9.7.2019 Ajoneuvot Autonomia ajaa yhteen: BMW ja Mercedes-Benz yhteistyöhön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisvalmistajien suunnitelmissa on saattaa täysin autonomiset autot moottoriteille vuoteen 2024 mennessä yhteistyössä kehitetyllä tekniikalla. Projektia työstää yli 1 000 BMW:n ja Daimlerin asiantuntijaa. Alkuvuodesta BMW ja Mercedes-Benz ilmoittivat tekevänsä yhteistyötä autonomisten autojen kehittämisessä. Nyt saksalaisjäteillä on optimistiset suunnitelmat tuotteiden tuomisesta liikenteeseen. Valmistajat ilmoittivat kehittävänsä neljännen tason itseajavia järjestelmiä (katso autonomian tasot jutun lopusta), jotka voivat hallita autoa moottoritiellä ilman ihmisen puuttumista, vaikka auto vaatiikin ihmisen ratin taakse.Markkinoille tuotteet on tarkoitus saada vuoteen 2024 mennessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteistyötä yli tuhannelleTavoitteen saavuttamiseksi BMW ja Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler tulevat jakamaan 1 200 autonomisen ajamisen asiantuntijaa, usein sekoitetuissa tiimeissä. Työskentely tapahtuu pääasiassa BMW:n automaattisen ajamisen testikampuksella Münchenin lähellä ja kahdessa Daimlerin autonomisen ajon testikeskuksissa.Ryhmät tulevat keskittymään ajoavustinjärjestelmien, mukaan lukien sensoreiden, ohjelmistojen ja yhteisen datan hallinnan kehittämiseen.BMW:n ja Mercedes-Benzin mukaan yhteistyö tuo monia etuja: käytettävät kehitysresurssit ja yhteistyökumppanit ovat runsaammat, ja skaalattava arkkitehtuuri mahdollistaa kehitystyön nopeuttamisen ja sulavoittamisen. Kaikki tämä mahdollistaa uusien teknologioiden tuomisen edullisemmin ja nopeammin markkinoille – turvallisuudesta tinkimättä, sitä kumpikin konserni painottaa huomattavan selkeästi.BMW suunnittelee julkaisevansa tason 3 itseajavan auton vuonna 2021, Daimler puolestaan edistää kaupunkiin suuntautuvaa itseajavaa autoa Boschin kanssa tänä vuonna. Molemmat valmistajat keskustelevat myös robottitaksin kehittämistä kaupunkialueille.Neljännen tason itseajava auto viidessä vuodessa olisi Autoblogin mukaan saavutus, ottaen huomion edistyksen viime vuosien aikana. Autovalmistajat ovat törmänneet muutamiin ongelmiin teknologian ja sen markkinoinnin kanssa, ja tällä hetkellä tekoälyllä on usein vaikeuksia jopa ihmisten yksinkertaisimmissa tekemisissä, kuten jalankulkijoiden tunnistamisessa tiellä. Itseajavan auton tasot: Taso 0: Ei automaatiota. Taso 1: Ajoavustus, joka ei puutu ohjaamiseen. Esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin. Taso 2: Osittainen automaatio, voi puuttua ohjaamiseen ja jarruttamiseen samaan aikaan. Vaatii silti kuljettajan täyden huomion. Esimerkiksi kaista-avustin ja mukautuva vakionopeudensäädin yhdessä. Taso 3: Ehdollinen automaatio antaa kuljettajan keskittyä muuhunkin kuin ajamiseen, mutta vaatii silti kuljettajan olemaan valmiina siirtymään ohjaksiin hetken varoitusajalla esimerkiksi olosuhteiden muutoksen vuoksi. Taso 4: Korkea automaatio voi ajaa täysin itsenäisesti joissain olosuhteissa. Kuljettaja vaaditaan esimerkiksi kovan vesi- tai lumisateen vuoksi, jolloin kaikki sensorit eivät välttämättä toimi. Taso 5: Täysi automaatio, jolloin kuljettajaa ei tarvita ollenkaan. Teksti: Eetu Kokkonen, lähde: Autoblog, BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa