28.6.2019 Ajoneuvot BMW Vision M Next – Ajajalle autonomian aikaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n futuristinen urheiluauto on näyttävä, ja se on myös kuvattu kuten konseptiauton kuuluu. Vahvat kontrastit ja värit henkivät menneiden vuosikymmenten futurismia, aikaa jolloin edessä oli vain syntetisaattorien ja rannekelloista tutun digitaaliteknologian rajattomat mahdollisuudet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEASE ja Boost ja MITÄ?BMW kertoo Vision M Nextin olevan yhtiön näkemys ajamisen ilosta sitten joskus. Se on osa yhtiön tulevaisuuskuvan toista tukijalkaa.–Jos [aiemmin esitelty] BMW Vision iNEXT esitteli kuinka autonominen ajaminen voi muuttaa elämän autoissa, Vision M NEXT demonstroi kuinka huipputeknologia voi tehdä ajokokemuksetsa aidomman ja enemmän tunteisiin vetoavan, BMW Groupin muotoilujohtaja Adrian van Hooydonk kertoo.BMW nimittää kahta tukipilaria EASEksi ja BOOSTiksi. Yhtiön varsin korkealentoinen ja lyhennepainotteinen lehdistötiedote kertoo EASE- ja BOOST-konseptien olevan tasavertaisia rakennuspaloja yhtiön tulevaisuudessa, joka koostuu innovaatioalueista autonomia (A), verkottuneisuus (C), sähköistyminen (E) ja palvelut (S), eli ACES. Kun tähän lyödään mukaan design, päästään termiin D+ACES. Siitä ehkä kuullaan vielä.i8 ja TurboMutta palataan mielenkiintoisempiin asioihin. Vision M Next on kuin ladattavan i8-urheiluhybridin ja taannoisten BMW Turbo ja M1 -mallien aikakonesekoittimessa synnytetty liitto. Se ei ehkä näytä kaikkein viimeistellyimmältä konseptiautolta, mutta järkevän kokoisine munuaisineen ja näyttävine grafiikoineen ja villeine väreineen se edustaa BMW:n muotoilupuolen kirkkainta päätä.Voimalinjaksi kerrotaan nelisylinterisen bensiiniturbon ja sähkömoottorin yhteistyön tuottamat 600-hevosvoimaa. Sähkötoimintamatkaksi kerrotaan 100 kilometriä, joten auto sopisi mainiosti vaihtoehtoisen tulevaisuuden kaupunkeihin.Keulalta löytää Laser Wire -teknologiaksi nimetyt ajovalot. Käytännössä fosforipinnoitteiset valokuidut johtavat valon lähteestä linsseille, minkä kerrotaan tarjoavan hyvin tarkan valokuvion ja pienikokoisen umpion. Takavaloista taas löytää kätketyt BMW-logot viittauksena M1-superautoon.Ei mikään mittarsto, vaan BOOST PodSisältä voi löytää kuljettajakeskeiseksi luonnehditun ohjaamon, jonka keskipisteenä on jokin, mitä valmistaja nimittää BOOST Podiksi. Kyseessä lienee eräänlainen kolmeen tasoon jakautunut mittaristo, sillä sen kerrotaan muodostavan linkki auton ja kuljettajan välille. Ensimmäinen taso koostuu horisontaalisesti muotoillun ohjauspyörän kahdesta näytöstä, toinen taso taas kuljettajan näkökenttään rakennetusta Curved Glass Display -lasinäytöstä, ja kolmannen tason muodostaa tuulilasinäyttöön rakennettu sulautetun todellisuuden heijastusnäyttö. Tämän kaiken kerrotaan mahdollistavan kuljettajalle tärkeän informaation esittämisen suoraan näkökentässä, ja osaapa auto karsia tiedon märää nopeuden kasvaessa.On BMW Vision M Nextissä yksi ihan realistiseltakin ja hyvin käyttökelpoiseltakin kuulostava innovaatio: gyroskooppisten mukitelineiden kerrotaan tasoittavan sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyydet turhan läikkymisen estämiseksi.Teksit: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: BMWMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous