoksi 40 prosenttiin uusista Poloista. DSG:tä ei saa 55 kW:n moottorin yhteyteen. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja Volkswagen Polo Hinta alkaen 15 500 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 999 cm³, 3-sylinterinen, neljä venttiiliä/sylinteri monipistesuihkutusmoottori. Teho 55 kW (75 hv), 6200 r/min Vääntö 95 Nm (3000-4300 r/min) Vääntö 95 Nm (3000-4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,3 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 3972 mm, leveys 1682 mm, korkeus 1453 mm, akseliväli 2470 mm Tavaratila: 280 l Omamassa: 1055 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?