3.6.2017 Ajoneuvot Elämyksiä radalla – Viisikymppinen AMG juhlii railakkaasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juhlavuottaan viettävät väkivahvat Mercedes-AMG:t ovat kotonaan Falkenbergin moottoriradalla. Päivä Ruotsin länsirannikolla alkaa apeissa tunnelmissa, sillä aamupäivän ajan on sadellut tiuhasti. Göteborgin eteläpuolella Falkenbergin radalla odottaa vauhdikas iltapäivä. Onneksi sinne on vielä ajomatkaa, joten toiveissa on, että sääennustus pitää kerrankin paikkaansa ja iltapäiväksi selkenee. Näin myös käy. Falkenbergin radalle saavuttaessa selviää, että asvaltin pinta on ehtinyt kuivahtaa. Sitä on edesauttanut myös navakka tuuli. Radan pinta ei ole kuitenkaan aivan täyskuiva, joten oikean nilkan oikaisemisen kanssa saa tänään olla tarkkana. Falkenbergs Motorbana on oikea paikka tulla koettelemaan puolta vuosisataansa juhlivan Mercedes-AMG -autokatraan kykyjä. Myös radalla juhlitaan tänä syksynä pyöreitä. Juhlat ovat tiedossa loppukesästä eli sunnuntaina elokuun 6. päivänä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy AMG – tae voimasta AMG on ollut tae urheilullisista autoista ja moottoreista, joissa yhdistyvät teho ja kestokyky, nuo toisilleen vastakkaiset ominaisuudet. Intohimo, vauhdinnälkä ja käsityötaidot ovat vankka kolmijalka, jonka varassa AMG on raivannut tiensä tunnustetuksi väkevän etenemisen osaajaksi. AMG:n taru on kertomus kahdesta miehestä. Hans-Werner Aufrecht ja Erhard Melcher olivat moottorien testauksen ja virittelyn velhoja, jotka eivät lannistuneet vastoinkäymisistä. Kaikki alkoi Aufrechtin omasta autotallista ja vapaa-ajalta. Kaksikon kehittämä auto nousi vuoden 1971 Span 24 tunnin kisassa luokkavoittoon. AMG oli lyönyt itsensä tietoisuuteen. Nykyisin Mercedes-AMG-mallistossa on tarjolla yli 50 urheilullista mutta katukäyttöön soveltuvaa vaihtoehtoa: maailman tehokkaimmasta sarjatuotannossa olevasta nelisylinterisestä aina 12-sylinterisiin S-sarjan S, S coupé ja SL 65 -malleihin saakka. Hikinen iltapäivä Valittavana on viisi eri autoa: C 63 S, GLA 45 4Matic, C 43 4Matic, A 45 4Matic ja CLA 45 4Matic – ja mikä hauskinta, autoja voi vaihdella. Ja sekin sopii, etten ole kahdessa ensimmäisessä ajoryhmässä: pohjoismaalaiset autotoimittajakollegat saavat lämmitellä renkaat meitä varten. Pieleen menneestä pankkiryöstöstä kertova Hikinen iltapäivä -elokuva (Dog Day Afternoon, 1975) oli näyttelijä Al Pacinon läpimurto. Falkenbergissä hikinen iltapäivä ei omalla kohdalla ollut erityinen läpimurto. Kartalta katsottuna 1 843-metrinen rata näyttää lyhyeltä ja profiililtaan helpolta, mutta silti se imee mehut. Jo korkeuserot tuovat oman mausteensa auton ja ajolinjojen paimentamiseen. Metkut tutuiksi Esimerkiksi F1-kisojen televisiosta seuraaminen luo illuusion maltillisesta vauhdista, vaikka autot rynnivät fysiikan lakeja uhmaten toistasataa läpi jyrkkien mutkien ja renkaat ratareunuksia hipoen. Täytyy nostaa hattua kaikille kilpakuskeille, joiden vauhti ei laannu tai keskittyminen herpaannu ääriolosuhteissakaan. Mutkien metkut alkavat hiljalleen iskostua onnistuneiksi valinnoiksi: ajolinjat alkavat kierros kierrokselta muistuttaa toisiaan. Vauhtikin nousee. Enää ei radiopuhelimesta rätise alkukierrosten pottuilu: ”More, more, more, this is not a ecodriving…” Joku radalta leveästi hymyillen palaavasta ajoporukasta kertoili aiemmin vauhdin pääsuoran lopulla nousseen 245 kilometriin tunnissa. Oma vauhti ei yllä aivan näin korkealle, vaikka kierros kierrokselta hivutankin jarruttamisen hitusen myöhemmäksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hauskaa ja riipivää Urheilullinen ajaminen suljetulla rata-alueella pätevien ajokouluttajien ohjeistuksella on yhtä aikaa hauskaa ja elämyksellistä, mutta myös hermoja riipivää. Jokainen mutka vaatii oikeaa ajolinjaa, oikea-aikaista kaasun hölläämistä ja riittävän päättäväistä jarruttamista. Jokainen mutka, kierros kierrokselta. Omat rattikyvyt tulevat vastaan yhtä pian kuin pääsuoran päättävä tiukka oikea-vasen-oikea -mutkasarja. Olo on rata-ajon jäljiltä kuitti, mutta olihan se hauskaa – varsinkaan kun ei joudu maksamaan omista rahoista uusia renkaita. Ne ovat rankan ratapäivän jäljiltä lohduttomassa kunnossa. www.mercedes-amg.com www.mercedes-benz.fi www.falkenbergsmk.se Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Mäkinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?