9.7.2019 Ajoneuvot Autonomia ajaa yhteen: BMW ja Mercedes-Benz yhteistyöhön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisvalmistajien suunnitelmissa on saattaa täysin autonomiset autot moottoriteille vuoteen 2024 mennessä yhteistyössä kehitetyllä tekniikalla. Projektia työstää yli 1 000 BMW:n ja Daimlerin asiantuntijaa. Alkuvuodesta BMW ja Mercedes-Benz ilmoittivat tekevänsä yhteistyötä autonomisten autojen kehittämisessä. Nyt saksalaisjäteillä on optimistiset suunnitelmat tuotteiden tuomisesta liikenteeseen. Valmistajat ilmoittivat kehittävänsä neljännen tason itseajavia järjestelmiä (katso autonomian tasot jutun lopusta), jotka voivat hallita autoa moottoritiellä ilman ihmisen puuttumista, vaikka auto vaatiikin ihmisen ratin taakse.Markkinoille tuotteet on tarkoitus saada vuoteen 2024 mennessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteistyötä yli tuhannelleTavoitteen saavuttamiseksi BMW ja Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler tulevat jakamaan 1 200 autonomisen ajamisen asiantuntijaa, usein sekoitetuissa tiimeissä. Työskentely tapahtuu pääasiassa BMW:n automaattisen ajamisen testikampuksella Münchenin lähellä ja kahdessa Daimlerin autonomisen ajon testikeskuksissa.Ryhmät tulevat keskittymään ajoavustinjärjestelmien, mukaan lukien sensoreiden, ohjelmistojen ja yhteisen datan hallinnan kehittämiseen.BMW:n ja Mercedes-Benzin mukaan yhteistyö tuo monia etuja: käytettävät kehitysresurssit ja yhteistyökumppanit ovat runsaammat, ja skaalattava arkkitehtuuri mahdollistaa kehitystyön nopeuttamisen ja sulavoittamisen. Kaikki tämä mahdollistaa uusien teknologioiden tuomisen edullisemmin ja nopeammin markkinoille – turvallisuudesta tinkimättä, sitä kumpikin konserni painottaa huomattavan selkeästi.BMW suunnittelee julkaisevansa tason 3 itseajavan auton vuonna 2021, Daimler puolestaan edistää kaupunkiin suuntautuvaa itseajavaa autoa Boschin kanssa tänä vuonna. Molemmat valmistajat keskustelevat myös robottitaksin kehittämistä kaupunkialueille.Neljännen tason itseajava auto viidessä vuodessa olisi Autoblogin mukaan saavutus, ottaen huomion edistyksen viime vuosien aikana. Autovalmistajat ovat törmänneet muutamiin ongelmiin teknologian ja sen markkinoinnin kanssa, ja tällä hetkellä tekoälyllä on usein vaikeuksia jopa ihmisten yksinkertaisimmissa tekemisissä, kuten jalankulkijoiden tunnistamisessa tiellä. Itseajavan auton tasot: Taso 0: Ei automaatiota. Taso 1: Ajoavustus, joka ei puutu ohjaamiseen. Esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin. Taso 2: Osittainen automaatio, voi puuttua ohjaamiseen ja jarruttamiseen samaan aikaan. Vaatii silti kuljettajan täyden huomion. Esimerkiksi kaista-avustin ja mukautuva vakionopeudensäädin yhdessä. Taso 3: Ehdollinen automaatio antaa kuljettajan keskittyä muuhunkin kuin ajamiseen, mutta vaatii silti kuljettajan olemaan valmiina siirtymään ohjaksiin hetken varoitusajalla esimerkiksi olosuhteiden muutoksen vuoksi. Taso 4: Korkea automaatio voi ajaa täysin itsenäisesti joissain olosuhteissa. Kuljettaja vaaditaan esimerkiksi kovan vesi- tai lumisateen vuoksi, jolloin kaikki sensorit eivät välttämättä toimi. Taso 5: Täysi automaatio, jolloin kuljettajaa ei tarvita ollenkaan. Teksti: Eetu Kokkonen, lähde: Autoblog, BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen