16.1.2017 Ajoneuvot Katujen Formula – Mercedes-AMG Project One -hyperautoon yli 1000 hv Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes on vahvistanut Project Oneksi kutsutun hyperautoprojektin olevan todellakin katujen F1. Alunperin Pariisin autonäyttelyn yhteydessä julkistetusta Mercedeksen hyperautoprojektista on kerrottu jälleen uusia yksityiskohtia Detroitin autonäyttelyssä. Kiusoitteluluonnoksen lisäksi Mercedeksen johtohahmot kertoivat joitain tietoja ja tavoitteita koodinimellä 'Project One' kulkevasta hankkeesta. Äärimmäisyyksien hyperauton tekniikka lainataan Mercedeksen sangen voitokkaasta W07 F1-autosta. 1,6-litraisen V6-turbomoottorin lisäksi lainaukseen joutuu koko hybridijärjestelmä, sillä Project One käyttänee Formulan tavoin sekä kineettiseen energiaan perustuvaa MGU-K- että lämpöenergiaan perustuvaa MGU-H-latausjärjestelmää akkujensa lataamiseksi. Täyssähköistä toimintamatkaa Mercedes lupailee vain 25 kilometriä, mikä on linjassa McLaren P1:n ja Porsche 918 Spyderin kaltaisten hybridihypereitten kanssa. Ratakova Mercedes-AMG GT R tarjonnee käsityksen Project Onen muotoilutyylistä. Mercedes–AMG:n johtohahmoihin kuuluva Tobias Moers kommentoi Autocarille, että merkin F1-moottori on paljon oletettua kestävämpi, joten sen pitäisi kestää katuajon leppoisammat rasitteet ongelmitta. Moottorin kierrosrajoitin on katuversiossakin yli 10 000 minuuttikierroksen lukemassa. Kilpureiden tavoin katuautojen moottorityöstä vastaa Mercedes-AMG:n Brixworthin voimalinjaosasto. Vetotavaksi tähän katujen Formulaan on tulossa neliveto, jossa etupyörien veto toteutetaan puhtaasti sähköisesti. Mekaanisesti yksinkertaisemman rakenteen lisäksi tällä saavutetaan etuakselin torque vectoring, jossa ajolinjaa voidaan hallita sähkömoottoreiden avulla. Vielä ei ole tiedossa miten katuautossa ratkaistaan päästörajojen ja F1-vaihteiston asettamat haasteet. 20 vuotta sitten Mercedes-Benz CLK GTR toi kilparatojen tekniikkaa kadulle. Mercedeksen tavoitteena on luoda Project Onesta hyötysuhteeltaan kaikkien aikojen paras hyperauto, joten suoranaisen tehokuninkaan roolin sijaan tavoitteena ovat myös keveys ja taloudellisuus. Auto on suunniteltu ensisijaisesti katukäyttöön eikä vain ratapäivien leluksi. Hiilikuituinen monokokkirakenne kätkee sisäänsä kuljettajan istuimen lisäksi kartanlukijan paikan, joten lapset täytynee kuskata kouluun yksitellen. Autosta julkaistu silhuettiluonnos tuo mieleen Mercedes-Benz CLK GTR:n, josta nähtiin myös kourallinen katuversioita. Moersin mukaan auton valmistusmäärä jää alle 300 yksilön, hintalapun ollessa noin kaksi miljoonaa euroa. Tilauskirja on täyttynyt lupaavalla tahdilla ja Mercedes olettaakin myyvänsä autot loppuun ennen syksyn Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä tapahtuvaa ensiesittelyä. Project Onen testien odotetaan alkavan lokakuussa ja muuan Lewis Hamiltonin sanotaan kuuluvan testaajien joukkoon. Varsinaisten autojen pitäisi saapua omistajilleen kesällä 2018. Lähde: Autocar, Mercedes-AMG Kuvat: Mercedes-AMG Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta