9.5.2018 Pääkirjoitus: Asenteiden nollauksella kohti nollavisiota Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvallisuus voi olla useissa tapauksissa lähempänä sosiaali- ja terveyspolitiikkaa kuin perinteistä liikenneturvallisuustyötä. Nollavisio, ajatus siitä, että kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä, on ohjannut suomalaista liikenneturvallisuustyötä jo pitkään. Liikenneturvallisuus on myös parantunut pitkin askelin. Nyt askeleet ovat alkaneet hidastua ja on aika miettiä, millä keinoin hyvää kehitystä voidaan viedä eteenpäin. Viime vuosina liikenneturvallisuustyön kentällä vallan on ottanut nopeusajattelijoiden klaani. Tämä äänekäs joukko puhuu herkeämättä nopeusrajoituksista, niiden alentamisesta, nopeusvalvonnasta ja ylinopeuksista annettavien rangaistusten määrästä ja laadusta. Liikenneturvallisuus on kuitenkin erittäin monisyinen asia. Itseasiassa liikenneturvallisuus voi olla useissa tapauksissa lähempänä sosiaali- ja terveyspolitiikkaa kuin perinteistä liikenneturvallisuustyötä. Kun itsetuhoinen alkoholia ja huumeita käyttänyt kuljettaja ajaa muista tienkäyttäjistä piittaamatta rajua ylinopeutta, suistuu vastaantulijan eteen ja kuolee, on väärin tehdä tästä johtopäätös, että nopeuksia alentamalla vastaava onnettomuus voitaisiin jatkossa estää. Tätä onnettomuutta ei estetä millään nopeusrajoituksella eikä minkäänlaisella liikennevalvonnalla. Moottori julkaisee joka kuukausi tiivistelmät kaikkien kyseisen kuukauden aikana vuotta aiemmin sattuneiden kuolemaan johtaneiden liikenneonnettomuuksien tutkintaselostuksista. Viime toukokuussa sattui kaksikymmentä moottoriajoneuvojen välistä kuolemaan johtanutta kolaria. Ainakin viidessä tapauksessa ratkaisevassa roolissa olivat riskit, joita voidaan ehkäistä vain terveydenhuollon keinoin. Selostuksista käy ilmi myös, että ainakin kuudessa tapauksessa tutkijalautakunta kaipaa tehokkaampaa ja paremmin kohdennettua liikennevalvontaa. Nopeusrajoituksista ja niiden valvonnasta voidaan käydä keskustelua muistakin kuin puhtaista liikenneturvallisuustyön näkökulmista. Nopeusvalvonta sakkorangaistuksineen voi käytännössä jopa etääntyä varsinaisesta liikenneturvallisuuden optimoinnista ja kohdistua enemmän taloudellisiin tavoitteisiin. Tätä asiaa käsitellään laajasti sisäsivuilla. On itsestään selvää, että suuremmilla nopeuksilla onnettomuuksien seuraukset ovat vakavampia. Yhtä selvää on, että asetettuja nopeusrajoituksia kuuluu noudattaa, sillä koko liikennejärjestelmä perustuu sovittujen sääntöjen noudattamiseen. Kun liikenneturvallisuuden parantuminen hidastuu, yhteen hyväänkään keinoon tuijottaminen ei riitä. Juuri nyt katse on käännettävä nimenomaan keinovalikoimaan. Liikennevalvonnan painopisteitä on arvioitava ja kohdennettava jatkuvasti riskien mukaan. Samalla on nähtävä monialaisuus, mitä liikenneturvallisuuden kehitys jatkossa tarvitsee yhä enemmän. Nollavision toteuttaminen edellyttää vanhojen asenteiden nollausta ja laajaa yhteistyötä monien eri alojen ammattilaisten kesken. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku