15.9.2016

Avohullutuksen mieto ja tulinen – Mercedes-AMG GT Roadster

Mercedes-AMG GT Roadster ja GT C Roadster

Pitkään odotettu Mercedes-AMG GT Roadster saapuu vihdoin – ja heti kahtena versiona.

Mercedes-AMG:n makea lippulaivamalli GT eri versioineen on ollut avoautohuhujen kohteena jo reilun tovin. Nyt odotuksiin on vastattu, sillä Mercedes-AMG GT Roadster ja GT C Roadster tuovat kaksipaikkaisen luksuskruiserin avoautojen pariin heti kahtena versiona. Ajatuksena lienee heijstella avomalleilla kovakattoisen GT:n ja GT S:n välistä suhdetta, vaikka avouutuudet lainaavatkin jippoja porukan sekopäisimmältä: rataohjusta muistuttavalta GT R:ltä.

Mercedes-AMG GT Roadster
AMG GT Roadster pohjautuu voimakkaammin kovakattoisen AMG GT:n puhtaisiin linjoihin.

Moottoreina molemmissa on Mercedes-AMG:n nelilitrainen V8, joka kehittää kahden turbon ja suoraruiskutuksen voimin 350 kilowattia (476 hv) ja 630 newtonmetriä (1 700 – 5 000 1/min) rauhallisemmassa GT Roadsterissa. GT C Roadsterissa luvut ovat vieläkin typerryttävämmät 410 kW (557 hv) ja 680 Nm (kierrosvälillä 1 900 – 5 750 1/min). Takarenkaille kulkeva voima välittyy molemmissa seitsämänvaihteisen AMG Speedshift DCT -kaksoiskytkinlaatikon avulla. Taka-akselilla odottaa GT Roadsterissa mekaaninen ja GT C Roadsterissa elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko.

Varsinaisia talousihmeitä malleista ei ole kumpikaan, sillä GT Roadsterinkin yhdistetty kulutus on 9,4 litraa per 100 km (GT C 11,4 l / 100 km) ja Mercedeksen mukaan molempien energialuokitus on G. Onneksi bensa-asemalle pääsee kuitenkin nopeasti, sillä GT Roadster käyttää 0–100 km/t kiihdytykseen 4,0 sekuntia ja GT C Roadster ennättää saman 3,7 sekunnissa. Huippunopeudet ovat nekin sangen asialliset, GT C Roadsterin saavuttaessa 316 km/t ja jopa kesympi GT Roadster ylittää 300 km/t:n rajan. Mercedes-AMG on tähdännyt roadstereiden suorituskyvyn coupe-mallien tuntumaan antamalla painavammille avoautoille hiukan enemmän tehoa.

Mercedes-AMG GT C Roadster
AMG GT C Roadster lainaa linjoissaan enemmän kovakattoiselta räyhämallilta, GT R:ltä.

Mallien erot jatkuvat myös muissa komponenteissa, tehden selväksi GT Roadsterin olevan nautiskelevampi ja GT C Roadsterin olevan enemmän ajaminen mielessä. GT Roadsterin AMG urheilujousitus saa GT C Roadsterissa säädettävän iskunvaimennuksen. Vain GT C Roadster saa tyypillisten Comfort/Sport/Sport+/Individual -ajotilojen lisäksi viidennen Race-ajotilan vaihteiston ruoskimiseen.

GT C Roadsterin esikuvana onkin ollut aiemmin tänä vuonna julkistettu kovakattoinen GT R, jonka tyyliin avomallillakin on leveämmät pyöränkaaret ja aggressiivisempi helmasarja. Samalla elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko on niin ikään GT R:n peruja, samoin kuin isoveljessä esitelty takapyöräohjaus. Lisäksi molemmat roadster-versiot lainaavat räyhäkkään coupen temppukirjasta etumaskin aktiivisen aerodynamiikan, jolloin auto ohjaa keulamaskin takana olevia tuuletusaukkoja sähkömoottorin avulla. Myös itse AMG Panamericana -keulamaski on tuttu GT R:stä.

Avoautojen kannalta tärkein suoritusarvo on kuitenkin katto: sähköisesti operoitava kolmikerroksinen kangaskatto nousee ja laskee noin 11 sekunnissa ja avaamisen/sulkemisen voi toteuttaa aina 50 km/t nopeuteen saakka. Lisävarusteiset AMG urheiluistuimet saavat ensimmäistä kertaa vaihtoehdon, jossa ne voidaan varustaa Mercedeksen Airscarf-ilmahuivilla niskan lämmittämiseksi tai ilmastoinnilla kuumien kesäpäivien viilentämiseksi nahkaisissa istuimissa.

Mercedes-AMG GT C Roadster

Tarjolla on myös Burmesterin äänentoistojärjestelmä kahtena eri versiona. Järjestelmien erikoisuus on, että oikean takapyörän kaareen sijoitetun aukon avulla subwoofer käyttää koko matkustamoa kaiutinkotelona. Jos tämä kuulostaa monimutkaiselta niin ei hätää: tarjolla on myös AMG urheilupakoputkisto, joka on GT C Roadsterissa vakiovaruste.

Lähde ja kuvat: Mercedes-AMG

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katso myös:

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat