11.6.2017 Ajoneuvot AMG 50 vuotta: lyhyt katsaus Affalterbachin merkkipaaluihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Hans-Werner Aufrecht ja Erhard Melcher pistivät vuonna 1967 pystyyn virityspajansa, tuskin he arvasivat millainen menestystarina on luvassa. Vuonna 1967 perustettu AMG Motorenbau und Entwicklungsgesellschaft mbH oli lähtölaukaus tarinalle, joka kertoo tehon hurmasta radalla ja kadulla. Mercedes-Benziltä lähteneiden insinöörien, Hans-Werner Aufrechtin ja Erhard Melcherin (aloituskuvassa) päähänpistosta on kasvanut 50 vuodessa brändi, joka on tae yleensä riittävästä suorituskyvystä.AMG toimi pitkään itsenäisenä virityspajana, kunnes 1990 luvassa oli virallinen yhteistyösopimus Daimler-Benzin kanssa, avaten ovet yhteiselle kehitystyölle ja jälleenmyyjäverkoston käytölle. Vuonna 1999 DaimlerChrysler osti 51% yhtiön osakkeista, ja lopulta 2005 Aufrecht myi viimeisetkin osakkeet Daimlerille.Saksan Affalterbachissa päämajaansa pitävä AMG on kasvanut vuosien varrella 1 600 henkilöä työllistäväksi voimanpesäksi. Viime vuonna AMG-brändättyjä Mercedeksiä myytiin lähes 100 000 kappaletta ja näyttäisikin siltä, että näin juhlan kunniaksi myyntiraja tuleekin ylittymään tänä vuonna.Nyt 50 vuotta täyttävä Mercedes-Benzin urheiluosasto on luonut vuosien varrella koko joukon klassikkomalleja kadulle ja radalle, mutta keskitymme nyt niistä muutamiin tärkeimmistä. Muista lukea myös juttumme AMG:n juhlivasta nykymallistosta!Ai niin. Jos mietit, mistä kirjaimet AMG tulevat, niin vataus on tietysti perustajiensa sukunimistä, G:n ollessa viittaus Aufrechtin synnyinkaupunki Großaspachiin. Nyt olet valmis tv-visailuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1971 AMG 300 SEL 6.8 Mercedes-Benz 300 SEL 6.8:aan pohjautuva AMG-kilpuri antoi myrskyvaroituksen nuoren kilpapajan kyvyistä voittamalla luokkansa ja olemalla kokonaiskilpailun toinen Spa-Francorchampsin 24 tunnin kilpailussa kaikkien ylllätykseksi. Hans Heyerin ja Clemens Schickentanzin luotsaamana 428-hevosvoimainen kilpasedan vauhditti AMG:n automaailman kartalle, keräten huomiota saksalaisia tv-kanavia myöten.1987 Mercedes-Benz 300E 5.6 AMG "Hammer"Eräänä AMG:n merkkipaaluna pidetään itseasiassa Melcherin kehittämää neliventtiilitekniikkaan perustuvaa sylinterikantta, jonka nähdään olleen yhtiön historiassa sen "yksi mies, yksi moottori" -kokoonpanofilosofian takana.Kaikkein mielenkiintoisin käyttökohde tuolle sylinterikannelle löytyi kuitenkin W124-sukupolven coupésta, yli 5-litraisen V8:n suorituskyvyn ollessa järjettömät 360 hevosvoimaa. Vuosien varrella moottorikoko kasvoi aina 5,0-litrasta 6,0:aan, koska miksipä ei.Vieläkin tärkeämpää on auton aiheuttama maine. Yhdysvaltalaiset automediat nimesivät auton lempinimellä Hammer, vasara. 0–98 km/h taittui 5,3 sekunnissa eivätkä 1980-luvun ylisanat meinanneet riittää auton kuvailemiseen.1992 AMG Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution IISaksalaisen vakioauton luonnollisena temmellyskenttänä nähtiin varsinkin 1990-luvulla DTM-sarja. Kotoisan 190-Mercedeksen kilpuriversiolla nähtiin ajamassa myös muuan Keke Rosberg, joka poseeraa kuvassa Ellen Lohrin kanssa. Lohr kuuluukin Saksan menestyneimpiin naiskuljettajiin voitettuaan toukokuussa 1992 Hockenheimringin kilpailun, jossa Keke sijoittui kolmanneksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1993 Mercedes-Benz C 36 AMGVuonna 1990 solmitun AMG:n ja Mercedeksen yhteistyösopimuksen ensimmäinen suoranainen hedelmä oli C-sarjan AMG-versio. AMG ja Mercedes kehittivät autoa yhdessä ja toisaalta AMG:n menestykselle oli hyödyllistä päästä mukaan johtotähden jälleenmyyjäverkostoon. Moottorina mallissa nähtiin 3,6-litrainen rivikutonen, josta saatiin vauhdin hurmaa 284 hevosvoiman verran.Vuonna 1996 C 36 AMG saavutti myös toisen AMG-merkkipaalun, sillä mallista tuli Formula 1:n virallinen turva- ja lääkintäauto. Yhteistyö on jatkunut siitä saakka.C 36 AMG:tä myytiin noin 5 000 kappaletta vuoteen 1997 kestäneen myynnin aikana, tehden siitä AMG:n ensimmäisen "bestsellerin".1997 Mercedes-Benz SL 73 AMG"Maailman nopein roadster" lukee kuvatekstinä, eikä syyttä. Vuonna 1995 SL 72 -versiona esitelty R129-sukupolven SL 73 AMG on eräs tämän listan sekopäisimmistä yhdistelmistä. V12-moottorin iskutilavuus oli peräti 7,3 litraa, josta saatiin 525 hevosvoimaa. AMG:nsä tunteville lukemat ovat tuttuja hyperauto Pagani Zondasta, jossa käytettiin samaa moottoria.SL 73 AMG jäi harvinaisuudeksi 85 tuotetun auton voimin. Sisarmallina nähtiin vieläkin harvinaisempi SL 70 AMG, jossa V12 oli mallimerkinnän mukaisesti 7,0-litrainen ja S 73 AMG, joka esitteli mörkömoottorin tutun S-sarjan asuun puettuna.1998 Mercedes-Benz CLK GTRÄärimmäisimpiin Mercedes-malleihin kuuluu ehdottomasti CLK GTR, joka oli CLK GTR / CLK LM -kilpurin luokitusversio. 6,9-litrainen V12 tuotti 612 hevosvoimaa ja 775 newtonmetriä vääntöä, sillä katuautona mallin ei tarvinnut noudattaa sääntöjen rajoituksia. FIA GT1 -luokitussyistä valmistetun auton tuotanto jäi 25 kappaleeseen, sillä kyseessä on kuitenkin katulaillinen kilpa-auto.Tarjolla oli kuitenkin esimerkiksi ilmastointi, varustelokeroita ja luistonesto. CLK:sta malli lainasi vain mittariston sekä keulailmeen valoineen.AMG:n tälle vuodelle kiusoittelema "Project One" -hyperauto näyttää muuten silhuettikuvissa melko tutulta...Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy2007 Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black SeriesKovempia aineita kaipaaville Mercedes-AMG toi tarjolla CLK 63 AMG:n erikoismallin, Black Series. Lisätehon kaveriksi muun muassa taka-akselistoa vahvistettiin, joten poistetuista varusteista (esim. takapenkit) huolimatta painoa oli perusmallia enemmän. Syntisen kuuloinen 6,2.litrainen V8 tuotti 507 hevosvoimaa ja 630 newtonmetriä, eli 25 hevosvoimaa perus CLK 63 AMG:tä enemmän. Kiihdytys 0–100 km/h suoriutui 4,3 sekunnissa. Samalla malli aloitti tradition, sillä myös muista AMG-malleista on myöhemmin nähty Black-versioita.2010 Mercedes-Benz SLS AMGLippulaivamalli SLS oli tärkeä askel erityisesti AMG:lle, joka osoitti, että se kykenee suunnittelemaan kokonaisia autoja suorituskyvyn parantamisen lisäksi. Jos auto näyttää valmiiksi tutulta, ei ihme. Sen ulkonäköön on tarkoituksella haettu linjoja Mercedeksen ikonisesta 300 SL -lokinsiivestä. Ensimmäinen AMG:lle tyyppikilvitetty automalli ei siis todellakaan tähdännyt alas esikuvaa etsiessään.6,2-litrainen ahdettu V8 tuotti 571 hevosvoimaa ja 650 newtonmetriä vääntöä, joten 1 620 kilogramman painosta huolimatta SLS ampaisi 100 km/h:n vain 3,8 sekunnissa. Huippunopeus oli elektronisesti rajoitettu 317 km/h.SLS:n perintö on puolestaan näkyvillä nykyisessä AMG GT -mallistossa.2012 Mercedes-Benz G 65 AMGMercedeksen ikonisen G-sarjan ja AMG:n liitto ei ole millään muotoa uusi asia, mutta vuonna 2012 järjen kahleet ropisivat lopultakin suhteen ympäriltä. 6-litraisen V12-moottorin ja muutaman turbon voima riittää linkoamaan pihavajan ja panssarivaunun yhdistelmän 0–100 km/h ripeässä 5,3 sekunnissa, huippunopeuden ollessa elektronisesti rajoitettu 230 km/h.612 hevosvoiman ja 1000 newtonmetrin vimmasta huolimatta tulos on jo melko järjetön. Valmistajan mukaan kyseessä on nopein G-sarjan versio, mutta pikkulintujen sekuntikellon mukaan pienempi G 63 AMG:n on nopeampi, 65:n ollessa olemassa niille, jotka todella kaipaavat 12 sylinteriä.Niin tai näin, niinpä niin.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Mercedes-AMGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 23.11.2024 Uutinen Vanteet vinkuralle, renkaat puhki – routakuoppavahinkojen määrä kasvussa 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 24.11.2024 Ajatuksia autoista Jaguarin paluu ja ruusukultaluksuksen tahmea lumo – Ajatuksia autoista 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys '41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 24.11.2024 Lentokoneet Norwegian valmistautuu Rovaniemen sesonkiin lisäämällä 25 prosentilla lentoja Helsingistä, ja avaamalla kaksi uutta reittiä Euroopasta 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi