15.9.2016 Ajoneuvot Avohullutuksen mieto ja tulinen – Mercedes-AMG GT Roadster Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkään odotettu Mercedes-AMG GT Roadster saapuu vihdoin – ja heti kahtena versiona. Mercedes-AMG:n makea lippulaivamalli GT eri versioineen on ollut avoautohuhujen kohteena jo reilun tovin. Nyt odotuksiin on vastattu, sillä Mercedes-AMG GT Roadster ja GT C Roadster tuovat kaksipaikkaisen luksuskruiserin avoautojen pariin heti kahtena versiona. Ajatuksena lienee heijstella avomalleilla kovakattoisen GT:n ja GT S:n välistä suhdetta, vaikka avouutuudet lainaavatkin jippoja porukan sekopäisimmältä: rataohjusta muistuttavalta GT R:ltä. AMG GT Roadster pohjautuu voimakkaammin kovakattoisen AMG GT:n puhtaisiin linjoihin. Moottoreina molemmissa on Mercedes-AMG:n nelilitrainen V8, joka kehittää kahden turbon ja suoraruiskutuksen voimin 350 kilowattia (476 hv) ja 630 newtonmetriä (1 700 – 5 000 1/min) rauhallisemmassa GT Roadsterissa. GT C Roadsterissa luvut ovat vieläkin typerryttävämmät 410 kW (557 hv) ja 680 Nm (kierrosvälillä 1 900 – 5 750 1/min). Takarenkaille kulkeva voima välittyy molemmissa seitsämänvaihteisen AMG Speedshift DCT -kaksoiskytkinlaatikon avulla. Taka-akselilla odottaa GT Roadsterissa mekaaninen ja GT C Roadsterissa elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko. Varsinaisia talousihmeitä malleista ei ole kumpikaan, sillä GT Roadsterinkin yhdistetty kulutus on 9,4 litraa per 100 km (GT C 11,4 l / 100 km) ja Mercedeksen mukaan molempien energialuokitus on G. Onneksi bensa-asemalle pääsee kuitenkin nopeasti, sillä GT Roadster käyttää 0–100 km/t kiihdytykseen 4,0 sekuntia ja GT C Roadster ennättää saman 3,7 sekunnissa. Huippunopeudet ovat nekin sangen asialliset, GT C Roadsterin saavuttaessa 316 km/t ja jopa kesympi GT Roadster ylittää 300 km/t:n rajan. Mercedes-AMG on tähdännyt roadstereiden suorituskyvyn coupe-mallien tuntumaan antamalla painavammille avoautoille hiukan enemmän tehoa. AMG GT C Roadster lainaa linjoissaan enemmän kovakattoiselta räyhämallilta, GT R:ltä. Mallien erot jatkuvat myös muissa komponenteissa, tehden selväksi GT Roadsterin olevan nautiskelevampi ja GT C Roadsterin olevan enemmän ajaminen mielessä. GT Roadsterin AMG urheilujousitus saa GT C Roadsterissa säädettävän iskunvaimennuksen. Vain GT C Roadster saa tyypillisten Comfort/Sport/Sport+/Individual -ajotilojen lisäksi viidennen Race-ajotilan vaihteiston ruoskimiseen. GT C Roadsterin esikuvana onkin ollut aiemmin tänä vuonna julkistettu kovakattoinen GT R, jonka tyyliin avomallillakin on leveämmät pyöränkaaret ja aggressiivisempi helmasarja. Samalla elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko on niin ikään GT R:n peruja, samoin kuin isoveljessä esitelty takapyöräohjaus. Lisäksi molemmat roadster-versiot lainaavat räyhäkkään coupen temppukirjasta etumaskin aktiivisen aerodynamiikan, jolloin auto ohjaa keulamaskin takana olevia tuuletusaukkoja sähkömoottorin avulla. Myös itse AMG Panamericana -keulamaski on tuttu GT R:stä. Avoautojen kannalta tärkein suoritusarvo on kuitenkin katto: sähköisesti operoitava kolmikerroksinen kangaskatto nousee ja laskee noin 11 sekunnissa ja avaamisen/sulkemisen voi toteuttaa aina 50 km/t nopeuteen saakka. Lisävarusteiset AMG urheiluistuimet saavat ensimmäistä kertaa vaihtoehdon, jossa ne voidaan varustaa Mercedeksen Airscarf-ilmahuivilla niskan lämmittämiseksi tai ilmastoinnilla kuumien kesäpäivien viilentämiseksi nahkaisissa istuimissa. Tarjolla on myös Burmesterin äänentoistojärjestelmä kahtena eri versiona. Järjestelmien erikoisuus on, että oikean takapyörän kaareen sijoitetun aukon avulla subwoofer käyttää koko matkustamoa kaiutinkotelona. Jos tämä kuulostaa monimutkaiselta niin ei hätää: tarjolla on myös AMG urheilupakoputkisto, joka on GT C Roadsterissa vakiovaruste. Lähde ja kuvat: Mercedes-AMG Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso myös: Vihreää suorituskykyä – Mercedes-AMG GT R Koeajossa: Muhkea Mercedes-AMG GT S Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt