16.1.2017 Ajoneuvot Katujen Formula – Mercedes-AMG Project One -hyperautoon yli 1000 hv Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes on vahvistanut Project Oneksi kutsutun hyperautoprojektin olevan todellakin katujen F1. Alunperin Pariisin autonäyttelyn yhteydessä julkistetusta Mercedeksen hyperautoprojektista on kerrottu jälleen uusia yksityiskohtia Detroitin autonäyttelyssä. Kiusoitteluluonnoksen lisäksi Mercedeksen johtohahmot kertoivat joitain tietoja ja tavoitteita koodinimellä 'Project One' kulkevasta hankkeesta.Äärimmäisyyksien hyperauton tekniikka lainataan Mercedeksen sangen voitokkaasta W07 F1-autosta. 1,6-litraisen V6-turbomoottorin lisäksi lainaukseen joutuu koko hybridijärjestelmä, sillä Project One käyttänee Formulan tavoin sekä kineettiseen energiaan perustuvaa MGU-K- että lämpöenergiaan perustuvaa MGU-H-latausjärjestelmää akkujensa lataamiseksi. Täyssähköistä toimintamatkaa Mercedes lupailee vain 25 kilometriä, mikä on linjassa McLaren P1:n ja Porsche 918 Spyderin kaltaisten hybridihypereitten kanssa.Ratakova Mercedes-AMG GT R tarjonnee käsityksen Project Onen muotoilutyylistä.Mercedes–AMG:n johtohahmoihin kuuluva Tobias Moers kommentoi Autocarille, että merkin F1-moottori on paljon oletettua kestävämpi, joten sen pitäisi kestää katuajon leppoisammat rasitteet ongelmitta. Moottorin kierrosrajoitin on katuversiossakin yli 10 000 minuuttikierroksen lukemassa. Kilpureiden tavoin katuautojen moottorityöstä vastaa Mercedes-AMG:n Brixworthin voimalinjaosasto.Vetotavaksi tähän katujen Formulaan on tulossa neliveto, jossa etupyörien veto toteutetaan puhtaasti sähköisesti. Mekaanisesti yksinkertaisemman rakenteen lisäksi tällä saavutetaan etuakselin torque vectoring, jossa ajolinjaa voidaan hallita sähkömoottoreiden avulla. Vielä ei ole tiedossa miten katuautossa ratkaistaan päästörajojen ja F1-vaihteiston asettamat haasteet.20 vuotta sitten Mercedes-Benz CLK GTR toi kilparatojen tekniikkaa kadulle.Mercedeksen tavoitteena on luoda Project Onesta hyötysuhteeltaan kaikkien aikojen paras hyperauto, joten suoranaisen tehokuninkaan roolin sijaan tavoitteena ovat myös keveys ja taloudellisuus. Auto on suunniteltu ensisijaisesti katukäyttöön eikä vain ratapäivien leluksi. Hiilikuituinen monokokkirakenne kätkee sisäänsä kuljettajan istuimen lisäksi kartanlukijan paikan, joten lapset täytynee kuskata kouluun yksitellen. Autosta julkaistu silhuettiluonnos tuo mieleen Mercedes-Benz CLK GTR:n, josta nähtiin myös kourallinen katuversioita.Moersin mukaan auton valmistusmäärä jää alle 300 yksilön, hintalapun ollessa noin kaksi miljoonaa euroa. Tilauskirja on täyttynyt lupaavalla tahdilla ja Mercedes olettaakin myyvänsä autot loppuun ennen syksyn Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä tapahtuvaa ensiesittelyä. Project Onen testien odotetaan alkavan lokakuussa ja muuan Lewis Hamiltonin sanotaan kuuluvan testaajien joukkoon. Varsinaisten autojen pitäisi saapua omistajilleen kesällä 2018.Lähde: Autocar, Mercedes-AMG Kuvat: Mercedes-AMGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?