8.1.2022 Liikenne Automaattinen nopeusavustin pakolliseksi uusiin automalleihin heinäkuusta Perustason digitaalimittaristo on selkeä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkija: ”Nopeusavustimen kiistaton mahdollisuus on tukea kuljettajaa oikean tilannenopeuden valitsemisessa. Avustin ei tietysti pysty kuin paimentamaan nopeusrajoituksen noudattamiseen, mutta tämäkin olisi jo paljon.” EU:n uusi yleinen turvallisuusasetus tuo mukanaan sen, että uusissa henkilöautomalleissa on oltava pakollisena varusteena heinäkuusta 2022 lähtien automaattinen nopeusavustin. Heinäkuusta 2024 avustimesta tulee pakollinen kaikissa EU-alueella myytävissä uusissa autoissa.Uuden avustimen tekniset määrittelyt ovat nyt selvillä ja ne tarkoittavat esimerkiksi sitä, että jos tunnistettu nopeusrajoitus on tiedossa, on avustimen annettava kuljettajalle varoitus, kun nopeusmittarin näyttämä nopeus on noussut suuremmaksi kuin tunnistettu nopeusrajoitus.Varoitus on annettava jollakin seuraavista tavoista:näkyvä varoitus ja porrastetusti annettava äänimerkki näkyvä varoitus ja porrastetusti annettava tuntohavaintoon perustuva varoitus tai pelkkä tuntohavaintoon perustuva varoitusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaatimuksena selkeä varoitusMäärittelyjen mukaan näkyvän varoituksen on oltava selkeä ja kuljettajan helposti tunnistettavissa, ja se on annettava vilkuttamalla näyttöä tai sen vieressä olevaa optista lisämerkkiä.Varoitus on annettava 1,5 sekunnin kuluessa siitä, kun nopeusmittarin näyttämä nopeus ylittää tunnistetun nopeusrajoituksen, ja sen on jatkuttava ainakin viisi sekuntia porrastetun äänimerkin tai tuntohavaintoon perustuvan varoituksen päättymisestä tai kunnes nopeusmittarin näyttämä nopeus on enintään tunnistetun nopeusrajoituksen suuruinen, sen mukaan kumpi tapahtuu ensin.Onnettomuustietoinstituutin teknologiapäällikkö Tapio Koisaarella on valistuneita näkemyksiä nopeusavustimesta, onhan hän tutkinut autojen teknisten turvavarusteiden onnettomuuksia ehkäiseviä vaikutuksia.Keskeisiä kysymyksiä on kaksi: Voiko käydä niin, että nykyautojen älykäs nopeusavustinjärjestelmä on niin älykäs ja monipuolinen, ettei autoilija osaa käyttää sitä lainkaan tai oikein? Onko vaaraa, että auton ajo-ominaisuudet ulosmitataan eli kuski tuudittautuu liialliseen huolettomuuteen ja sinänsä pätevä tekniikka ja sen vääränlainen käyttö johtavat vaaroihin?Koisaari pohtii vastauksia monelta kantilta.– Kysymys palautunee jälleen siihen, että miten suunnitellut ominaisuudet (engineering effect) purevat käyttäjiin vai ulosmitataanko turvallisuus (behavioral adaptation). Käytettävyys on sitten vielä tukeva lisäteema, Koisaari erittelee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilannenopeuden valinnan tukena– Nopeusavustimen kiistaton mahdollisuus on tukea kuljettajaa oikean tilannenopeuden valitsemisessa. Avustin ei tietysti pysty kuin paimentamaan nopeusrajoituksen noudattamiseen, mutta tämäkin olisi jo paljon, Koisaari tähdentää.Koisaaren mukaan kuljettajien tosiasiallinen reaktio nopeusavustimiin on vielä arvoitus.– Periaatteessa osa kuljettajista saattaisi jättää nopeusrajoitusten seuraamisen kokonaan avustimelle, jos järjestelmä toimisi hyvin. Tämä ei tietysti ole tarkoitus.Miksi ihmiset ajavat ylinopeutta?Koisaari ei lähtökohtaisesti usko, että hyötyjen ulosmittaaminen olisi nopeusavustimen suurin haaste. Koisaaren ajatukset vievät aiheen kovaan ytimeen.– Oleellisempaa olisi kysyä, miksi ihmiset ajavat ylinopeutta. Toisinaan ylinopeutta ajetaan vahingossa, epähuomiossa tai muuten tarkoittamatta – tällöin avustin varmasti hyödyttää. Mutta monesti ylinopeus on tietoinen päätös vaikkapa kiireen takia ja ääritapauksissa kuljettaja on esimerkiksi päihtymyksen takia halukas riskinottoon.– Lisäksi veikkaisin, että käytettävyydeltään hyvän järjestelmän tekeminen on vaikeaa.Koisaari pohtii esimerkiksi sitä, kuinka voimakas ärsyke kuljettajalle annetaan rajoituksen ylityksestä. Havahduttaako se muuttamaan ajamista vai turtuuko kuljettaja siihen tai jääkö se huomiotta.– Hiukan yllättävästi liikenneturvallisuusasiantuntijat lobbasivat maltillisemman varoitussignaalin puolesta, jotta auton käyttäjät eivät kytkisi uutta avustinta pois käytöstä.Keskity liikenteeseen!Määrittelyjen mukaan pelkkä tuntohavaintoon perustuva varoitus on annettava 1,5 sekunnin kuluessa siitä, kun nopeusmittarin näyttämä nopeus ylittää tunnistetun nopeusrajoituksen, ja sen on jatkuttava, kunnes nopeusmittarin näyttämä nopeus on enintään tunnistetun nopeusrajoituksen suuruinen, tai vähintään 15 sekunnin ajan sen aloittamisesta.Tuntohavaintoon perustuva varoitus ei kuitenkaan saa missään tapauksessa kestää kauempaa kuin 20 sekuntia – myöskään nopeusrajoituksen perättäisten muutosten tapauksessa –, jotta se häiritsisi kuljettajaa mahdollisimman vähän.– Varminta lienee, että kuljettaja keskittyy liikenteeseen, Koisaari hymähtää käytettävyyden sudenkuopille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhuttu varoitus kielivalinnallaPorrastetun äänimerkin on nyt päätettyjen määrittelyjen mukaan oltava kuljettajan selkeästi havaittavissa, luonteeltaan erottuva ja helposti tunnistettavissa. Se on annettava jatkuvana tai jaksoittaisena äänenä tai puhuttuna. Jos merkki on puhuttu, ajoneuvonvalmistajan on varmistettava, että kuljettaja voi helposti valita kieleksi minkä tahansa EU:n virallisen kielen.Äänimerkkiä voidaan muuttaa sen mukaan, kuinka paljon tai kuinka kauan tunnistettu nopeusrajoitus on ylittynyt.Poljinta tärisyttäenPorrastetun tuntohavaintoon perustuvan varoituksen on oltava kuljettajan selkeästi havaittavissa, ja se on annettava suoraan tai epäsuorasti kaasupolkimen kautta, kun kuljettaja kohdistaa polkimeen voimaa sen käyttämiseksi ja ajonopeus ylittää tunnistetun nopeusrajoituksen.Tuntoon perustuva varoitus on annettavalisäämällä kaasupolkimen palautusvoimaa tai tärisyttämällä kaasupoljintaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjonopeus vaikuttaa ärsykkeen kestoonEU-määrittelyissä on luokiteltu myös se, kuinka ajonopeus vaikuttaa kuljettajalle välitettävän varoituksen kestoon.Porrastettu äänimerkki ja porrastettu tuntohavaintoon perustuva varoitus on annettava, kun jokin seuraavista edellytyksistä täyttyy tasaisella ajonopeudella:Nopeusmittarin näyttämä nopeus ≥ 130 % tunnistetusta nopeusrajoituksesta 3,0 sekunnin ajan ja pitempään Nopeusmittarin näyttämä nopeus ≥ 120 % tunnistetusta nopeusrajoituksesta 4,0 sekunnin ajan ja pitempään Nopeusmittarin näyttämä nopeus ≥ 110 % tunnistetusta nopeusrajoituksesta 5,0 sekunnin ajan ja pitempään Nopeusmittarin näyttämä nopeus ≥ 100 % tunnistetusta nopeusrajoituksesta 6,0 sekunnin ajan ja pitempään– Käytettävyyden osalta uuden avustimen kanssa ollaan samassa suossa, kuin muiden järjestelmien kanssa: kuka tietää, mitä mikin piippaus ja valo tarkoittaa, varsinkin tuntemattomassa autossa, Koisaari pohtii käytännön ajotilanteita.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Grafiikka: Liikenneturva Lähde: Euroopan unionin virallinen lehti L 409 Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa