23.2.2022

Pääkirjoitus: Lupaukset koetuksella maailman suurimmassa testissä

Tässä Moottorissa julkaisemme NAF:n tammikuussa suorittaman maailman suurimman sähköautojen testin aineistoa, joka keskittyy testattujen autojen toimintamatkaan talviolosuhteissa.

Automedialta on totuttu odottamaan uusien automallien koeajoja ja vertailuja. Moni autonostaja tukeutuu testien tuloksiin omaa ostopäätöstä tehdessään. Automallien ominaisuudet ja niiden keskinäiset erot ovat sinällään edelleen kiinnostavia, mutta rinnalle on tullut yhä vahvemmin käyttövoima ja siitä johtuvat testaustarpeet.

Autoliitto ja sen norjalainen sisarjärjestö NAF ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien NAF:n suorittamaa maailman suurinta sähköautojen testausohjelmaa (NAF EV Range Test). Autoliitto toimii testin virallisena yhteistyökumppanina, saa käyttöönsä testaustietokannan ja julkaisee tulokset Suomessa.

Testausohjelmassa käydään läpi markkinoilla olevat sähköautot, niiden todelliset ajomatkat ja akuston latausajat sekä -tehot niin talvi- kuin kesäolosuhteissa. Kaikkiaan testattuja sähköautomalleja on jo useita kymmeniä. Yhteistyö sähköautoilun edelläkävijämaa Norjan kanssa mahdollistaa, että saamme testiimme myös automalleja, jotka eivät vielä ole ennättäneet Suomen markkinoille.

Tässä Moottorissa julkaisemme vuoden ensimmäisen testin aineistoa. Testi suoritettiin tammikuussa 31 uusimmalla sähköautomallilla, ja se keskittyy sähköautojen toimintamatkaan talviolosuhteissa. Seuraavissa numeroissa selvitetään pikalatauksen tehoa ja luodaan katsaus aiempiin testattuihin sähköautomalleihin.

Moottorin sivuilla ja sähköisissä kanavissa on nyt siis tavallistakin enemmän nimenomaan sähköautoasiaa. Olemme katsoneet sen tarpeelliseksi, koska haluamme tarjota lukijoidemme käyttöön ja tulevien ostopäätösten tueksi kaiken testistä saatavilla olevan tiedon.

Parhaillaan käynnissä olevaa autoilun murrosta ohjaavat tai ainakin vauhdittavat poliittiset päätökset, joilla on kiristetty päästörajoja tämän tästä. Päästövaatimusten kiristyminen ohjaa autonvalmistusta sähköautoihin, jotka ovat ajon aikana nollapäästöisiä. Sähköautojen tarjonta kasvaa, hinnatkin toivottavasti tulevat alas ja vähitellen yhä useampi autonostaja ostaa sen ensimmäisen sähköautonsa.

Siirtymä bensiini- tai dieselkäyttöisestä polttomoottoriautosta sähköautoon merkitsee monella tavalla isoa muutosta auton käyttötottumuksiin. Tässä muutoksessa tarvitaan tietoa, mikä auttaa ostopäätöksen teossa ja uudenlaisen autoilun ensiaskelissa. Mittava testisarjamme tarjoaa tietoa juuri näihin tilanteisiin, mutta samalla se tarjoaa hyödyllistä vertailutietoa myös sähköautonsa vaihtoa suunnittelevalle.

Vastaavasti olemme tuottaneet ja tuotamme jatkossakin testattua tietoa polttomoottoriautoista. Autotarjonnan siirtyminen yhä vahvemmin täyssähköisten tai hyb-ridiautojen suuntaan tarkoittaa kuitenkin sitä, että myös testeihin ja koeajoihin tulevat autot ovat yhä useammin täysin tai ainakin osittain sähköisiä.

Nyt julkaistut tulokset sähköautoista toistavat polttomoottoriautoista tuttua kaavaa: viralliset normikulutukset (WLTP) ovat ennalta määritellyissä testiolosuhteissa saavutettuja arvoja, joihin ei varsinkaan talviolosuhteissa päästä. Kuinka hyvin eri mallit täyttävät lupauksensa toimintamatkasta, selviää testistä. Eroja on.

Luetuimmat